شطرنج با مهره قرمز!

کنار زدن شهرخودرو و استقلال از لیگ قهرمانان، پاختاکور را به باور برتری مقابل همه نماینده‌های فوتبال ایران رسانده اما تیمی که السد را با همه ستاره‌هایش شکست داده، هرگز رقیب ساده‌ای برای آنها نخواهد بود. این یک شطرنج تمام‌عیار بین دو تیمی است که در این جام بسیار منظم و خوش‌فرم فوتبال بازی کرده‌اند. تیم‌هایی که تا امروز، به هدف‌شان رسیده‌اند اما از بین آنها، فقط جا برای یک تیم در ادامه رقابت‌ها خواهد بود. تیمی که امشب بی‌نقص‌تر از حریف ظاهر شود، راهش را به طرف مرحله نیمه‌نهایی هموارتر خواهد کرد.

آریا رهنورد

تنها سه پیروزی در 11 تقابل با رقبای ازبکستانی، آمار دلگرم‌کننده‌ای برای پرسپولیس به نظر نمی‌رسد. قرمزها در سه نبرد با پاختاکور، هرگز موفق به شکست دادن این تیم نشده‌اند اما این آمار در واقع به «گذشته» تعلق دارند و در سرنوشت مسابقه بزرگ امشب، نقشی ایفا نخواهند کرد. از شروع لیگ قهرمانان با فرمت جدید، پرسپولیس فقط یک بار از مرحله یک‌چهارم نهایی عبور کرده و دیدار امشب، می‌تواند دومین تجربه حضور آنها در نیمه‌نهایی این جام را رقم بزند. بزرگ‌ترین نقطه قوت پرسپولیس در نبرد امشب، قدرت دفاعی این تیم خواهد بود. قرمزها از زمان شروع دوباره لیگ قهرمانان پنج بار به زمین رفته‌اند و تنها یک گل دریافت کرده‌اند که آن هم از روی نقطه پنالتی به ثمر رسیده است. دوندگی ستاره‌های تیم، تما‌م‌کنندگی آل‌کثیر و نمایش شجاعانه هافبک‌های دفاعی، برگ‌های برنده بعدی پرسپولیس در این مسابقه سرنوشت‌ساز به شمار خواهند رفت.

آمادگی فنی پرسپولیسی‌ها روبه‌روی السد، مثال‌زدنی به نظر می‌رسید. آنها با شناخت دقیقی از تیم ژاوی به زمین رفتند و با پرس از بالا به کمک دوندگی فوق‌العاده عیسی آل‌کثیر و وحید امیری، مجال بازیسازی از عقب زمین به این تیم ندادند. السد با وجود در اختیار داشتن یک ترکیب به مراتب بهتر، در حصار تاکتیکی یحیی گرفتار شد و هرگز نتوانست این قفس را ترک کند. بردهایی شبیه به این، همیشه اعتماد به نفس تیم‌ها را به اوج می‌رسانند و حالا پرسپولیس در وضعیت بسیار مطلوبی روبه‌روی پاختاکور قرار خواهد گرفت. بزرگ‌ترین مشکل قرمزها برای این بازی، خستگی مفرط برخی از بازیکنان این این تیم است. نفراتی که روبه‌روی السد قطر، با 120 درصد توان‌شان تلاش کردند و در لیگ قهرمانان، یک روز کم‌تر از پاختاکور استراحت داشته‌اند. تیم ازبکستانی در نبرد با استقلال، نشان داد که به لحاظ بدنی در وضعیت مطلوبی قرار دارد. در این سطح و با این برنامه فشرده، ریکاوری اهمیت زیادی دارد و پاختاکور، تا امروز به خوبی از ریکاوری برای رسیدن به اوج آمادگی استفاده کرده است. اگر خستگی ستاره‌ها برای پرسپولیس دردسرساز نشود، آنها مشکلات زیادی برای خط دفاعی حریف به وجود خواهند آورد. ترکیب تیم یحیی در طول تورنمنت، بارها تغییر کرده و از آن‌جایی که پرسپولیس یک تیم قطری نیست و احتمال بخشش سیامک نعمتی نیز وجود ندارد، تغییر تازه در ترکیب اضافه شدن مهدی شیری به جای سیامک نعمتی در سمت راست خط دفاعی خواهد بود. پاختاکور در دفاع و خط دروازه، تیم فوق‌العاده‌ای به نظر نمی‌رسد اما چهار بازیکن هجومی این تیم، نفرات درخشانی هستند که یک اشتباه ساده روبه‌روی آنها، برای هر تیمی دردسرساز خواهد شد. دوستونبک خمداوف، دراگان چران، جلال‌الدین ماشاریپوف و دردیوک، ستاره‌هایی هستند که مدافعان پرسپولیس باید به بهترین شکل مراقب‌شان باشند.

پرسپولیس تا همین جا، یک انتقام تمام‌عیار از السد قطر گرفته است. تیمی که در دیدار رفت مرحله گروهی فصل گذشته در آخرین ثانیه‌ها قرمزها را شکست داده بود، این بار در دقایق پایانی با گل عیسی آل‌کثیر، مغلوب این تیم شد و از لیگ قهرمانان کنار رفت. یحیی و پسرها حالا با دومین همگروهی فصل گذشته نیز روبه‌رو خواهند شد. پاختاکور نیز فصل گذشته در ازبکستان، پرسپولیس را شکست داد تا این تیم عملا از آسیا حذف شود. حالا وقت گرفتن دومین انتقام از راه رسیده است. جالب اینکه اگر سرخ‌ها به نیمه‌نهایی بروند و در آن نبرد با الاهلی عربستان روبه‌رو شوند، می‌توانند سومین هم‌تیمی فصل قبل را نیز شکست بدهند و با سه انتقام متوالی، به فینال آسیا راه پیدا کنند. این روزها خیلی‌ها پرسپولیس را با الهلال عربستان مقایسه می‌کنند. تیمی که یک سال پس از شکست در فینال آسیا روبه‌روی حریف ژاپنی، در مرحله گروهی لیگ قهرمانان حذف شد و یک سال پس از این حذف، جام قهرمانی این تورنمنت را بالای سر برد. پرسپولیس نیز یک سال پس از شکست در دیدار نهایی لیگ قهرمانان روبه‌روی رقیب ژاپنی، از مرحله گروهی کنار رفت و حالا با رویای قهرمانی، به این جام برگشته است.

بزرگ‌ترین نقطه قوت پرسپولیس در نبرد امشب، قدرت دفاعی این تیم خواهد بود. قرمزها از زمان شروع دوباره لیگ قهرمانان پنج بار به زمین رفته‌اند و تنها یک گل دریافت کرده‌اند که آن هم از روی نقطه پنالتی به ثمر رسیده است

برای فکر کردن به قهرمانی، هنوز کمی زود به نظر می‌رسد. پرسپولیس باید قدم به قدم، مراحل مختلف را پشت سر بگذارد و فقط روی حریف بعدی‌اش متمرکز شود. حریف امشب آنها در قطر، پاختاکور ازبکستان خواهد بود. یک حریف سرسخت که شکست دادنش، پرسپولیس را تا آخرین روز از برگزاری لیگ قهرمانان متمرکز در قطر، در این کشور نگه خواهد داشت.