به بهانه برگزاری اردوی تیم ملی خواب زمستانی لیگ والیبال

با پایان رقابت‌های امروز لیگ برتر والیبال که به ایستگاه دهم رقابت‌ها می‌رسد، مسابقات باشگاه‌های والیبال کشور وارد یک خواب زمستانی 50 روزه می‌شود. خوابی که بنا به تصمیم محمدرضا داورزنی، رییس فدراسیون والیبال نصیب لیگ می‌شود تا اردوی تیم ملی جهت حضوری قدرتمند در انتخابی المپیک برگزار شود. اردویی با حضور بازیکنان داخلی و غیبت لژیونرها تا خطری والیبال ایران را در چین تهدید نکند. این تصمیم البته با انتقاد و اعتراض بسیاری از مربیان باشگاهی مواجه شد. آنها معتقدند چطور می‌توان بازیکنان را در این مدت طولانی آماده نگه داشت. در این میان صحبت‌هایی هم درباره تیم‌هایی که ملی‌پوش ندارند نیز به گوش می‌رسد. قرار است باشگاه‌ها روز دوشنبه جلسه‌ای را با مسئولان سازمان لیگ برگزار کنند و درباره ادامه برنامه بازی‌های لیگ برتر تصمیم‌گیری کنند. گفته می‌شود احتمالا یکی از پیشنهادهایی که در این جلسه مطرح خواهد شد، مربوط به تیم‌هایی است که ملی‌پوش ندارند. گویا اگر باشگاه‌ها موافقت کنند، تیم‌هایی که ملی‌پوش ندارند یا تعداد ملی‌پوشان آنها کم است در روزهای برگزاری اردوی تیم ملی مسابقات لیگ را طبق برنامه ادامه خواهند داد. این پیشنهاد اگر مورد تایید باشگاه‌ها قرار بگیرد، تعدادی از بازی‌های لیگ برتر برگزار خواهد شد.

از سوی دیگر به این نکته هم توجه کرد ضمن تعطیلی لیگ در هفته دهم، بازی‌های دور برگشت هنوز دست نخورده باقی مانده و در مجموع 18 هفته از مسابقات لیگ برتر تا پایان مرحله مقدماتی باید برگزار شود. با توجه به تعطیلی لیگ در 13 آذر و پایان انتخابی المپیک در 22 دی ماه، اگر هفته‌ای دو بازی هم برگزار شود و همه چیز طبق برنامه انجام شود، مسابقات مرحله مقدماتی هفته آخر اسفند خاتمه پیدا می‌کند. این در حالی است که در سال‌های اخیر قهرمان لیگ در روزهای پایانی سال مشخص می‌شد.

امسال اما گفته می‌شود احتمال دارد مرحله پلی‌آف با توجه به بحران کمبود زمان حذف شده و قهرمان امسال هم در پایان دور رفت و برگشت مشخص شود، اما اگر قرار به برگزاری پلی‌آف باشد باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که مسابقات قبل از فرارسیدن اردیبهشت 99 تمام شود، چراکه 29 فروردین مسابقات جام باشگاه‌های آسیا برگزار می‌شود و ایران باید هرچه زودتر نماینده خود را برای این مسابقات معرفی کند. پورحسن رییس سازمان لیگ درباره اینکه اگر لیگ به سال آینده کشیده شود زمانی برای معرفی قهرمان ایران به منظور حضور در رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا وجود نخواهد داشت، گفت:«این مسابقات 29 فروردین آغاز می‌شود و احتمال دارد ما پیشنهاد کنیم که قهرمان فصل گذشته به این مسابقات برود. در ادامه هم همین روند حفظ شود یعنی هر سال قهرمان دوره قبل را به آسیا معرفی کنیم.»

در هر حال امروز برگزاری 6 دیدار پایان‌بخش سکانس اول لیگ برتر خواهد بود تا به دنبال آن ملی‌پوشان از 13 آذر وارد اردوی آماده‌سازی شوند. حساس‌ترین بازی هفته امروز به میزبانی خانه والیبال تهران بین دو تیم سایپا و کاله برگزار خواهد شد. شاگردان غیاثی نیز در شهرداری ورامین در حالی به دیدار شهداب می‌روند که بدون شکست تا پایان هفته نهم ادامه دادند و هیچ تیمی موفق به شکست این تیم نشد. همچنین شهرداری ارومیه که امروز پیام خراسان را مقابل خود می‌بیند، تا پایان هفته نهم تنها سه پیروزی از ۶ بازی خود کسب کرده و با ۱۱ امتیاز در رده هفتم جدول رده‌بندی قرار دارد. تیم پیام نیز با سه پیروزی و ۹ امتیاز یک پله پایین‌تر در رده هشتم قرار دارد. در دیگر دیدارهای این هفته شهروند اراک به مصاف فولاد سپاهان اصفهان می‌رود، خاتم اردکان با فولاد سیرجان ایرانیان دیدار می‌کند و راهیاب ملل مریوان نیز پیکان تهران را پیش روی خود دارد. شهرداری گنبد نیز این هفته استراحت دارد.