چشم‌های بازنده ما

آخرین دربی این فصل فوتبال ایران هم بالاخره برگزار شد و دو تیم در پایان ۱۲۰ دقیقه به تساوی بدون گل رسیدند. استقلال و پرسپولیس تقریبا در همه دقایق بازی، تلاش چندانی برای رسیدن به گل انجام ندادند و یک نبرد کم اتفاق را پشت سر گذاشتند. نبردی که در نهایت به سود آبی‌ها به پایان رسید تا استقلالی‌ها برای دومین سال متوالی، پرسپولیس را در پنالتی‌ها شکست بدهند. این مسابقه اما به لحاظ فنی، اصلا چیز خاصی نداشت و در همه دقایق، به شدت کسل‌کننده به نظر می‌رسید.

آریا طاری

بازنده، ما بودیم

باید اعتراف کرد که بازنده واقعی دربی، هوادارانی بودند که 120 دقیقه به تماشای این نبرد نشستند. مسابقه‌ای که سرشار از احتیاط بود و عملا هیچ طراوت خاصی نداشت. به نظر می‌رسید دو تیم از همان دقایق ابتدایی مسابقه، تنها به این فکر می‌کردند که کار را به تساوی بکشانند. شاید اگر داور در همان ثانیه‌های ابتدایی پرسپولیس و استقلال را به زدن پنالتی دعوت می‌کرد، دو تیم بدون هیچ دردسری می‌پذیرفتند و مسابقه همان‌جا تمام می‌شد. البته که یحیی و فرهاد، قبلا دربی‌های خوبی هم داشته‌اند اما این مسابقه بدون هیچ شکی، یکی از بدترین دربی‌های این چند سال فوتبال ایران محسوب می‌شد.

 یحیی در نقش ساوت‌گیت

ظاهرا گرت ساوت‌گیت، مهم‌ترین الگوی مربیگری یحیی گل‌محمدی است. اتفاقاتی که در فینال یورو برای سرمربی انگلیسی‌ها رخ داده بود، حالا برای یحیی تکرار شده است. جدا از اینکه نفرات تعویضی هر دو نفر پنالتی از دست داده‌اند، سپردن پنالتی حساس پنجم به یک بازیکن جوان تصمیمی انتقادبرانگیز از سوی این دو مربی به شمار می‌رود. یحیی و ساوت‌گیت هرکدام در دوران بازی یک پنالتی حساس و تعیین کننده در نیمه نهایی جام ملت‌ها را خراب کرده‌ند و انگار هرچه تلاش می‌کنند، نمی‌توانند از کابوس پنالتی‌ها فاصله بگیرند. گل‌محمدی نسبت به رقیب، ستاره‌های بیشتری را در زمین در اختیار داشت اما تیم او مسابقه را بدون حتی «یک شوت درون چارچوب» به پایان رساند. اتلاف وقت حامد لک در دقایقی از این مسابقه هم در نوع خودش حیرت‌آور به نظر می‌رسید.

دست به جیب، مثل فرهاد

فرهاد مجیدی پس از پایان شهرآورد، دوباره دست به جیب شد و به ستاره‌های تیم پاداش داد. قبلا گفته می‌شد مجیدی این هزینه‌ها را از جیب خودش می‌پردازد اما او حالا به این نکته اشاره کرده که تعدادی از دوستانش، این پاداش‌ها را به تیم پرداخت می‌کنند. به هر حال فرهاد فعلا علاوه بر سرمربیگری، در نقش مدیریت باشگاه نیز قرار گرفته و مجبور است همه کارها را به تنهایی انجام بدهد. او البته با جمله «من به اینا نمی‌بازم» یک کری تند و تیز هم برای پرسپولیسی‌ها خوانده است. هرچند که تیم او حدود 60 روز قبل در شهرآورد روبه‌روی همین پرسپولیس شکست خورد.

این دو صحنه جنجالی

شهرآورد جام حذفی، دو صحنه بحث‌برانگیز داوری داشت که با واکنش پرسپولیسی‌ها روبه‌رو شده‌ است. اولین صحنه به دقیقه 14 مسابقه برمی‌گردد. جایی که ارسلان مطهری با یک پرش بلند، یک ضربه محکم به فرشاد فرجی زد. تعدادی از کارشناسان داوری اعتقاد دارند که این صحنه، اخراج مستقیم داشته است اما گروه داوری حتی کارت زرد را هم برای مطهری در نظر نگرفتند. صحنه جنجالی بعدی به پنالتی مهدی عبدی مربوط می‌شود. قرمزها معتقدند در این صحنه، پای سیدحسین حسینی روی خط قرار نداشته و گروه داوری باید دستور تکرار این صحنه را صادر می‌کرده. یحیی و کادرش نیز در پایان بازی نسبت به این دو صحنه معترض بودند.

باید اعتراف کرد که بازنده واقعی دربی، هوادارانی بودند که 120 دقیقه به تماشای این نبرد نشستند. مسابقه‌ای که سرشار از احتیاط بود و عملا هیچ طراوت خاصی نداشت. به نظر می‌رسید دو تیم از همان دقایق ابتدایی مسابقه، تنها به این فکر می‌کردند که کار را به تساوی بکشانند

عیسی در نقش اوساگونا

مهاجم محبوب سرخ‌ها در این دربی، خاطره مهاجم منفور سابق این باشگاه را زنده کرد. عیسی که صاحب بهترین موقعیت گل‌زنی در این نبرد شده و توپ را به تیر دروازه کوبیده بود، پنالتی بسیار ناامیدکننده‌ای را به طرف دروازه استقلال فرستاد. ضربه او با اختلاف از بالای دروازه بیرون رفت تا سرخ‌ها در این جدال در آستانه شکست قرار بگیرند. به نظر می‌رسد مصدومیت، روی عملکرد عیسی در این مسابقه تاثیر چشمگیری داشته است. زننده تنها گل دربی قبلی، حالا یکی از مقصران جدی شکست قرمزها در این دربی به شمار می‌رود.

سیدحسین، از مرگ تا زندگی

مهار آخرین پنالتی حریف، سیدحسین حسینی را در قامت قهرمان این مسابقه قرار داد. او همیشه گلر پنالتی‌گیری بوده و حالا با این مهارت، به کمک تیمش آمده است. در شروع فصل، هرگز به نظر نمی‌رسید سیدحسین بتواند گلری مثل مظاهری را برای چند هفته متوالی نیمکت‌نشین کند اما حالا فرهاد آنقدر به حسینی اعتماد دارد که او را حتی برای دربی فیکس کرده است. تا همین چند ماه پیش، به نظر می‌رسید دوران حضور سیدحسین در استقلال دیگر تمام شده اما حالا حسینی، دوباره جایگاه از دست رفته‌اش را در استقلال پس گرفته است.

فغانی، اهمیت یک نام بزرگ

شاید قضاوت فغانی در دربی، کاملا بی‌نقص نبوده باشد اما حالا دیگر اهمیت انتخاب یک نام بزرگ برای چنین مسابقه‌ای آشکار به نظر می‌رسد. انتخاب داوری با این رزومه فوق‌العاده، در جریان بازی تنش را به حداقل رساند و شرایطی را به وجود آورد که یکی از کم‌اعتراض‌ترین دربی‌های این سال‌ها سپری شد. بدون تردید حضور فغانی در هفته‌های پایانی این فصل نیز برای فوتبال ایران مفید خواهد بود.