آریا طاری

بحران کرونا، ارزش همه فوتبالیست‌های دنیا در بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داده است. وبسایت ترانسفرمارکت که یکی از معتبرترین مراجع ارزش‌گذاری بازیکنان فوتبال در دنیا به شمار می‌رود، از سقوط «9 میلیارد دلاری» ارزش فوتبالیست‌ها در جهان پس از این بحران پرده برداشته است. با این وجود به نظر می‌رسد فوتبال ایران دیر یا زود در معرض امضای قراردادی قرار می‌گیرد که رکورد تاریخ فوتبالیست‌های ایرانی را جابه‌جا خواهد کرد.

علیرضا جهانبخش در زمان پیوستن به باشگاه برایتون، گرانقیمت‌ترین فوتبالیست تاریخ ایران لقب گرفت. بازیکنی که با رقم قابل توجه 18 میلیون یورو از آلکمار جدا شد و به فوتبال انگلیس پیوست. این گران‌ترین خرید تاریخ باشگاه برایتون نیز به شمار می‌رفت. علیرضا پس از ترک فوتبال ایران، راهی نایمخن شد و در این تیم، نامی برای خودش دست و پا کرد. او پس از ان‌ای‌اس نایمخن، به آلکمار پیوست و توانست در باشگاه جدیدش، عنوان آقای گلی لیگ فوتبال هلند را به دست بیاورد. اولین آقای گل ایرانی تاریخ لیگ‌های اروپایی، بالاخره با یک پیشنهاد دلخواه از انگلیس روبه‌رو شد و به لیگ فوتبال محبوبش پیوست. دوران حضور در برایتون البته برای علیرضا آنقدرها هم خوش‌یمن نبوده است. او تا امروز مجموعا دو گل برای برایتون به ثمر رسانده و انتظارات را برآورده نکرده است. به همین خاطر ارزش این بازیکن نیز در ترانسفرمارکت با سقوط روبه‌رو شده است. این وبسایت برای جهانبخش ارزش 6 و نیم میلیون یورویی درنظر گرفته است. رقمی که یک‌سوم رقم پیوستن او به برایتون محسوب می‌شود. سقوط قیمت علیرضا در بازار، نتیجه دور ماندن او از ترکیب ثابت برایتون است. او در ترانسفرمارکت، دومین بازیکن گرانقیمت ایرانی به شمار می‌رود. رتبه اول این فهرست، در اختیار سردار آزمون بود. بازیکنی که البته برچسب قیمت او نیز تحت تاثیر بحران کرونا قرار گرفته است. سردار در روزهای درخشش و گل‌زنی برای زنیت، از نگاه ترانسفرمارکت 18 میلیون یورو قیمت داشت اما این رقم حالا به 14 میلیون یورو رسیده است. با این وجود به نظر می‌رسد آینده فوتبالی او، با رقم‌هایی سنگین‌تر از این رقم خواهد خورد.

درباره سردار آزمون، صحبت از پیشنهاد 25 میلیون یورویی به زنیت سن پترزبورگ می‌شود. البته هنوز هیچ پیشنهادی به صورت رسمی به باشگاه روسی نرسیده اما از ناپولی به عنوان جدی‌ترین مشتری این بازیکن نام برده می‌شود. اخیرا از وستهم و آتلتی نیز به عنوان مشتریان جدی این بازیکن در بازار نام برده شده اما به نظر می‌رسد ایتالیایی‌ها تمایل بیشتری به امضای قرارداد با این مهاجم دارند. سردار به سطحی از آمادگی در دوران فوتبالش رسیده که ماندن در روسیه، دیگر به او کمکی نخواهد کرد. شاید اگر او کمی زودتر خودش را از بند تیم‌های قربان بردی‌اف جدا می‌کرد، پیشرفت سریع‌تر و جذاب‌تری برای این فوتبالیست رقم می‌خورد. این اتفاق بالاخره رخ داد و آزمون به جای تیم‌های متوسط و درجه دو فوتبال روسیه، راهی باشگاه بزرگ و مدعی زنیت شد. زوج او زیوبا، خیلی زود شکل گرفت و زنیت را در اوج قرار داد. شرایط سنی سردار، او را به مراتب بیشتر از زیوبا در معرض توجه قرار می‌دهد. او روزهای خوبی را با زنیت در لیگ برتر روسیه و لیگ قهرمانان اروپا سپری کرده و حالا آماده می‌شود تا یک قرارداد بزرگ‌تر را به امضا برساند. امضای گرانقیمت‌ترین قرارداد تاریخ فوتبال ایران، برای جهانبخش خوش‌یمن نبود اما شاید برای سردار، اوضاع کمی متفاوت باشد و او بتواند گلیم خودش را در یک لیگ بزرگ‌تر از آب بکشد. همه نفرات دیگر فوتبال ایران در شرایط فعلی، فاصله‌ای چشمگیر با این دو ستاره دارند. ارزش مهدی طارمی و سامان قدوس در همین وبسایت، زیر سه میلیون یورو برآورد می‌شود و همه مهره‌های دیگر نیز در رده‌های پایین‌تر از این نفرات به چشم می‌خورند.

بحران کرونا و مسائل مربوط به این ویروس، ممکن است روی آینده فوتبالی آزمون نیز تاثیر بگذارند. به ویژه در کشوری مثل ایتالیا، ممکن است خریدهای جدید فوتبال برای مدتی به تعویق بیفتند. با این وجود اگر عزم ناپولی برای خرید این بازیکن جدی باشد، فوتبال ایران پس از سال‌ها صاحب یک ستاره در سری آ خواهد شد. البته که روند انتقال ستاره‌های ایرانی به لیگ‌های معتبر، اصلا مثل کره و ژاپن  سریع نیست اما همین تک‌ستاره‌ها، می‌توانند برای آینده این فوتبال مفید و موثر باشند. باید بپذیریم که ما، هرگز یک سیستم سازمان‌یافته برای تربیت لژیونرها و ارسال آنها به لیگ‌های اروپایی نداشته‌ایم. لژیونرها نیز تنها با نبوغ خودشان رشد می‌کنند و به نقطه اوج می‌رسند. حالا یکی دیگر از همین بازیکن‌ها به لطف نبوغ و سختکوشی خودش، به مرحله‌ای رسیده که می‌تواند برای یک باشگاه بزرگ‌تر به میدان برود. او برای سال‌ها به حضور فیکس و ثابت در لیگ روسیه خو گرفته اما شاید چالش بعدی، دشواری‌های زیادی در پی داشته باشد. آزمون برای تبدیل شدن به یک فوتبالیست بزرگ‌تر باید از استانداردهای فعلی‌اش عبور کند و خطوط قرمز حال حاضرش را پشت سر بگذارد.