کرونا کاری کرد که بزرگ‌ترین بلایای طبیعی نتوانسته بودند با فوتبال بکنند. این ویروس فوتبال را برای مدت بسیار زیادی به تعطیلی کشاند و حالا معلوم نیست این انتظار بالاخره در چه زمانی به پایان خواهد رسید. به نظر می‌رسد همه چیز به خردادماه بستگی دارد. اگر امکان برگزاری بازی‌ها در این تاریخ وجود داشته باشد، می‌شود به بازگشت فوتبال امیدوار شد. در غیر این صورت، احتمال نیمه‌تمام ماندن این فصل رقابت‌ها چندان دور از انتظار به نظر نمی‌رسد. هنوز هم سناریوهای مختلفی برای سرنوشت این فصل مطرح می‌شوند و سرانجام یکی از این سناریوها، برای این فصل در نظر گرفته خواهند شد.

کرونا فوتبال را برای مدت بسیار زیادی به تعطیلی کشاند و حالا همه چیز به خردادماه بستگی دارد. اگر امکان برگزاری بازی‌ها در این تاریخ وجود داشته باشد، می‌شود به بازگشت فوتبال امیدوار شد. در غیر این صورت، احتمال نیمه‌تمام ماندن این فصل رقابت‌ها چندان دور از انتظار به نظر نمی‌رسد

اسپانیا یکی از معدود کشورهای دنیا بود که در تشکیلات فوتبالش، پیش‌بینی رقم خوردن چنین وضعیتی وجود داشت. آنها در آئین‌نامه فوتبال به این موضوع اشاره کرده بودند که اگر یک فصل به هر دلیلی ناتمام بماند، بر اساس هفته‌های سپری شده جام قهرمانی یا به قهرمان نیم‌فصل و یا به صدرنشین فعلی رقابت‌ها خواهد رسید. در هر دو صورت، این بارسلونا بود که باید جام قهرمانی این فصل را از آن خود می‌کرد. چراکه آنها قهرمان نیم‌فصل شده بودند و در شرایط فعلی نیز به لطف گل‌زنی کریستین تیو به رئال مادرید در لباس بتیس، در بالاترین رده جدول قرار داشتند. با این حال فاصله میان آنها و رئال مادرید آنقدر کم بود که انتخاب تیم قهرمان، تصمیم دشواری به نظر می‌رسید. حالا خبر تازه‌ای از فوتبال اسپانیا به گوش می‌رسد و آن، پایان فصل بدون معرفی تیم قهرمان است. بر اساس این تصمیم ، قرار است چهار تیم بالای جدول در شرایط فعلی، به عنوان نمایندگان فصل آینده فوتبال اسپانیا در لیگ قهرمانان اروپا معرفی شوند. این سناریو کمی بدبینانه به نظر می‌رسد. چراکه در آن هیچ شانسی برای بازگشت فوتبال در نظر گرفته نشده است. اگر این اتفاق رخ بدهد، دو باشگاه ختافه و اتلتیکومادرید به شدت ضرر خواهند کرد. چراکه آنها در رده‌های پنجم و ششم جدول لالیگا قرار دارند. تیم سیمئونه که در همه این سال‌ها همواره در لیگ قهرمانان حضور داشته و در این تورنمنت درخشیده، حالا ممکن است شانس حضور در این رقابت‌ها را به سادگی از دست بدهد. آن‌ هم در حالی که با منطقه صعود، تنها یک امتیاز فاصله دارد. شنیده می‌شود که فوتبال اسپانیا، برنامه دیگری نیز در سر دارد. آنها به دنبال این هستند که بازگشت فوتبال را از اواسط اردیبهشت‌ماه اعلام کنند. در واقع در این تاریخ، تیم‌ها باید به جلسه‌های تمرینی برگردند و دوباره برای شروع فوتبال آماده شوند. 11 هفته باقی‌مانده از لیگ، احتمالا در فاصله خرداد تا پایان مرداد برگزار می‌شود. بر اساس این پیشنهاد، رقابت‌های اروپایی باید در شهریور صورت بگیرند و فصل آینده نیز از اواخر مهر یا اوایل آبان آغاز شود. این پیشنهاد در نوع خودش جالب توجه به نظر می‌رسد اما چند ابهام مهم و کلیدی در مورد آن وجود دارد.

اولین ابهام در این مورد، به سرنوشت تماشاگرها برمی‌گردد. ظاهرا در این طرح هیچ نقشی برای هواداران باشگاه‌ها در نظر گرفته نشده است. به نظر می‌رسد قرار است فوتبال به استادیوم‌های خالی برگردد. چراکه فعلا امکان برقراری تجمع گسترده وجود نخواهد داشت. خیلی‌ها باور دارند تجمع هواداران فوتبال، یکی از دلایل اصلی شیوع کرونا در قاره اروپا بوده و این روند دیگر نباید به هیچ قیمتی ادامه پیدا کند. به همین خاطر شانس حضور تماشاگرها در دیدارهای باقی‌مانده از این فصل، بسیار کم است. معضل بزرگ بعدی، به تقویم فصل آینده مربوط می‌شود. اگر رقابت‌ها از اواخر مهر یا اوایل آبان برگزار شوند، پایان آنها در خرداد بسیار سخت و دشوار خواهد بود. چراکه در تابستان آینده قرار است رقابت‌های جام ملت‌ها انجام شود و قبل از برگزاری این تورنمنت، باید همه لیگ‌ها به پایان رسیده باشند. یک پیشنهاد برای جلوگیری از فشردگی بیش از حد بازی‌ها در فصل آینده، حذف کامل رقابت‌های جام حذفی است که به سبک‌تر و خلوت‌تر شدن تقویم بازی‌ها می‌انجامد. موضوعی که شاید مورد توجه مدیران ارشد لیگ‌های مختلف قرار بگیرد. تردیدی وجود ندارد که تاثیر کرونا بر فوتبال، تنها شامل همین فصل نخواهد شد. کرونا آنقدر جدی بوده که توانسته جام ملت‌های اروپا را برای یک سال به تعویق بیندازد. برنامه فصل بعد فوتبال اروپا نیز به شدت تحت تاثیر این ویروس خواهد بود. حتی اگر تا آن روز کرونا دیگر کاملا مهار شده باشد.

ویروس کرونا، هنوز مهار نشده و همچنان آدم‌های زیادی را با خودش درگیر می‌کند. بیماری کووید 19 حالا حتی در کشورهایی مثل برزیل نیز، به یک کابوس بزرگ تبدیل شده است. با این وجود به نظر می‌رسد هراس عمومی از این بیماری با بالا رفتن آگاهی مردم، کمی کاهش پیدا کرده است. کاهش هراس عمومی، می‌تواند بازگشت فوتبال را نزدیک‌تر کند اما شاید خرداد، تعیین‌کننده‌ترین ماه در این ارتباط باشد. اگر تا خرداد امکان برگزاری بازی‌های فوتبال در استادیوم‌های خالی مهیا نشود، باید برای خداحافظی با این فصل ناتمام از فوتبال اروپا آماده باشیم.