شانس کالدرون

قرعه‌کشی لیگ نوزدهم بالاخره برگزار شد و بلافاصله بعد از پایان مراسم، اولین نکته‌ای که توجه همه را جلب کرد قرعه بسیار سخت پرسپولیس در هفته‌های ابتدایی بود. اما این تنها نکته جالب‌توجه قرعه‌ها نیست، نه برای لیگ و نه برای پرسپولیس. تیم کالدرون اگرچه در 6 هفته ابتدایی باید با چهار حریف اصلی و مدعی‌اش بازی کند، اما لااقل این شانس را آورده که در این گردنه سخت، بیشتر بازی‌ها را میزبان است و در پنج هفته ابتدایی فقط یک بار از تهران خارج می‌شود. سرخپوشان قبل و بعد از دربی تهران به ترتیب میزبان نفت آبادان و سپاهان هستند. اگر قرعه میزبان و مهمان برای پرسپولیس برعکس رقم می‌خورد آنها باید قبل و بعد از دربی به آبادان و اصفهان سفر می‌کردند که کار این تیم و مربی تازه‌واردش را سخت‌تر از اینها می‌کرد. اما حالا این اتفاق در دور برگشت برای پرسپولیس رقم می‌خورد، یعنی زمانی که تیم به یک ثباتی رسیده و شاید راحت‌تر بتواند از این مهلکه عبور کند.

 

شرایط بد جوی برای قلعه!

فوتبالی‌ها برای ارزیابی قرعه‌های خوب و بد در لیگ ‌برتر یک ملاک ویژه دارند و آن زمان سفر به گرمای جنوب و سرمای تبریز است. از این لحاظ به نظر می‌رسد پرسپولیس کاملا خوش‌شانس بوده و سپاهان شرایط نسبتا سخت‌تری دارد. پرسپولیس در تابستان به جنوب نمی‌رود و در عوض در همین هفته دوم به مهمانی تراکتور می‌رود تا این کار سخت را به زمستان نیندازد. در عوض سپاهانی‌ها باید طی همین چهار هفته ابتدایی دو سفر سخت به بوشهر و اهواز داشته باشند که در گرمای این روزها کار نفس‌گیری است. برای تیم‌های مدعی قهرمانی، ترتیب بازی‌ها در روزهای پایانی لیگ هم نکته مهمی است و آنها ترجیح می‌دهند لیگ را با تیم‌های ساده‌تری تمام کنند. از این منظر هم پرسپولیس -اگر از تونل وحشت ابتدای لیگ به سلامت گذشته باشد- در روزهای آخر اوضاع بهتری دارد. تنها حریف سخت پرسپولیس در هفته‌های پایانی ذوب‌آهن است. اما در نقطه مقابل، تیم‌های پدیده و استقلال و سپاهان باید در پنج هفته پایانی روبه‌روی هم قرار بگیرند.

 

مدعی خوش‌شانس

از بین مدعیان فصل گذشته (بیگ فایو) پدیده تنها تیمی است که در پنج هفته اول با هیچ‌یک از رقبای اصلی روبه‌رو نمی‌شود و به ترتیب با پیکان، شاهین، ماشین‌سازی، فولاد و نفت مسجدسلیمان بازی می‌کند. اگرچه در بین این تیم‌ها فولاد حریف آسانی به نظر نمی‌رسد اما باز هم می‌توان گفت در جمع بیگ ‌فایو تیم پدیده بهترین قرعه را در شروع لیگ دارد. به‌خصوص که تیم یحیی در این پنج هفته بازی با دو تیم جنوبی شاهین و فولاد را در مشهد میزبانی می‌کند و از گرمای جنوب در این فصل هم راحت است. در جمع چهار مدعی دیگر، وضعیت پرسپولیس که مشخص است و سه تیم دیگر هم شرایط نسبتا مشابهی دارند. قرعه تراکتور، استقلال و سپاهان در هفته‌های ابتدایی تقریبا شبیه است. هر سه تیم در 6 هفته ابتدایی باید با دوگانه پرسپولیس و ذوب‌آهن در دو هفته متوالی بازی کنند و به‌ جز این دو بازی حریف قدرتمند دیگری ندارند. در این شرایط باید دید پدیده از این قرعه رویایی استفاده می‌کند تا بار دیگر چهره مدعی به خود بگیرد یا خیر.