خط دروازه، خط حمله!

شکست در اولین تجربه آسیایی فصل، قرمزها را برای درخشیدن در این تورنمنت مصمم‌تر کرده است. آنها فرصت خوبی برای استراحت بین دو بازی داشته‌اند و امشب در امارات، روبه‌روی الشارجه قرار می‌گیرند. قرمزها به خوبی می‌دانند که اگر در دیدار امشب هم بازنده باشند، فاصله‌ای با وداع زودهنگام با لیگ قهرمانان آسیا ندارند. شکست دادن الشارجه، ماموریت مهمی است که می‌تواند پسران یحیی را به یکی از گزینه‌های جدی صعود از این گروه تبدیل کند.

آریا رهنورد

اولین شکست یحیی از زمان بازگشت به پرسپولیس، سدی مقابل موج تحسین‌ها از این مربی کشید. او در لیگ برتر، کارش را خوب شروع کرده بود اما بازی مقابل تیم بزرگی مثل الدحیل، تفاوت‌های زیادی با رقابت‌های داخلی داشت. قرمزها انگار از نظر ذهنی، به اندازه کافی برای روبه‌رو شدن با ستاره‌هایی مثل مانژوکیچ آماده نبودند. آن نتیجه تلخ اما شاید یک تلنگر بزرگ برای این تیم باشد تا خودش را از شرایطی که در آن قرار گرفته، نجات بدهد. یحیی برای این بازی، چند نگرانی بزرگ دارد. اولین دغدغه مهم او به خط دروازه برمی‌گردد. جایی که علیرضا بیرانوند آشکارا در فرم خوبی نیست و هیچ‌کس آخرین سیو درخشان او را به یاد نمی‌آورد. کالدرون در پرسپولیس؛ علیرضا را به نیمکت دوخته بود اما گل‌محمدی این گلر را دوباره به عنوان مرد شماره یک پرسپولیس انتخاب کرد. این روزها اما هواداران باشگاه اصلا از عملکرد بیرو رضایت ندارند. شاید یک نمایش ضعیف دیگر کافی باشد تا رادو حتی در دوره یحیی هم به عنوان سنگربان ثابت باشگاه انتخاب شود. در خط دفاع، احتمالا یحیی، سیدجلال حسینی را به ترکیب برمی‌گرداند و او را در کنار شجاع خلیل‌زاده قرار می‌دهد. شیری و نادری هم گزینه‌های احتمالی بازی در کناره‌های خط دفاع هستند. به نظر می‌رسد گل‌محمدی این بار به جای محسن ربیع‌خواه، کمال کامیابی‌نیا را به زمین بفرستد. مهدی ترابی هنوز از زمان پیوستن یحیی به پرسپولیس، هیچ گلی به ثمر نرسانده و حالا امیدوار است که در دیدار امشب، از این طلسم بزرگ عبور کند.

این احتمال وجود دارد که درست مثل بازی گذشته، یحیی به صورت همزمان از بشار و وحید امیری نیز در ترکیب استفاده کند. دومین دغدغه مهم او برای ترکیبش به خط حمله مربوط می‌شود. این مربی هنوز زوج نهایی خط حمله تیمش را انتخاب نکرده و هر بار تغییراتی در این بخش از  زمین به وجود می‌آورد. شاید استوکس در دیدار امشب برای اولین بار از همان ابتدا، در کنار علی علیپور قرار بگیرد.

حریف امشب پرسپولیس، هیچ‌وقت یکی از بزرگ‌ترین تیم‌های فوتبال امارات نبوده است. آنها پیش از این، تنها دو بار در لیگ قهرمانان آسیا به میدان رفته‌اند. شارجه در اولین تجربه آسیایی تا یک‌چهارم نهایی صعود کرد و مغلوب سئونگنام کره جنوبی شد. آنها در دومین تجربه، با پرسپولیس همگروه بودند و این بار در ورزشگاه آزادی، روبه‌روی این تیم قرار گرفتند. پرسپولیس با درخشش هادی نوروزی، نیکبخت و علی کریمی، سه بار دروازه الشارجه را باز کرد و این تیم را در معرض شکست سختی قرار داد. تیم یحیی گل‌محمدی با پنج امتیاز اختلاف نسبت به تیم دوم لیگ، این روزها صدرنشین فوتبال ایران به شمار می‌رود. تیمی که در سه فصل گذشته با برانکو، همواره قهرمان لیگ شده و حالا برای رسیدن به چهارمین قهرمانی پیاپی مسابقه می‌دهد. اگر آنها موفق شوند که قهرمانی لیگ نوزدهم را به دست بیاورند، اولین تیم تاریخ فوتبال ایران با چهار قهرمانی پیاپی در لیگ برتر خواهند بود. در نقطه مقابل الشارجه، تیم پنجم جدول لیگ امارات است.

این تیم در 16 هفته گذشته، 28 امتیاز جمع کرده و هشت امتیاز با صدر جدول فاصله دارد. این فاصله غیرقابل‌جبران به نظر نمی‌رسد اما با کیفیت این فصل، شارجه نباید امید زیادی به قهرمانی داشته باشد. این باشگاه در طول تاریخ، 6 بار قهرمان لیگ امارات شده و آخرین قهرمانی‌اش را فصل گذشته به دست آورده است. جدال مدافعان قهرمانی لیگ‌های ایران و امارات، می‌تواند جذابیت‌های زیادی داشته باشد. آن‌چه این مسابقه را به جدال مرگ و زندگی برای هر دو تیم تبدیل می‌کند، باختن در مسابقه اول است. پرسپولیس در زمین الدحیل شکست خورده و شارجه با یک گل، مغلوب التعاون عربستان شده است. دو تیم زخم خورده از بازی اول، بدون گل و بدون امتیاز به این بازی رسیده‌اند تا شاید همه چیز را تغییر بدهند.

شارجه در اولین تجربه آسیایی تا یک‌چهارم نهایی صعود کرد و مغلوب سئونگنام کره جنوبی شد. آنها در دومین تجربه، با پرسپولیس همگروه بودند و این بار در ورزشگاه آزادی، روبه‌روی این تیم قرار گرفتند. پرسپولیس با درخشش هادی نوروزی، نیکبخت و علی کریمی، سه بار دروازه الشارجه را باز کرد

روی کاغذ، الشارجه تیمی بحران‌زده به نظر می‌رسد و پرسپولیس، تیمی که باز هم روی دور موفقیت و قهرمانی لیگ قرار دارد اما درون زمین، نمی‌توان به این حرف‌ها توجهی کرد. هر دو تیم بازنده رقابت‌های هفته اول مرحله گروهی هستند و برای دور ماندن از خطر حذف، باید به سختی تلاش کنند. هر دو تیم، با مشکلاتی روبه‌رو هستند و بردن این بازی، بخشی از این مشکلات را محو خواهد کرد. شارجه نسبت به دو تیم دیگر این گروه، حریف کم‌دردسرتری برای پرسپولیس محسوب می‌شود اما این، هرگز به معنای «ساده» بودن جدال امشب نیست.