سامان، صادق و علی!

«در تیم ملی لیست سیاه ندارم». این یکی از اولین جمله‌های دراگان اسکوچیچ در قامت سرمربی تیم ملی بود. جمله‌ها برای قضاوت در مورد سرمربی جدید تیم ملی کافی نیستند اما اگر این ایده در تیم او به حقیقت تبدیل شود، رقابت در همه بخش‌های زمین برای این تیم، به اوج خواهد رسید. در دوران کی‌روش بعضی از ستاره‌ها حتی در بهترین فرم ممکن جایی در تیم ملی نداشتند و بعضی از مهره‌های دیگر نیز با بدشانسی، دائما اردوها را از دست می‌دادند. حالا اما به نظر می‌رسد حداقل سه بازیکن شاغل در لیگ‌های اروپایی، حضور پررنگی در فهرست‌های مرد کروات خواهند داشت.

آریا طاری

 برخلاف مارک ویلموتس که به لژیونرها اعتقاد چندانی نداشت و برخلاف کارلوس کی‌روش که در فهرست‌ها انعطاف چندانی به خرج نمی‌داد، دراگان اسکوچیچ قرار است درهای تیم ملی را روی ستاره‌های جدید باز کند. سفرهای اسکو به محض انتخاب‌ شدن به عنوان سرمربی تیم ملی، نشان می‌دهد که او اهمیت زیادی برای مهره‌های شاغل در لیگ‌های اروپایی قائل است. چهره‌هایی مثل سردار و مهدی طارمی، بدون تردید پای ثابت اردوهای بعدی تیم ملی خواهند بود و مثل همیشه در این تیم به میدان خواهند رفت اما شاید دراگان درهای تیم را روی لژیونرهای دیگری نیز باز کند. مهره‌هایی که تا امروز سهم زیادی از بازی‌های تیم ملی نداشته‌اند. صادق محرمی، یکی از همین بازیکن‌ها خواهد بود. ستاره‌ای که در فهرست اولیه کی‌روش برای جام ملت‌ها نیز قرار داشت اما مثل همیشه از لیست مرد پرتغالی، کنار گذاشته شد. صادق یکی از بااستعدادترین بازیکن‌های این نسل فوتبال ایران به شمار می‌رود.

بازیکنی که در ملوان نامی برای خودش دست و پا کرد و در پرسپولیس، جانشین فوق‌العاده‌ای برای رامین رضاییان شد. محرمی با یک تصمیم چالش‌برانگیز، از پرسپولیس به اروپا رفت تا برای دیناموزاگرب بازی کند اما کار دشواری برای تطبیق پیدا کردن با شرایط یک کشور تازه و یک تیم جدید داشت. او که معمولا تنها در رقابت‌های داخلی برای دینامو توپ می‌زد، مدتی به صورت قرضی از این تیم جدا شد اما در بازگشت به باشگاه، نشان داد که چه قابلیت‌های کم‌نظیری دارد. صادق این هفته یکی از بهترین مهره‌های دربی حساس کرواسی در نبرد دینامو و هایدوک بود. او با یک دریبل استثنایی، یکی از تماشایی‌ترین لحظه‌های بازی را خلق کرد و در خط دفاعی نیز، دو بار به کمک تیمش آمد. اگر سرعت بالای محرمی و تکل‌های بی‌نقص او نبود، دروازه دینامو در نیمه اول دو بار باز می‌شد. به لطف این درخشش اما این باشگاه توانست دربی را با دست پر ترک کند. حتی سرمربی رقیب در کنفرانس خبری پس از بازی، کیفیت محرمی را فراتر از حضور در لیگ کرواسی توصیف کرد. بدون تردید سرمربی کروات تیم ملی، از این درخشش آگاه شده و در اولین فهرست، جایی برای صادق باز خواهد کرد. محرمی البته رقابت نزدیک و سختی با وریا غفوری و رامین رضاییان خواهد داشت اما هر دو رقیب او در این فصل، جلوتر از خط دفاعی به میدان می‌روند. شرایط سنی او نیز نسبت به هر دو رقیب اصلی، کاملا ایده‌آل‌تر به نظر می‌رسد.

همزمان با اوج‌ گرفتن صادق محرمی در فوتبال کرواسی، سامان قدوس بالاخره اولین گلش را در رقابت‌های این فصل از لیگ فوتبال فرانسه به ثمر رساند. سامان از شروع فصل با حکم سنگین فیفا محروم بود و به محض بازگشت به میادین، با مصدومیت روبه‌رو بود اما بدشانسی‌های این ستاره بالاخره به پایان رسیده‌اند. او این هفته از دقیقه 80 به ترکیب تیمش برای دیدار با مارسی وارد شد و با یک نمایش درخشان، گل تساوی را وارد دروازه حریف کرد. گلی که خشم سرمربی مارسی را نیز به همراه داشت و موجب اخراج او از زمین شد. همه می‌دانند که سامان، چه کیفیتی دارد و در چه سطح بالایی فوتبال بازی می‌کند. او تا امروز نتوانسته نقش پررنگی در تیم ملی داشته باشد اما هر بار که به زمین آمده، به این تیم کمک کرده و بعید نیست در دوران دراگان، مهره ثابت این تیم شود. از علی قلی‌زاده نیز نباید به سادگی عبور کرد. بازیکنی که در اوج بدشانسی، جام ملت‌ها را به دلیل مصدومیت از دست داد. ستاره تکنیکی شارلروا هنوز نتوانسته حقش را از فوتبال ملی بگیرد اما این هفته‌ها در رده باشگاهی، استثنایی نشان داده است. او هم می‌تواند کنار صادق و سامان، یکی از نفرات کلیدی تیم ملی در دوران اسکوچیچ تلقی شود.

سفرهای اسکو به محض انتخاب‌ شدن به عنوان سرمربی تیم ملی، نشان می‌دهد که او اهمیت زیادی برای مهره‌های شاغل در لیگ‌های اروپایی قائل است. چهره‌هایی مثل سردار و مهدی طارمی، بدون تردید پای ثابت اردوهای بعدی تیم ملی خواهند بود و مثل همیشه در این تیم به میدان خواهند رفت اما شاید دراگان درهای تیم را روی لژیونرهای دیگری نیز باز کند

تیم ملی، مشکلات بزرگی دارد اما نیروی انسانی، هرگز یکی از دغدغه‌های این تیم نبوده است. اسکوچیچ شاید از همین حالا در تعدد ستاره‌های آماده این تیم، یک سرگیجه شیرین را تجربه می‌کند. اولین فهرست‌ها، همه چیز را در مورد ذهنیت این مربی روایت خواهند کرد. به تدریج مشخص می‌شود که سلیقه او در تیم ملی، چگونه شکل خواهد گرفت. به نظر می‌رسد این سه ستاره، بخشی از پازل تکنیکی تیم ملی در دوران تازه باشند. بازیکنانی که هرکدام به دلایلی از این تیم دور مانده‌اند اما حالا دیگر خیال درجا زدن ندارند.