برنده در خانه

حاصل 14بازی خانگی پرسپولیس در این فصل، 11برد و تساوی بوده است. سه تیمی که در ورزشگاه آزادی از پرسپولیس مساوی گرفته‌اند سپاهان، تراکتورسازی و نفت مسجدسلیمان هستند که حضور نفت در این لیست جالب‌توجه است. نفت مسجدسلیمان تنها تیمی است که طی 180دقیقه بازی رفت و برگشت از پرسپولیس گل نخورد و با این تیم به تساوی بدون گل رسید. رقیب اصلی پرسپولیس در جدول بازی‌های خانگی تراکتورسازی است که تا دو هفته پیش پابه‌پای شاگردان برانکو بالا می‌آمد اما در دو بازی خانگی اخیرش مقابل پیکان و پرسپولیس به یک باخت و یک مساوی رسید تا از صدر دور شود. تراکتور و پدیده شنبه آخرین بازی خانگی خود را به ترتیب مقابل پارس‌جنوبی و سپاهان انجام می‌دهند تا تیم‌های دوم و سوم این جدول را مشخص کنند. یکی از موفق‌ترین میزبان‌های لیگ هجدهم که عملکردش در خانه اختلاف فاحشی با بازی‌های خارج از خانه دارد پارس جنوبی است. تیم مهدی تارتار در خانه خودش 21امتیاز گرفته و در خارج از خانه فقط هشت امتیاز. این تیم در جدول میزبان‌ها درست بعد از بیگ‌فایوِ معروف در رتبه ششم قرار دارد اما در جدول بازی‌های غیرخانگی پانزدهم است. آن هم با امتیازی مساوی با استقلال خوزستان که تیم آخر این رده‌بندی است. نساجی هم دیگر تیمی است که در بازی‌های خانگی‌اش به نیمه بالای جدول رسیده اما خارج از خانه چهار رتبه پایین‌تر رفته است.

    

رکورد اصفهانی

اما بهترین تیم‌های خارج از خانه به ترتیب سپاهان، استقلال و ذوب‌آهن هستند. استقلال تا قبل از باخت اخیر مقابل پدیده صدرنشین این جدول بود و اگر شنبه پدیده بتواند سپاهان را هم مثل استقلال مغلوب کند آبی‌ها در آبادان فرصت پس گرفتن صدر جدول را خواهند داشت. ذوب‌آهن بدون تردید شگفتی‌ساز این جدول است، چون برخلاف جدول میزبان‌ها و جدول کلی لیگ، اینجا در جمع سه تیم برتر قرار گرفته است. ذوب‌آهن به همراه پیکان، ماشین‌سازی و فولاد تیم‌هایی هستند که خارج از خانه بیشتر از بازی‌های خانگی امتیاز گرفته‌اند. اما آمار ذوب‌آهن از همه آنها جالب‌تر است. تیم منصوریان در زمین حریفان سه برابر بیشتر پیروز شده و 60درصد بیشتر امتیاز گرفته است. تیمی که در خانه خودش فقط دو برد دارد و در رتبه12 ایستاده در خانه حریفان تقریبا نیمی از بازی‌ها را برده و سومین تیم رده‌بندی است. درست برعکس تراکتورسازی که در خانه خودش خوب امتیاز جمع کرده اما بیرون از تبریز راحت امتیاز از دست داده و بخت قهرمانی‌اش با همین تزلزل‌های خارج از خانه از دست رفته است. تراکتور در خانه 32امتیاز گرفته و اگر بیرون از خانه 25امتیاز هم می‌گرفت الان صدرنشین لیگ بود. اما تبریزی‌ها با سه سرمربی خود در طول این فصل به چهار برد، 6تساوی و چهار باخت در بازی‌های خارج از خانه رسیده‌اند. در جمع «بیگ فایو» تراکتورسازی تنها تیمی است که تفاضل گلش در بازی‌های خارج از خانه منفی است. برای تیمی که می‌خواهد قهرمان لیگ باشد، این ضعف در بازی‌های خارج از خانه نقطه‌ضعف بزرگی است که تبریزی‌ها حتما باید فکری برای آن بکنند.

    

نفت اوج گرفت

صنعت‌نفت آبادان در روزهای آخر لیگ تازه به اوج رسیده و با بردهای پی‌درپی در چهار هفته اخیر همه را شگفت‌زده کرده است. بردن نساجی در قائمشهر کار سختی بود که صنعت‌نفت با انجام آن به چهارمین برد متوالی‌اش هم رسید. در این فصل فقط بیگ‌فایو به این رکورد رسیده‌اند و در میان تیم‌های ششم به بعد فقط آبادانی‌ها هستند که چهار برد متوالی را تجربه می‌کنند. برزیلی‌ها اگر استقلال را هم ببرند به بهترین رکورد این فصل می‌رسند.