آریا طاری

در همه این سال‌ها هر وقت بازیکنی درخشیده و در مقطعی فراتر از حد انتظار ظاهر شده، رسانه‌ها از «پایان دوران مسی و رونالدو» حرف زده‌اند. همیشه هم ثابت شده که پایانی در کار نیست و درخشش آن بازیکن چندان به طول نمی‌انجامد اما به نظر می‌رسد طرفداران تئوری پایان این دو ابرستاره، حالا دست بالاتر را داشته باشند. وقتی لئو دوباره در لباس بارسا تحقیر می‌شود و کریس حتی روبه‌روی تیمی مثل پورتو نمی‌درخشد، باید هم از یک دوران تازه حرف زد. دورانی که انگار قرار است پادشاه‌های جدیدش، ارلینگ هالند و کیلیان ا‌م‌باپه باشند. دو ستاره جوان که انگیزه‌های زیادی برای تبدیل شدن به شماره‌ یک‌های عصر جدید فوتبال دارند.

هت‌تریک کردن در اولین تجربه بازی در نیوکمپ، کافی به نظر می‌رسد تا فوتبالی‌ها برای روزها و هفته‌ها در مورد یک بازیکن صحبت کنند اما کیلیان ام‌باپه فقط به مدت 24 ساعت «تیترهای اول» را به صورت انفرادی در اختیار داشت و پس از آن، ناچار شد این تیترها را با ستاره جوان باشگاه دورتموند، به شراکت بگذارد. درخشش استثنایی کیلیان و ارلینگ به فاصله یک شب در خاک اسپانیا کاملا با هم مرتبط بودند. چراکه هالند پس از پیروزی فوق‌العاده تیمش روبه‌روی قهرمان فصل گذشته لیگ اروپا، مستقیما از ام‌باپه تشکر کرد. «وقتی هت‌تریک ام‌باپه را دیدم، انگیزه مضاعفی پیدا کردم که در لیگ قهرمانان گل‌های بیشتری بزنم و این هفته بهترین عملکردم را به نمایش بگذارم. باید از کیلیان برای این انگیزه مجانی تشکر کنم.» درست از لحظه‌ای که بازی دورتموند و سویا به پایان رسید، اهالی فوتبال یک بحث تازه را کلید زدند. اینکه همه شواهد از شروع یک دوران جدید در دنیای فوتبال خبر می‌دهند و ظاهرا قرار است این دو پسر فرانسوی و نروژی، آغازکننده این دوران باشند. دو پسربچه که هنوز در اوج جوانی هستند اما کارهای بسیار بزرگی برای انجام دادن در پیش دارند. بین آنها البته تفاوت‌هایی هم دیده می‌شود. ام‌باپه تجربه بیشتری دارد و قبلا حتی با فرانسه قهرمان جام جهانی شده است. او در فینال لیگ قهرمانان هم حاضر بوده و در یکی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های فوتبال اروپا توپ می‌زند. هالند اما کمی جوان‌تر است و شاید در رده ملی، هرگز نتواند دستاورد ویژه‌ای داشته باشد. با این حال او یک ماشین گل‌زنی تمام‌عیار محسوب می‌شود. این دو نفر، می‌توانند مسی و رونالدوی بعدی دنیای فوتبال باشند. آنها حداقل مختصات اولیه انجام چنین کاری را دارند اما آن‌چه سی آر سون و لئو را به دو اسطوره بی‌بدیل و تکرارنشدنی تبدیل کرده، مساله «تداوم» بوده است. ماندن در این سطح شگفت‌انگیز برای یک دوره طولانی، یک جور توانایی خارق‌العاده است که هر بازیکنی نمی‌تواند از آن برخوردار شود. برای باور اینکه کریس و مسی آرام آرام در حال رانده شدن به سایه هستند، کافی است به آمار و ارقام دقت کنیم. از زمان شروع فصل گذشته، مسی و رونالدو روی هم 17 گل در لیگ قهرمانان اروپا زده‌اند اما ارلینگ هالند به تنهایی 18 گل در این رقابت‌ها به ثمر رسانده است. کریس از شروع سال گذشته مجموعا 55 گل زده و سهم لئو مسی نیز 47 گل بوده اما هالند 62 گل به ثمر رسانده و ام‌باپه نیز با بازی‌های به مراتب کم‌تر از مسینالدو 44 گل زده در کارنامه دارد. این دو نفر به آرامی در حال ربودن گوی سبقت از دو فوق‌ستاره دنیای فوتبال هستند و دیگر نمی‌توان چنین اتفاقی را انکار کرد. با این حال به نظر می‌رسد «رقابت» آنها در تیم‌هایی از لیگ فرانسه یا بوندس‌لیگا، هرگز تکمیل نخواهد شد. این رقابت زمانی به اوج می‌رسد که این دو نفر در یک لیگ مشترک با حساسیت و هیجان بالا به میدان بروند. اگر پیش‌بینی‌های اولیه به حقیقت تبدیل شود، ام‌باپه راهی رئال مادرید خواهد شد و ارلینگ هالند نیز به بارسلونا می‌رود. آن‌وقت می‌توان انتظار داشت که داستان مسی و رونالدو حقیقتا برای آنها تکرار شود. البته فلورنتینو پرز دوست دارد هر دو بازیکن را به مادرید ببرد اما شاید جذب آنها در شرایط فعلی و پرداخت حقوق این دو نفر، بیش از حد سخت و حتی نشدنی باشد. اگر آنها روبه‌روی هم قرار بگیرند، بعید نیست که برای چندین سال به سوژه اصلی هواداران فوتبال در تمام دنیا تبدیل شوند و جای پرسش تکراری مسی بهتر است یا رونالدو، سوال ام‌باپه بهتر است یا هالند را به صورت مداوم بشنویم.

بین این دو ستاره جذاب و هیجان‌انگیز، یک شباهت جالب توجه نیز وجود دارد و آن شباهت، سرعت مثال‌زدنی‌شان است. هر دو نفر در استارت زدن و حمله‌ور شدن به سمت دفاع حریف با بیشترین سرعت ممکن، تخصص عجیبی دارند. آنقدر که حتی می‌توان رقابت میان آنها را به یک رقابت «فرمول یکی» بین لوئیس همیلتون و سباستین فتل ربط داد. کیلیان و ارلینگ به هیچ وجه «تکرار خط به خط» مسی و رونالدو نیستند. آنها ویژگی‌های خاص خودشان را دارند اما به کمک همین ویژگی‌ها، می‌توانند بدون تقلید از این دو ستاره، یک جنگ تاریخی دیگر را در دنیای فوتبال شروع کنند.