آریا رهنورد

پرسپولیس برای نهمین مسابقه متوالی، به عنوان تیم برنده از زمین خارج شد و این هفته، تیمی را شکست داد که هرگز در خانه، شکستی را در لیگ نوزدهم تجربه نکرده بود. با این برد همه چیز در پرسپولیس عالی به نظر می‌رسد اما طبق معمول فقط یک نفر می‌تواند این شادی را به نگرانی تبدیل کند و آن، شجاع خلیل‌زاده است. یحیی گل‌محمدی پس از پیروزی برابر نفت، تاکید کرد که نگران غیبت شجاع در دربی نیست اما هواداران پرسپولیس حق دارند که نگران بی‌ثباتی رفتاری این مدافع بااستعداد باشند.

واکنش سیدجلال حسینی به کارت زرد شجاع خلیل‌زاده در جدال با نفت تهران، به تنهایی گویای همه چیز هست. سیدجلال در این لحظه خاص از بازی نه به داور و بازیکن حریف، بلکه به حرکت غیرحرفه‌ای خود شجاع معترض بود. خلیل‌زاده به خوبی می‌دانست که با یک کارت، دربی را از دست می‌دهد و به شکلی حیرت‌انگیز با یک خطای غیرضروری این کارت را از داور مسابقه دریافت کرد. طبیعتا او باید احتیاط بیشتری به خرج می‌داد و حرفه‌ای‌تر تصمیم می‌گرفت اما کاری که این بازیکن انجام داد، در نهایت پرسپولیس و خودش را متضرر کرد. او با پا به صورت آل‌کثیر ضربه زد و به همین سادگی، از داور مسابقه اخطار گرفت. این اتفاق، شجاع را از ترکیب تیم برای دربی خارج می‌کند و حتی شاید موجب نیمکت‌نشینی این بازیکن در دیدارهای بعدی نیز بشود. چراکه یحیی نیز در جایگاه سرمربی، به مهره‌های باثبات‌تر و اقبل اعتمادتری نیاز دارد. در کیفیت فنی خلیل‌زاده بحثی نیست. او یک مدافع فوق‌العاده با ضریب بسیار پایینی از اشتباه به شمار می‌رود. شجاع بهترین بازیکن خط دفاعی پرسپولیس است اما هیچ‌وقت به یک ستاره تمام وقت تبدیل نمی‌شود. چراکه به هر دلیلی، نمی‌تواند رفتارش را به درستی کنترل کند. او بارها به خاطر اعتراض به داور مسابقه، بی‌جهت کارت گرفته و کارتش در دیدار با نفت آبادان نیز، نتیجه یک تصمیم نه‌چندان عاقلانه بود. اگر این بازیکن در زمین روی کارهای خودش متمرکز باشد، اگر این بازیکن در زمین در وظایف بازیکنان دیگر دخالت نکند، اگر این بازیکن در زمین از اعتراض دست بردارد، اگر این بازیکن در زمین جواب همه بازیکنان حریف را ندهد و اگر این بازیکن زمین فوتبال را با میدان دعوا اشتباه نگیرد، همه چیز برای او و پرسپولیس در شرایطی ایده‌آل‌تری رقم خواهد خورد. شجاع فوتبالیست مستعد و درجه‌یکی است اما با این رفتارها اول خودش را از چشم کادر فنی پرسپولیس می‌اندازد و دوم اینکه موجی از نفرت در بین هوادارهای تیم‌های رقیب برای خودش به وجود می ‌آورد.

شجاع خلیل‌زاده در این فصل، پای ثابت آرای کمیته انضباطی بوده است. هر بار رای تازه‌ای برای او صادر می‌شود اما حتی این آرا نیز نمی‌توانند رفتار او را در زمین تغییر بدهند. کمی آرامش، همه چیز را برای این بازیکن عوض خواهد کرد و به نظر می‌رسد یحیی گل‌محمدی باید هرچه زودتر روی جنبه‌های روحی و روانی این فوتبالیست کار کند. شجاع به مشاوره نیاز دارد تا از ادامه راهی که می‌رود، دست بکشد. او با از دست دادن دربی به پرسپولیس ظلم کرده اما ظلم اصلی را نسبت به خودش مرتکب شده است. این مدافع درست مثل کارگردانی است که یک فیلم خیره‌کننده می‌سازد اما با یک پایان‌بندی ضعیف، دستاوردش را در معرض نابودی قرار می‌دهد. درست مثل ستاره‌ای که همه را دریبل می‌زند و نهایتا توپ را به بیرون می‌فرستد، یا مثل جنگجویی که یک به یک رقبا را می‌کشد اما در آخرین قدم‌ها، به خودش شلیک می‌کند. او حالا دیگر یک فوتبالیست جوان نیست و هوادارها حق دارند که انتظار به مراتب بیشتری از این بازیکن داشته باشند. او حالا یکی از وزنه‌های پرسپولیس است و باید مثل یک فوتبالیست پرتجربه رفتار کند. کارت زرد گرفتن، بخشی از روند روتین یک مدافع میانی است اما خلیل‌زاده با تمام وجود، به استقبال کارت‌های زرد می‌رود و در هر مسابقه تلاش می‌کند تا هر طور که شده، این کارت‌ها را از جیب داور بیرون بیاورد. تا زمانی که او این عادت قدیمی را اصلاح نکند، نمی‌تواند در همه بازی‌های بزرگ برای قرمزها به میدان برود و بدرخشد.

دعوت نشدن شجاع خلیل‌زاده به تیم ملی، زمانی شبیه به یک علامت سوال بزرگ به نظر می‌رسید اما حالا دیگر همه می‌دانند که دلیل این دوری در چه چیزی خلاصه می‌شود. تیم ملی در یک تورنمنت کوتاه، به بازیکنان باثبات و کم‌نوسانی نیاز دارد که خودشان را در آستانه محرومیت قرار ندهند و شجاع، هرگز چنین بازیکنی نبوده است. او به سرعت عصبانی می‌شود، به سرعت واکنش نشان می‌دهد و در نهایت، همه را به دردسر می‌اندازد. خلیل زاده حالا یکی از حساس‌ترین دربی‌های این سال‌ها را از دست خواهد داد. مسئولیت هر لغزشی از سیدجلال و یا کنعانی مقابل مهاجمان درجه یکی مثل دیاباته و قائدی، در درجه اول متوجه شجاع خواهد بود. بازیکنی که شاید اگر روی رفتارهای غیرحرفه‌ای‌اش اسم «غیرت» و «تعصب» نگذاریم، باید زودتر از این اشتباه تکراری دست بکشد.