رستاخیز!

به جز نبرد تیم‌های نفت آبادان و ماشین سازی که یک مسابقه کاملا تشریفاتی به شمار می‌رود، هر هفت مسابقه دیگر این هفته در جدول حساس به نظر می‌رسند. شاید این اولین بار در تمام تاریخ باشد که در هفته پایانی یک دوره از لیگ برتر، این تعداد بازی مهم وجود دارند. هنوز معماهای زیادی در جدول رده‌بندی لیگ برتر باقی مانده و جمعه شب، پاسخ همه این معماها روشن خواهد شد. تا قبل از شروع هفته پایانی، دو تیم برای قهرمانی، سه تیم برای فرار از سقوط و سه تیم هم برای رسیدن به رتبه چهارم و سهمیه احتمالی آسیا با هم مسابقه می‌دهند.

آریا رهنورد

پیکان - پرسپولیس

سرنوشت قهرمانی‌های پرسپولیس در لیگ برتر، به شکل عجیبی به مهدی تارتار گره خورده است. در لیگ برتر هجدهم، آخرین مسابقه قرمزها روبه‌روی پارس جنوبی جم برگزار شد. نبردی که با تنها گل بودیمیر، به سود تیم برانکو به پایان رسید و پرسپولیس در پایان آن جدال، سومین قهرمانی متوالی‌اش را در لیگ برتر جشن گرفت. یک سال بعد، این بار قرمزها قهرمانی‌شان را برابر نفت مسجدسلیمان که تارتار هدایتش را بر عهده داشت قطعی کردند. حالا برای سومین فصل متوالی، سرخپوشان می‌توانند در جدال با این مربی قهرمان لیگ شوند. شاید خود تارتار، بیشتر از هر کسی دوست دارد این طلسم را از بین ببرد اما روبه‌رو شدن با تیم یحیی، این روزها اصلا آسان به نظر نمی‌رسد. پرسپولیس در صورت بردن این جدال، به صورت حتمی قهرمان لیگ برتر می‌شود و پنجمین قهرمانی متوالی را جشن می‌گیرد. اگر پرسپولیس شکست بخورد و سپاهان در دیدار همزمان برنده باشد، صدر جدول لیگ برتر زرد خواهد شد. در صورت تساوی تیم گل‌محمدی، سپاهان تنها به شرطی قهرمان لیگ می‌شود که تیم فرهاد مجیدی را با حداقل سه اختلاف گل از پیش رو بردارد. پرسپولیس فصل گذشته به اولین تیم تاریخ فوتبال ایران تبدیل شد که چهار قهرمانی پیاپی را در لیگ برتر به دست می‌آورد. حالا آنها می‌توانند این رکورد تاریخی را به عدد پنج برسانند.

استقلال - سپاهان

مسابقه رفت دو تیم در اصفهان، به نوعی گودبای‌پارتی محمود فکری بود. پس از آن شکست، مدیران باشگاه تصمیم گرفتند روی نیمکت تیم تغییر به وجود بیاورند. حالا در جدال برگشت، استقلال با فرهاد روبه‌روی سپاهان قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که از زمان روی کار آمدن مجیدی، آبی‌ها بیشتر از هر تیم دیگری در لیگ برتر امتیاز گرفته‌اند و عملکرد درخشانی با این مربی داشته‌اند. این مسابقه برای هواداران استقلال، نوعی حس دوگانه دارد. آنها از یک طرف اصلا دوست ندارند روبه‌روی سپاهان شکست بخورند و از سوی دیگر، علاقه‌ای به قهرمان شدن پرسپولیس نیز ندارند. به لحاظ جدولی، این نبرد برای استقلال کاملا تشریفاتی است. چراکه با هر نتیجه‌ای، آنها رتبه سوم جدول را از دست نخواهند داد و شانسی برای رسیدن به رتبه دوم هم ندارند. به نظر می‌رسد فرهاد مجیدی قبل از نبردهای حساس جام حذفی و جدال‌های سرنوشت‌ساز در آسیا، به بعضی از مهره‌های جوان تیمش در این نبرد بازی بدهد. نفراتی مثل سبحان خاقانی و متین کریم‌زاده در هفته‌های گذشته عملکرد بسیار امیدوارکننده‌ای در این تیم داشته‌اند. برای سپاهانی‌ها اما این نبرد، فوق‌العاده حساس و سرنوشت‌ساز خواهد بود. این تیم از لیگ چهاردهم به بعد، دیگر قهرمان فوتبال ایران نشده اما نباید فراموش کرد که قهرمانی سپاهانی‌ها در لیگ چهاردهم نیز، به شکلی غیرمنتظره و لحظه آخری به دست آمد. شاگردان محرم فصل فوق‌العاده‌ای را پشت سر گذاشته‌اند. آنها این فصل، صاحب بهترین خط حمله لیگ برتر بوده‌اند و امیدوارند که با یک لغزش از پرسپولیس، بتوانند جام قهرمانی را در آخرین گام نصیب خودشان کنند.

این مسابقه برای هواداران استقلال، نوعی حس دوگانه دارد. آنها از یک طرف اصلا دوست ندارند روبه‌روی سپاهان شکست بخورند و از سوی دیگر، علاقه‌ای به قهرمان شدن پرسپولیس نیز ندارند

تراکتور - سایپا

جدال تراکتور و سایپا، نبرد تیم‌هایی است که این فصل بارها به ترکیب نیمکت‌شان دست زده‌اند و البته به نتایج دلخواه‌شان نرسیده‌اند. مسابقه پایانی فصل اما برای هر دو تیم مهم و کلیدی به نظر می‌رسد. اگر تراکتور این هفته به برتری برسد و گل گهر و فولاد نتیجه نگیرند، این تیم با چهارم شدن در جدول در صورت قهرمانی استقلال در جام حذفی به آسیا راه پیدا می‌کند. سایپا هم برای فرار از سقوط، دست به هر کاری خواهد زد. نارنجی‌ها فصل گذشته هم به سختی از منطقه سقوط فاصله گرفتند و حالا قبل از شروع دیدارهای پایانی با تفاضل گل کم‌تر نسبت به ذوب‌آهن در رده پانزدهم جدول دیده می‌شوند. شاید حتی یک تساوی هم بتواند سایپا را از این کابوس عبور بدهد. آنها تا امروز همواره بخشی از رقابت‌های لیگ برتر بوده‌اند و هرگز این لیگ را ترک نکرده‌اند. سایپا در 19 دوره قبلی، همیشه راهی برای فرار از سقوط به دست آورده و غالبا تیم کاملا متوسطی در فوتبال ایران بوده است. آنها البته جزو تیم‌هایی هستند که سابقه قهرمانی در این لیگ را هم دارند اما در این فصل اوضاع برای نارنجی‌ها اصلا خوب پیش نرفته و آنها باید این هفته یک نبرد بسیار سرنوشت‌ساز را روبه‌روی تراکتور پشت سر بگذارند.

ذوب آهن - مس رفسنجان

قرار گرفتن ذوب در منطقه سقوط، خبری نیست که هیچ‌کس را در فوتبال ایران خوشحال کند. باشگاه ریشه‌داری که چند بار نایب قهرمان لیگ برتر شده و حتی توانسته به فینال لیگ قهرمانان آسیا برسد، این فصل حال و روز خوشی نداشته است. رحمان رضایی به عنوان یک مربی، عملکرد موفقیت‌آمیزی در این تیم نداشت و مجتبی حسینی هم برخلاف تصورها، نتوانست مسیر تیم اصفهانی را تغییر بدهد.

شاید اگر پنالتی هفته گذشته محمدزاده روبه‌روی سپاهان به تور دروازه می‌رسید، ذوب حالا شانس خوبی برای بقا در لیگ برتر داشت اما آن توپ به راحتی از دست رفت و ذوب در دربی اصفهان شکست خورد. شکستی که ممکن است برای این تیم به شدت گران تمام شود. این مسابقه برای مس رفسنجان، اهمیت خاصی ندارد. چراکه آنها بقا در لیگ را از مدتی قبل قطعی کرده‌اند. با این حال همه انتظار دارند تیم محمد ربیعی، لیگ را با جدیت دنبال کند و فضایی جوانمردانه در فوتبال ایران به وجود بیاورد. ذوب البته قبلا خودش قربانی بزرگ «جوانمردی» در فوتبال ایران بوده است. قربانی نمایش جدی شاگردان مجید جلالی در کورس قهرمانی لیگ برتر.

پرسپولیس فصل گذشته به اولین تیم تاریخ فوتبال ایران تبدیل شد که چهار قهرمانی پیاپی را در لیگ برتر به دست می‌آورد. حالا آنها می‌توانند این رکورد تاریخی را به عدد پنج برسانند

آلومینیوم - نفت مسجدسلیمان

علیرضا منصوریان این روزها کاملا عصبانی به نظر می‌رسد. این مربی جنجالی از سوی کمیته انضباطی با سه جلسه محرومیت نیز روبه‌رو شده است. او در این حال و روز، اصلا نمی‌خواهد که روبه‌روی محمود فکری هم شکست بخورد. جدال دو کاپیتان سابق استقلال، مسابقه‌ای تماشایی خواهد بود. شاید این نتیجه، برای آلومینیومی‌ها چندان مهم نباشد اما نفت مسجدسلیمان در صورت شکست و حتی تساوی، با خطر سقوط روبه‌رو خواهد شد. آنها که فصل گذشته یکی از نبازترین و غافلگیرکننده‌ترین تیم‌های لیگ برتر به شمار می‌رفتند، این فصل عملکرد موفقی نداشتند و حالا یکی از سه تیمی هستند که در کورس بقا قرار گرفته‌اند.

گل گهر - نساجی

ساکت الهامی با چند نتیجه خوب، نساجی را از خطر سقوط از لیگ برتر جدا کرد. با این حال عملکرد این چند هفته اخیر باشگاه، خیلی هم درخشان نبوده است. این مسابقه برای نساجی اصلا حساس نیست اما گل گهر با کسب پیروزی روبه‌روی این حریف، در دومین فصل حضور در لیگ برتر به رتبه استثنایی چهارم جدول می‌رسد. آنها در این فصل کاملا موفق، به نیمه نهایی جام حذفی هم رسیده‌اند و شانس بسیار خوبی برای آسیایی شدن دارند.

پدیده - فولاد

وقتی استقلال برای آخرین بار قهرمان لیگ برتر شد، جواد نکونام و سیدمهدی رحمتی برای این تیم به میدان می‌رفتند. این دو نفر، حالا دو سرمربی در لیگ برتر هستند و این هفته برای دومین بار روبه‌روی هم قرار می‌گیرند. در مسابقه رفت، این فولادی‌ها بودند که توانستند با دو گل پدیده را شکست بدهند. تیم مهدی رحمتی اما در نیم فصل دوم، کاملا متحول شده و عملکرد به مراتب بهتری داشته است. پدیده در جدول رده‌بندی لیگ برتر، دیگر موقعیت خاصی برای پیشرفت ندارد اما فولاد هنوز می‌تواند رده چهارم جدول را به دست بیاورد. تیم نکو البته در نیمه نهایی جام حذفی هم هست و می‌تواند از آن رقابت‌ها به دیدارهای فصل آینده لیگ قهرمانان راه پیدا کند .