نقاش و پژوهشگر و خوشنویس پیشرو ایرانی، معتقد است: نقاشانی در ایران بالاترین رقم‌ها برای تابلوهای‌شان رد و بدل می‌شود اما یک نمونه از کارهایش در هیچ موزه‌ای در دنیا نیست. همین می‌شود که موزه‌های دنیا دیگر از هنرمندان ایرانی کار نمی‌خرند. همین می‌شود که ناچار می‌شویم اشاره کنیم به عنوان مثال بازار هنر دنیا هم‌اکنون متمرکز بر جنبش‌های هنری عراق است. چون ما از معیارهای جهانی عدول کردیم. چون ما مسیر اشتباه را رفتیم.  حجت امانی، در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرآنلاین،‌ ادامه می‌دهد: دلالان آثار هنری، سرمایه‌دارانی ناآگاه و خانه‌های حراج موجب شدند معیارهایی داخلی به وجود بیاید که فقط در داخل ایران خریدار دارد. ضمن این که در نظر داشته باشید اگر به همین شکل ادامه دهیم حتما آن مخاطبان اندک‌مان را هم از دست خواهیم داد، به گونه‌ای که همین حالا هم مخاطبان هنری ایران در خارج از کشور، خود ایرانی‌ها هستند.    این هنرمند پیشرو،‌ ضمن نقد وضعیت بازار هنر ایران و از دست رفتن جایگاه خاورمیانه‌ای‌اش، هشدار می‌دهد که تمرکز بیش از حد بر سود و تبلیغات، موجب فاصله گرفتن آثار هنری از معیارهای جهانی شده است.