آریا رهنورد

سوپرتیم اصطلاحی است که در بسکتبال ان.بی.ای به کار برده می‌شود. اصطلاحی در توصیف تیم‌هایی که به صورت همزمان، چند ستاره بزرگ را در اختیار دارند. برای مثال همین حالا تیم بروکلین نتس با حضور همزمان کوین دورنت، کایری اروینگ و جیمز هاردن، یک سوپرتیم است. اگر بخواهیم در دنیای فوتبال چنین تیمی پیدا کنیم، باید به سراغ پی‌اس‌جی در فصل تازه برویم. تیمی که هر روز یک ستاره جدید را به ترکیبش اضافه می‌کند. با این همه مهره درخشان، آنها در پایان این فصل با هیچ چیز به جز قهرمانی در اروپا راضی نخواهند شد.

یک پنجره با پنج خرید

درست در روزهایی که بسیاری از تیم‌های بزرگ حتی قادر به انجام یک خرید هم نیستند و حتی باشگاه‌هایی مثل رئال مادرید پشت سر هم بازیکن می‌فروشند، پی‌اس‌جی بدون کوچک‌ترین مشکل مالی، هر روز یک خرید تازه به فهرستش اضافه می‌کند. اولین خرید این فصل آنها دنیلو پریرا از باشگاه پورتو بود که برای جذبش 16 میلیون یورو پرداخت کردند. تیم فرانسوی سپس به سراغ جورجینیو واینالدوم رفت و این بازیکن را در حالی که با بارسا توافق کرده بود، با حقوق «دو برابر» نسبت به پیشنهاد کاتالان‌ها در اختیار گرفت. آنها برای جذب اشرف حکیمی از رئال مادرید نیز 60 میلیون یورو هزینه کردند اما اشرف، تنها بازیکنی نبود که این فصل از رئال به خدمت گرفتند. پاریسی‌ها به سراغ سرخیو راموس رفتند و کاپیتان مادریدی‌ها را نیز جذب کردند. این تیم فوق‌کهکشانی حتی با همین خریدها نیز راضی نشد و جیجو دوناروما را نیز به خدمت گرفت. برنده عنوان بهترین بازیکن یورو 2020، از مدت‌ها قبل با این تیم به توافق رسیده بود و سرانجام با حضور در پاریس، قراردادش را با این باشگاه امضا کرد. حالا تیم فرانسوی در همه نقاط زمین، ستاره‌های فوق‌العاده‌ای در اختیار دارد. با این همه مهره، آنها اصلی‌ترین مدعی برای بردن لیگ قهرمانان در این فصل به شمار می‌روند. پاریس حالا یک سوپرتیم تمام‌عیار است. تیمی که ثابت می‌کند پروژه «کهکشانی»‌ها تنها مربوط به رئال مادرید نبوده است.

هنوز تمام نشده است!

پی‌اس‌جی همین حالا هم، یک ترکیب استثنایی را در اختیار دارد اما به نظر می‌رسد روند خریدهای این تیم در همین تابستان، هنوز به پایان نرسیده‌اند. پوچ از کیفیت مائورو ایکاردی و مویزه کین در نوک خط حمله راضی نیست و این احتمال وجود دارد که باشگاه به سراغ خرید یک مهاجم نوک دیگر هم برود. البته یک احتمال دیگر هم وجود دارد و آن، این است که مائوریتسیو تیمش را با سیستم سه پنج دو به زمین بفرستد. اگر این اتفاق رخ بدهد، دیگر نیازی به یک مهاجم دیگر نیست و تیم با حضور همزمان امباپه و نیمار، به زمین مسابقه قدم می‌گذارد. عمق ترکیب این باشگاه برای فصل جدید، حیرت‌آور به نظر می‌رسد. آنها دوناروما را روی خط دروازه در اختیار دارند. مارکینیوش، کیمپمبه و سرخیو راموس، سه مدافع این باشگاه هستند. اشرف حکیمی و خوان برنات به عنوان وینگ‌بک و وراتی و جورجینیو واینالدوم در کنار دی‌ماریا در خط هافبک این تیم به میدان می‌روند. جلوتر از همه نفرات دیگر هم نیمار و امباپه دیده می‌شوند. این تیم ذخیره‌های فوق‌العاده‌ای مثل ایکاردی، سارابیا، دراکسلر، آندر هررا، رافینیا، پاردس، پریرا، کورزاوا، دیالو و کرر را نیز در اختیار دارد. در حقیقت ترکیب ذخیره‌های پی‌اس‌جی، از ترکیب اصلی بسیاری از تیم‌ها ایده‌آل‌تر به نظر می‌رسد!

کار بزرگ، جلوی کیلیان را بگیر

تیم فرانسوی، یک ماموریت مهم برای تابستان هم دارد و آن، جلوگیری از جدایی کیلیان ام‌باپه است. بازیکنی که چندین بار قصدش برای ترک باشگاه را با مدیران پی‌اس‌جی در میان گذاشته است. به نظر می‌رسد دیر یا زود، این اتفاق رخ می‌دهد اما مالکان پاریس تلاش می‌کنند حداقل این انتقال در پنجره بعدی انجام شود. آنها البته در تلاش جدی برای راضی کردن امباپه نیز هستند. دو سال قبل، نیمار در یک قدمی ترک تیم قرار داشت اما سرانجام راضی شد و قرارداد تازه‌ای با تیم امضا کرد. حالا ممکن است همین اتفاق برای کیلیان ام‌باپه نیز رخ بدهد و او در نهایت در پاریس ماندگار شود.

فیرپلی مالی، محو شده است

نایب‌قهرمان فصل گذشته لیگ فرانسه در حالی چنین هزینه‌های سفت و سختی انجام داده که قوانین فیرپلی مالی در سال‌های اخیر، دست بسیاری از تیم‌ها را بسته‌اند. ظاهرا این قوانین اصلا در مورد تیم فرانسوی صدق نمی‌کند. خیلی‌ها باور دارند ایستادن آنها پشت یوفا برای مقابله با طرح سوپرلیگ اروپا، موجب شده پی‌اس‌جی مقابل بازی جوانمردانه مالی، ایمن شود و هیچ خطری را در این مورد احساس نکند.

پوچ و یک چالش تاریخی

اولین فصل حضور پوچتینو در پاریس، اصلا موفقیت‌آمیز نبود. او نه در لیگ فرانسه قهرمان شد و نه توانست تیمش را به فینال اروپا برساند. حالا این یک چالش تاریخی برای این مربی به شمار می‌رود. او هرگز سرمربی یک تیم پرستاره نبوده اما حالا انبوهی از ستاره‌های مختلف را در اختیار دارد. فشار انتظارها در این فصل از این مربی به شدت بالا خواهد بود. کافی است او فصل را خوب شروع نکند تا خیلی زود، جایش را به یک مربی دیگر بدهد.