طبل شادانه را رها نکن!

انگیزه تماشای مسابقه پورتو و یوونتوس برای خیلی از طرفداران فوتبال در ایران، تماشای گل‌زنی مهدی طارمی بود. ستاره ایرانی هم اصلا آنها را منتظر نگذاشت و در همان ثانیه شصت و سوم، توپ را از خط دروازه حریف عبور داد تا یک شب فراموش‌نشدنی را برای این جماعت رقم بزند. حالا خیلی‌ها زبان به کنایه باز کرده‌اند و این شادی عمومی را به «خودکم‌بینی» طرفداران فوتبال ایران ربط می‌دهند. آنها معتقدند یک گل در لیگ قهرمانان اروپا، این‌همه خوشحالی ندارد اما به چند دلیل، اتفاقا این گل بسیار مهم است.

آریا رهنورد

اولین در تاریخ

در باب اهمیت گل مهدی طارمی به شزنی، چه دلیلی محکم‌تر از اینکه برای «اولین بار» در تمام تاریخ، یک بازیکن ایرانی توانسته در مرحله حذفی لیگ قهرمانان گل‌زنی کند. ایران در طول تاریخ صدها هزار فوتبالیست مختلف داشته اما قبل از «مهدو» هیچ‌کس موفق نشده در این مرحله از این جام، دروازه یک رقیب را باز کند. علی دایی، علی کریمی، مهدی مهدوی‌کیا و سردار آزمون پیش از این موفق به گل‌زنی در لیگ قهرمانان اروپا شده بودند اما همه این گل‌ها به مرحله گروهی مربوط بود. اگر مرحله پلی‌آف را هم در نظر بگیریم، سعید عزت‌اللهی نیز توانسته در این رقابت گل‌زنی کند اما ستاره بوشهری فوتبال ایران، عملا اولین فوتبالیست تاریخ کشور است که در یک دیدار حذفی در لیگ قهرمانان گل می‌زند. بدون شک اگر این اتفاق در خیلی از کشورهای دیگر هم رخ می‌داد، طرفداران فوتبال شب خوبی را پشت سر می‌گذاشتند. همان‌طور که مصری‌ها با هر گل حساس مو صلاح برای لیورپول به هوا می‌پرند. همان‌طور که کره‌ای‌ها با گل‌های سون هیجان‌زده می‌شوند و برای ژاپنی‌ها هم مهم است که مینامینو چه عملکردی در باشگاه لیورپول دارد.

کریس یکی از بهترین فوتبالیست‌های تمام تاریخ است اما نتوانسته روبه‌روی مهدی طارمی و تیمش، کاری از پیش ببرد. او دومین ناکامی‌اش را روبه‌روی یک فوتبالیست ایرانی تجربه کرده و اصلا نمی‌توان اهمیت چنین اتفاقی را نادیده گرفت

فاکتوری به اسم رونالدو

آن‌چه گل طارمی را مهم‌تر و جذاب‌تر می‌کند، حضور یک اسم آشنا در ترکیب تیم رقیب است. شاید اگر مهدی این گل را روبه‌روی تیمی غیر از یووه زده بود، حتی در ایران این‌همه مورد توجه قرار نمی‌گرفت اما این حقیقت که رونالدو یک تلاش ناکام برای جبران گل مهدی طارمی داشته، خودش هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. کریس یکی از بهترین فوتبالیست‌های تمام تاریخ است اما نتوانسته روبه‌روی مهدی طارمی و تیمش، کاری از پیش ببرد. او دومین ناکامی‌اش را روبه‌روی یک فوتبالیست ایرانی تجربه کرده و اصلا نمی‌توان اهمیت چنین اتفاقی را نادیده گرفت. اسم رونالدو همیشه با خودش اهمیت و جذابیت می‌آورد و بدیهی به نظر می‌رسد که مچ‌اندازی با یک ستاره در قواره‌های او، همیشه خبرساز باشد. مهدی هم به بهترین شکل ممکن از این فرصت استفاده کرده و توجه زیادی به دست آورده است.

مسیر زندگی

گل‌زنی در لیگ قهرمانان اروپا برای مهدی با توجه به مسیری که او در زندگی‌اش پشت سر گذاشته، استثنایی به نظر می‌‌رسد. استعدادی که به جای زمین فوتبال، خیلی عادی به «خدمت سربازی» رفته و نزدیک به دو سال از سال‌های اوج جوانی‌اش را در پادگان گذرانده، ستاره‌ای که کمی دیر کشف شده و خیلی طول کشیده تا دیگران الماس ساق‌هایش را پیدا کنند، ستاره‌ای که در دوران اوج چندین ماه از حضور در میادین فوتبال محروم شده و دور از زمین مسابقه بوده است، ستاره‌ای که روزهای خوبی را در لیگ قطر و باشگاه الغرافه پشت سر نگذاشته، حالا یکی از بهترین مهاجمان فوتبال پرتغال به شمار می‌رود. برای شناخت هرچه دقیق‌تر مهدی طارمی، کافی است به عملکرد او در همین فصل از لیگ قهرمانان اروپا نگاه کنید. در شروع فصل، او نیمکت‌نشین مطلق پورتو بود. سپس به یکی از تعویضی‌های این تیم تبدیل شد، بعد راه فیکس شدن را در پیش گرفت و حالا مهم‌ترین بازیکن پورتو به شمار می‌رود. طارمی انگار مسیر بندر بوشهر تا بندر پورتو را تماما شنا کرده است.

اعتماد به نفس

زدن چنین گلی، به مهدی کمک می‌کند تا خودش را بیشتر از همیشه باور داشته باشد. این موضوع برای تیم ملی فوق‌العاده مفید خواهد بود. ایران باید چند مسابقه بسیار حساس را در دور اول انتخابی جام جهانی پشت سر بگذارد و سپس برای دور دوم آماده شود. داشتن بازیکنی مثل مهدی با این آمادگی همه چیز را ساده‌تر خواهد کرد. بدون شک مهره‌ای که توانسته در لیگ قهرمانان به یووه گل بزند، از اعتماد به نفس کافی برای عبور از خط دفاعی رقبای آسیایی برخوردار خواهد بود.

ماجراجویی اروپایی

باز کردن دروازه بیانکونری، راه را برای کامل شدن ماجراجویی اروپایی طارمی باز می‌کند. او حالا از این شانس برخوردار خواهد بود که خودش را در لباس یک باشگاه بزرگ‌تر ببیند و حتی به اهداف بلندپروازانه‌تری در زندگی ورزشی‌اش فکر کند. این یک فرصت ویژه برای این ستاره خواهد بود تا خودش را یک پله بالاتر ببرد و پس از سال‌ها فوتبال ایران را در یک تیم بزرگ، صاحب نماینده کند. بدون هیچ تردیدی، اگر گل‌زنی‌های مهدی برای پورتو در اروپا ادامه داشته باشد، او دیر یا زود در تیررس تیم‌های بزرگ قرار خواهد گرفت.