یک ناجی و چند دردسر!

گل تماشایی مهدی ترابی، پرسپولیس را از مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی عبور داد. قرمزها با دو پیروزی سخت و نزدیک در تبریز و تهران، خودشان را به جمع هشت تیم برتر این تورنمنت رسانده‌اند. با این وجود هنوز هم در این باشگاه، چیزهای زیادی سر جای خودشان نیستند و پرسپولیس کالدرون، هنوز آن تیمی نشده‌ که هوادارها برای دیدنش پشت گیت‌های آزادی صف بکشند. درخشش تکراری مهدی ترابی، امیدها را در این باشگاه زنده نگه داشته اما پرسپولیس در این فصل، مشکلات زیادی را تجربه می‌کند و یک جای کار این تیم، هنوز می‌لنگد!

آریا رهنورد

نمایش نیمه اول پرسپولیس برابر نفت آبادان، نمایش یک تیم «برنده» نبود. آنها در دیدارهای گذشته، شوت‌های زیادی روانه دروازه رقبا کرده‌اند و چند بار هم، تیر دروازه را به لرزه درآورده‌اند اما حقیقت این است که قرمزها، از فرم همیشگی‌شان دور هستند و دیگر به اندازه چند فصل گذشته، تیم ترسناکی برای رقبا به نظر نمی‌رسند. هر دو پیروزی فصل این باشگاه مقابل نفت دراگان اسکوچیچ، در شرایط مشابهی رقم خوردند. آنها در نیمه اول چندان خوب کار نکردند، در نیمه دوم کمی بهتر شدند و سرانجام با یک شلیک از راه دور، توپ را به تور دروازه حریف رساندند و آن گل را تا پایان بازی حفظ کردند. در لیگ برتر، این محمدحسین کنعانی‌زادگان بود که دروازه نفت را باز کرد و در جام حذفی، نوبت به مهدی ترابی رسید که شانس گل‌زنی به نفت را به دست بیاورد. ستاره شماره 9 پرسپولیس، حالا اصلی‌ترین دلیل برای امیدوا‌ری به سرنوشت این تیم محسوب می‌شود اما فرم آرمانی ترابی هم، برای اوج گرفتن قرمزها کافی به نظر نمی‌رسد. پرسپولیس این هفته‌ها، تیم جذاب و جسوری به نظر نمی‌رسد. آنها هنرمندانه فوتبال بازی نمی‌کنند و هواداران خودی را به وجد نمی‌آوردند. شواهد این طور نشان می‌دهند که گابریل کالدرون، نتوانست شور و شوق لازم برای لذت بردن از فوتبال را به تیمش تزریق کند. در چند فصل گذشته، برانکو همواره انگیزه‌های تازه‌ای برای مهره‌های تیمش ایجاد می‌کرد و اجازه نمی‌داد که رسیدن به موفقیت‌های بزرگ، آنها را اشباع کند. حالا اما ستاره‌های تیم دائما در پاسخ به کیفیت نه‌چندان خوب این روزها، به هفت قهرمانی‌شان در سال‌های گذشته اشاره می‌کنند. البته که این تیم به خاطر همه دستاوردهای این سال‌ها، سزاوار تحسین است اما آن دستاوردها قرار نیست در این فصل برای باشگاه، تعیین‌کننده باشند. پرسپولیس با تکرار این نمایش‌ها، این فصل شانس چندانی برای بردن جام نخواهد داشت.

گابریل کالدرون در کنار زمین، کاملا خونسرد نشان می‌دهد و نمی‌تواند مهره‌های تیمش را برای نمایش‌هایی جذاب‌تر، تهییج کند. مشکل بزرگ دیگر مربی آرژانتینی این است که او هنوز نتوانسته به شناخت کاملی از ترکیب تیمش دست پیدا کند. اگر استراماچونی با سیستم دفاع سه نفره در استقلال خوش درخشید و نتیجه گرفت، گابریل کالدرون با وجود در اختیار داشتن سه مدافع میانی درجه یک، هر هفته ترکیب تیمش را تغییر می‌دهد و همچنان اصرار دارد که یکی از این سه بازیکن را روی نیمکت بنشاند. مربی قرمزها هنوز هم نتوانسته تصمیم نهایی را در مورد ترکیب اصلی بگیرد و این موضوع، هماهنگی در بین عناصر دفاعی تیم را به شکل قابل توجهی کاهش داده است. تغییرات مداوم ترکیب، تنها شامل حال مهره‌های دفاعی پرسپولیس نمی‌شود. مرد اول نیمکت قرمزها فصل را با یک هافبک دفاعی آغاز کرد و پس از چندین هفته تصمیم گرفت محسن ربیع‌خواه را در کنار احمد نوراللهی قرار بدهد. پست بازی محمد نادری و مهدی ترابی نیز از شروع فصل، چندین بار عوض شده و در خط حمله نیز، گزینه‌های مختلفی مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. کالدرون از آن دست مربیانی نیست که رابطه‌ای نزدیک و صمیمانه با شاگردان‌شان داشته باشند. او به محض نتیجه نگرفتن، مهره‌های تیمش را سرزنش می‌کند و این اتفاق به هیچ وجه برای این ستاره‌ها خوشایند به نظر نمی‌رسد. او بارها جملات منفی مختلفی را علیه جونیور براندائو به زبان آورده و این اواخر با انتقاد از علی علیپور، این مهاجم را عصبانی کرده است. بازیکنان تیم از یک سو حمایت سرمربی را از دست داده‌اند و از سوی دیگر، این هفته‌ها دائما در استادیوم‌های خلوت به میدان می‌روند. هواداران پرسپولیس، بارها نشان داده‌اند که تنها در روزهای خوب، به تماشای بازی تیم‌شان می‌روند و در شرایط سخت، حمایت چندانی از قرمزها نشان نمی‌دهند.

شواهد این طور نشان می‌دهند که گابریل کالدرون، نتوانست شور و شوق لازم برای لذت بردن از فوتبال را به تیمش تزریق کند. در چند فصل گذشته، برانکو همواره انگیزه‌های تازه‌ای برای مهره‌های تیمش ایجاد می‌کرد و اجازه نمی‌داد که رسیدن به موفقیت‌های بزرگ، آنها را اشباع کند

مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی، جذابیت‌های بسیار زیادی خواهد داشت. به جز پرسپولیس که با عبور از نفت به این دور از مسابقه‌ها رسیده، سه تیم مدعی دیگر نیز خودشان را به یک‌چهارم رسانده‌اند. استقلال با عبور از فجر سپاسی، خودش را به جمع هشت تیم برتر رقابت‌ها رساند. تراکتورسازی در یک جدال بسیار سخت و نزدیک، نود ارومیه را در ضربات پنالتی از پیش رو برداشت و به هر قیمتی که بود، به یک‌چهارم نهایی قدم گذاشت. سپاهانی‌ها نیز پیکان حسین فرکی را قربانی کردند تا از این مرحله رد شوند. به جز شهرخودرو، همه مدعیان دیگر قهرمانی لیگ در مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی نیز حضور دارند. شهرداری ماهشهر و مس کرمان نیز، تنها تیم‌هایی هستند که از سطوح پایین‌تر خودشان را به این مرحله رسانده‌اند. قرعه‌کشی این مرحله، می‌تواند جدال‌های فوق‌العاده جذابی برای فوتبال ایران رقم بزند.