بابانوئل ریش قرمز!

یک فرار سریع در زمین بورنموث، یک پاس زمینی دقیق، یک شلیک محکم و مهارنشدنی به گوشه دروازه و انفجار سکوهای ورزشگاه خانگی برایتون. بدون تردید هواداران پرشمار علیرضا جهانبش از روز گذشته، این صحنه را بارها و بارها تماشا کرده‌اند. مهم‌تر از «اولین» گل ستاره ایرانی در لیگ برتر، شادی بعد از گل او با «همه» هم‌تیمی‌ها بود که ثابت می‌کرد او در این مدت با چه فشاری روبه‌رو بوده است. علیرضا حالا دوباره برگشته و با زدن سریع‌ترین گل تاریخ باشگاه برایتون در لیگ برتر، می‌خواهد همه فرصت‌های از دست رفته را تلافی کند. او هدیه سال نوی گراهام پاتر به هواداران برایتون بوده است.

آریا رهنورد

برای اولین بار در این فصل از لیگ برتر، «علیرضا جهانبخش» در ترکیب ثابت یکی از مسابقه‌های برایتون قرار گرفت. گراهام پاتر که مدت‌ها علیرضا را روی سکو و نیمکت دور از ترکیب 11 نفره نگه داشته بود، بالاخره حاضر شد به ستاره ایرانی تیمش اعتماد کند و علیرضا به بهترین شکل، پاسخ این اعتماد را داد. او بازگشت به ترکیب اصلی پس از چندین و چند ماه را به یک شلیک باشکوه گره زد. تنها سه دقیقه از شروع مسابقه گذشته بود که ضربه زمینی جهانبخش، به تور دروازه بورنموث رسید. آن‌چه بیشتر از این گل، تماشایی به نظر می‌رسید، واکنش برایتونی‌ها و البته خود علیرضا به این اتفاق ویژه بود. تک تک بازیکنان تیم از نوک حمله تا خط دروازه، به شادی جهانبخش ملحق شدند. آنها به خوبی می‌دانستند که این گل چه معنایی برای فوتبالیست ایرانی دارد. علیرضا بعد از شادی به خاطر زدن اولین گلش در تاریخ لیگ برتر، برای چند ثانیه روی زمین نشست و نتوانست جلوی اشک‌هایش را بگیرد. مرد شماره 16 برایتون، این مدت فشار وحشتناکی را تحمل کرده بود. سکونشینی برای بازیکنی که برچسب گرانقیمت‌ترین خرید تاریخ یک باشگاه را یدک می‌کشد، اصلا اتفاق ساده‌ای نیست. پاتر حتی حاضر نمی‌شد برای چند دقیقه، علیرضا را مورد آزمایش قرار بدهد اما در دیدار با بورنموث، شاید همان اتفاقی رخ داد که در دوران حضور توماس دال در باشگاه هامبورگ، برای مهدی مهدوی‌کیا رقم خورده بود. موشک در ماه‌های متوالی، در فهرست سیاه دال قرار داشت و حتی یک دقیقه برای تیمش بازی نمی‌کرد اما با تلاش و اراده‌ای مثال‌زدنی، بالاخره توانست قابلیت‌هایش را به این مربی ثابت کند. حالا در برایتون، همه متوجه استعداد علیرضا هستند. بازیکنی که فصل گذشته با بدشانسی، به آمار صفر گل و صفر پاس گل رضایت داد. جهان خیلی زود مهره فیکس برایتون شد اما تیر دروازه و چند واکنش خوب از گلرها، اجازه نداد او به اولین گل در فوتبال جزیره برسد. همین موضوع، استرس زیادی برای این بازیکن به وجود آورد. او به محض بازگشت به فرم ایده‌آل، ناچار شد تیمش را برای شرکت در جام ملت‌های آسیا ترک کند و پس از آن نیز با آسیب‌دیدگی دست و پنجه نرم کرد.

شکی نیست که علیرضا، مدت زیادی در انتظار این لحظه مانده بود. از حالا به بعد، دیگر همه چیز به خود او بستگی خواهد داشت. بدون تردید پاتر دیگر نمی‌تواند از این بازیکن صرف‌نظر کند و باز هم او را از فهرست 18 نفره بیرون بگذارد. حالا دیگر هواداران برایتون، حامی سرسخت ستاره ایرانی تیم‌شان هستند. حالا نوبت اوست که ثابت کند این گل، تنها یک اتفاق نبوده و این روند، ادامه خواهد داشت. پیش از نبرد با بورنموث، برایتون در دو دیدار متوالی شکست خورده بود و در چهار مسابقه پیاپی، شانسی برای رسیدن به پیروزی نداشت. این تیم باید خودش را برای دو جدال حساس بعدی با چلسی و اورتون در لیگ برتر آماده کند و بعید نیست علی‌جهان، بخشی از ترکیب تیم برای آن دو مسابقه نیز باشد. همین چند هفته قبل، وقتی این بازیکن تاکید کرد که از شرایط‌ش در برایتون رضایت دارد و نمی‌خواهد این باشگاه را ترک کند، خیلی‌ها به او خندیدند اما علی ثابت کرد که شایستگی یک فرصت دوباره را داشته است. او حالا دوباره اعتماد به نفس لازم را برای درخشیدن در یک لیگ اروپایی پیدا کرده است. به نظر می‌رسد هدف پاتر از بازی دادن به علیرضا در این هفته، تلاش برای فروختن این بازیکن در پنجره نقل و انتقالات بوده اما حالا که از گل‌زنی جهانبخش به عنوان معجزه کریسمس باشگاه یاد می‌شود، بعید است هوادارها علاقه‌ای به جدایی این وینگر بااستعداد داشته باشند. داستان جهانبخش و لیگ برتر، تازه شروع شده و به این زودی‌ها تمام نخواهد شد.

حالا در برایتون، همه متوجه استعداد علیرضا هستند. بازیکنی که فصل گذشته با بدشانسی، به آمار صفر گل و صفر پاس گل رضایت داد. جهان خیلی زود مهره فیکس برایتون شد اما تیر دروازه و چند واکنش خوب از گلرها، اجازه نداد او به اولین گل در فوتبال جزیره برسد

بعد از آندو تیموریان و اشکان دژاگه، علیرضا جهانبخش سومین گل‌زن ایرانی تاریخ لیگ برتر انگلیس به شمار می‌رود. دوران بازی آندو و اشه در لیگ برتر، چندان طولانی نشد. چراکه هر دو نفر به محض روبه‌رو شدن با اولین بدشانسی‌های بزرگ، دیگر نتوانستند سرنوشت را تغییر بدهند و اوضاع را عوض کنند. علیرضا اما از یک بحران واقعی عبور کرده است. او در آخرین ساعت‌های سال 2019، تبدیل به قهرمان غیرمنتظره هواداران برایتون شد. شاید در سال 2020 از این بازیکن چیزهای به مراتب بیشتری بشنویم. از او که حتی اردوی تیم ملی را نیز با بی‌رحمی سرمربی از دست داد اما هیچ‌‌کس نمی‌توانست قابلیت‌های فوق‌العاده‌اش را انکار کند.