نگار رشیدی

در سال‌های گذشته بارها فدراسیون‌های ورزشی به دلایل مختلفی که اغلب چندان هم منطقی به نظر نمی‌رسند، در مسیر برگزار شدن انتخابات خود با توقف بسیار زیادی مواجه شدند. تا جایی که حتی مهلت قانونی حضور سرپرست در فدراسیون هم تمام می‌شد اما اتفاقی برای برگزار شدن مجمع در زمان مشخص نمی‌افتاد. شاید یکی از بهترین مثال‌ها در این باره فدراسیون والیبال باشد. زمانی که احمد ضیایی از فدراسیون والیبال رفتنی شد، افشین داوری به عنوان سرپرست امور را در دست گرفت. او حدود 10 ماه به عنوان سرپرست والیبال در فدراسیون بود ولی مجمع این فدراسیون برگزار نشد. تا اینکه سرانجام داوری هم با هدف حضور در انتخابات از سمت خود استعفا داد تا علی فتاحی به عنوان دومین سرپرست راهی والیبال شود. به این ترتیب والیبال حدود یک سال بلاتکلیف بود و در این مدت روزهای بسیار تلخی را هم سپری کرد. تا جایی که دیگر حتی کسب سهمیه المپیک هم به خطر افتاده بود و بسیاری از کارشناسان این موضوع را تحت تاثیر از بلاتکلیفی فدراسیون می‌دانستند. هرچند سرانجام محمدرضا داورزنی از معاونت وزارت ورزش به فدراسیون بازگشت و توانست خیلی زود کارها را در مسیر قرار بدهد.

در این میان ویروسی به نام کرونا هم پیدا شد تا تاخیر در برگزار شدن مجمع‌ها این بار دلیلی داشته باشد. البته در همان ابتدا مجمع فدراسیون دوومیدانی برگزار شد اما غیبت برخی روسای هیات‌ها و البته حواشی دیگر باعث شد این مجمع باطل شود و درنهایت حدود هفت ماه بعد و در مهر 99 برگزار شود. شاید همین موضوع باعث شد که وزارت ورزش برای برگزاری مجمع فدراسیون‌های دیگر عجله به خرج ندهد. اما بعد از مدتی با برگزار شدن جلسات مختلف، برپا نکردن انتخابات فدراسیون‌ها منطقی به نظر نمی‌رسید.

سه مرحله برگزاری مجمع از تابستان تا زمستان

درنهایت وزارت ورزش از خرداد 99 برگزاری انتخابات فدراسیون‌ها را در دستور کار قرار داد. فدراسیون تنیس اولین فدراسیونی بود که انتخاباتش برگزار شد. بعد از تنیس، فدراسیون‌های ووشو، ورزش‌های همگانی، ورزش‌های دانشگاهی و دوومیدانی رییس خود را شناختند. مجمع فدراسیون دوومیدانی 20 مهر برگزار شد تا از آن زمان تا برگزاری دوباره انتخابات فاصله‌ای 80 روزه بیفتد. در تاریخ 10 دی انتخابات فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی با انتخاب امیری خراسانی، در  13 دی انتخابات فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام با انتخاب مهدی نصیرزاده و در 17 دی انتخابات فدراسیون اسکی با انتخاب عباس نظریان برگزار شد تا تنور مجامع دوباره گرم شود. انتخابات فدراسیون نجات غریق هم قرار است هفتم بهمن با حضور 6 کاندیدا برگزار شود تا این رشته هم رییس خود را بشناسد. اما در این میان همچنان سه فدراسیون هستند که در بلاتکلیفی به سر می‌برند و یکی از آنها حتی سرپرست هم ندارد!

دوچرخه سرپرست هم ندارد

ششم دی، آخرین روز ریاست خسرو قمری در فدراسیون دوچرخه‌سواری بود. کسی که چند ماه پیش از المپیک لندن به عنوان سرپرست به این فدراسیون آمد و پس از آن به عنوان رییس فدراسیون دو دوره در دوچرخه‌سواری ماند. این در حالی است که با وجود گذشت چندین روز از پایان دوره ریاست قمری، وزارت ورزش و جوانان هنوز سرپرست را انتخاب نکرده است تا این رشته قدمی در مسیر انتخابات برنداشته باشد. اما ظاهرا به نظر می‌رسد برای وزارت ورزش دادن سمت جدید به رییس سابق دوچرخه مهم‌تر است. چراکه قمری به عنوان مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت ورزش انتخاب شده است. این حکم شاید نشانه‌ای بر پایان کار قمری هم باشد. هرچند خود او تاکید کرده که قصد شرکت در انتخابات را ندارد.

در هر حال دوچرخه‌سواری ایران طی سال‌های گذشته نتوانسته بود عملکرد خوبی از خود چه در بازی‌های آسیایی و چه در میادین جهانی به جای بگذارد. با این حال دوچرخه‌سواری ایران یک سهمیه جاده برای المپیک توکیو دارد و تعیین سرنوشت فدراسیون از اهمیت بالایی برخوردار است. هرچند که دوچرخه‌سواری ایران در المپیک ریو با سه رکابزن در مسابقات حاضر شده بود، ولی باید برای همین تک سهمیه هم برنامه‌ریزی کرد. جدای از آن دوچرخه‌سواری ورزشکاران زیادی دارد که باید به آنها رسیدگی شود. در ابتدا باید سرپرست فدراسیون معرفی شود و خیلی زود مقدمات برگزاری انتخابات فراهم شود.

قفل روی فرمان اتومبیلرانی

ششم بهمن سال 1398 محمود صیدانلو به پایان دوره چهار سال ریاستش در فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری رسید. درست فردای آن روز مراسم معارفه مازیار ناظمی که پیش از این به عنوان مدیر روابط عمومی وزارت ورزش مشغول به کار بود، برگزار شد. سیدمحمدشروین اسبقیان مدیر کل امور مشترک فدراسیون‌ها در مراسم معارفه ناظمی عنوان کرد که «تاکید وزیر ورزش بر این است که بلافاصله بعد از پایان دوره ریاست فدراسیون‌ها، سرپرست تعیین و مراحل انتخابات طی شود.» تاکیدی که البته برای فدراسیون دوچرخه‌سواری خیلی کاربرد نداشته است.

در هر حال مازیار ناظمی در دوران سرپرستی خود دست به اقدامات و کارهایی زد که نشان از حضور بلندمدت او در این فدراسیون داشت. موضوعی که در عمل هم تحقق یافت و ناظمی بعد از ثبت نام در انتخابات فدراسیون در تاریخ 23 شهریور از سمت سرپرستی خود استعفا داد. او در حالی برای کسب مسند ریاست فدراسیون اقدام کرد که موضوع حواله‌ واردات موتورهای سنگین در زمان سرپرستی او رخ داد و البته با وجود ورود وزارت ورزش به ماجرا، پرونده‌اش همچنان باز است.

اتومبیلرانی حتی تاریخ برگزاری انتخاباتش هم مشخص نیست تا همه چیز درباره این فدراسیون در ابهام باشد. ناظمی در سفری که مردادماه به تبریز داشت، اعلام کرده بود که اواخر مهر یا اوایل آبان انتخابات فدراسیون برگزار می‌شود. اما نه‌تنها این اتفاق نیفتاد بلکه مهدی علی‌نژاد در تاریخ 21 آبان در مجمع عمومی این فدراسیون گفت که به خاطر شیوع کرونا فعلا امکان برگزاری انتخابات وجود ندارد. این در حالی است که در دی ماه چند مجمع برگزار شده و اینکه چرا شرایط کرونایی فقط شامل حال اتومبیلرانی شده، مورد سوال است!

در سال‌های گذشته بارها فدراسیون‌های ورزشی به دلایل مختلفی که اغلب چندان هم منطقی به نظر نمی‌رسند، در مسیر برگزار شدن انتخابات خود با توقف بسیار زیادی مواجه شدند تا جایی که حتی مهلت قانونی حضور سرپرست در فدراسیون هم تمام می‌شد، اما اتفاقی برای برگزار شدن مجمع در زمان مشخص نمی‌افتاد

کیش و مات انتخابات شطرنج

از 27 اسفند سال 98 که فرهاد نیکوخصال به عنوان سرپرست فدراسیون شطرنج معرفی شد، همچنان خبری از برگزاری مجمع این فدراسیون نیست تا انتخابات این رشته کیش و مات شود. شطرنج چه در زمان ریاست مهرداد پهلوان‌زاده و چه در دوران سرپرستی نیکوخصال روزهای پرحاشیه‌ای را داشت. شاید برگزار شدن انتخابات و مشخص شدن رییس جدید، آبی روی آتش حاشیه‌ها باشد ولی همچنان با وجود از سر گرفته شدن برگزاری مجامع، هنوز خبری از رسیدن نوبت به شطرنج نیست. این در حالی است که در خردادماه کار ثبت نام از نامزدها انجام شد و حتی تاریخ 6 آبان 99 هم برای برگزاری مجمع در نظر گرفته شد. اما به خاطر کرونا مجمع لغو شد تا سرنوشت شطرنج در ابهام بماند.

طبق اعلام محسن سمیع‌زاده سرپرست دبیری فدراسیون هنوز هیچ نامه‌ای مبنی بر اعلام تاریخ جدید انتخابات یا ثبت نام مجدد از کاندیداها به فدراسیون ابلاغ نشده است. سمیع‌زاده همچنین از آمادگی فدراسیون برای برگزاری انتخابات در مهرماه خبر داد که با دستور ستاد مقابله با کرونا، به تاخیر افتاد. سمیع‌زاده از علاقه فدراسیون و وزارت ورزش برای روشن شدن تکلیف شطرنج هم صحبت کرد. اما واقعا اگر علاقه بسیار زیادی به این امر وجود داشت، حداقل تا الان یک تاریخ احتمالی برای برگزار شدن مجمع اعلام می‌شد. حال باید دید سرانجام انتخابات این فدراسیون چه زمانی برگزار می‌شود.