آریا طاری

پس از هفت پیروزی پیاپی در لیگ برتر و جام حذفی، استقلال امروز برای رسیدن به هشتمین برد متوالی در قائمشهر آماده می‌شود. شکست این هفته پرسپولیس، می‌تواند آبی‌ها را بعد از چند سال بالاخره در رده‌ای بالاتر از رقیب سنتی‌شان قرار بدهد. تیم استراما در هفته‌های گذشته مهارنشدنی نشان داده اما حالا تعطیلات لیگ در روزهای فیفا، ممکن است فرم این تیم را دستخوش تغییر کند. این بازی، اهمیت بسیار زیادی برای استقلال دارد. آنها که فصل را اصلا خوب شروع نکرده بودند، حالا می‌توانند هفته یازدهم را در رده سوم جدول رده‌بندی به پایان برسانند.

استقلال فصل گذشته، ورزشگاه وطنی را با یک تساوی بدون گل ترک کرد اما تیم استراماچونی این هفته‌ها به هیچ حریفی رحم نمی‌کند. آنها در اوج آمادگی هستند و به خوبی می‌دانند که نباید این فرصت ایده‌آل را برای رسیدن به رده سوم جدول و نزدیک شدن به مدعیان جدی قهرمانی از دست بدهند. آبی‌های پایتخت پنج هفته اول لیگ برتر را بدون پیروزی شروع کردند. به نظر می‌رسید دورنمایی کاملا ناامیدکننده در انتظار این تیم باشد اما آنها از پنج بازی اخیرشان در لیگ، 15 امتیاز به دست آورده‌اند و حالا یکی از شانس‌های اصلی رسیدن به قهرمانی به شمار می‌روند. سرمربی ایتالیایی استقلال که از شروع فصل به نظم و انضباط اهمیت بسیار زیادی داده، پس از ماجراهای تمرین اخیر این باشگاه، محمد دانشگر را از فهرست 18 نفره تیمش برای دیدار با نساجی قائمشهر خط زده است. او تا امروز از سختگیری‌اش به خوبی جواب گرفته و قصد ندارد از این سیاست فاصله بگیرد. در غیاب دانشگر، روزبه چشمی که در دو دیدار گذشته تیمش با مصدومیت دست و پنجه نرم کرده بود، حالا دوباره به ترکیب آبی‌های پایتخت برمی‌گردد و برای این تیم به میدان می‌رود. استقلالی‌ها تا این هفته، صاحب بهترین خط حمله لیگ برتر هستند و امیدوارند روند خوب گل‌زنی‌شان را در دیدار خارج از خانه هفته یازدهم نیز تداوم ببخشند. ماجراهای اخیر، تاثیر زیادی روی لیگ برتر و میزان استقبال از بازی‌ها گذاشته اما انتظار می‌رود ورزشگاه وطنی برای این جدال، کاملا پر از هوادار باشد. چراکه نساجی‌چی‌ها هرگز تیم محبوب‌شان را رها نمی‌کنند و بخشی از سکوها در این بازی نیز در اختیار هواداران آبی خواهد بود. هوادارانی که امیدوارند همانند هفته‌های گذشته، باز هم شاهد درخشش زوج دیاباته و مهدی قائدی در خط حمله تیم موردعلاقه‌شان باشند. با وجود نتایج خوب استقلال، استراماچونی هنوز از وضعیت باشگاه راضی نیست و هفته گذشته یک قهر 24 ساعته را پشت سر گذاشته است. او حالا به خوبی می‌داند که حرف‌هایش خریداران بیشتری در باشگاه دارد و مدیران استقلال به هیچ وجه راضی به از دست دادن مربی‌شان نیستند. او هنوز هم چیزهای بیشتری می‌خواهد و می‌داند که قهرمانی در یک فصل سخت، فشرده و پر از تعطیلات، هرگز ساده به دست نخواهد آمد.

درست برخلاف آبی‌ها، حریف امروز آنها حال و روز خوبی را در لیگ برتر تجربه نمی‌کند. تیم رضا مهاجری این فصل تنها دو پیروزی را جشن گرفته و از هفته چهارم لیگ به بعد، برنده هیچ نبردی نبوده است. آنها در 6 هفته گذشته، چهار تساوی و دو شکست را تجربه کرده‌اند و از این حیث، در بحران به سر می‌برند. این تیم برخلاف فصل گذشته، دیگر در ورزشگاه خانگی‌اش نیز شکست‌ناپذیر نیست اما این جمله به آن معنا نخواهد بود که آنها حریفی دست و پا بسته و از پیش بازنده برای استقلال به شمار می‌روند. بزرگ‌ترین نقطه قوت این روزهای استقلال، بزرگ‌ترین نقطه ضعف این هفته‌های نساجی قائمشهر به شمار می‌رود. این باشگاه به شدت با مشکل گل‌زنی دست و پنجه نرم می‌کند و در پنج بازی گذشته، هرگز نتوانسته دروازه یکی از تیم‌های رقیب را باز کند. در واقع اگر نساجی در دیدار امروز موفق به گل‌زنی نشود، آمار ناکامی‌اش در گل‌زنی در لیگ برتر از مرز 500 دقیقه نیز عبور خواهد کرد. آنها امیدوارند به کمک تماشاگرها و البته درخشش علی شجاعی، بتوانند این طلسم را دور بزنند. به احتمال بسیار زیاد علیرضا حقیقی در جدال امروز، مرد شماره یک دروازه نساجی خواهد بود. سنگربانی که حالا دوباره به لیگ برتر برگشته و می‌تواند با یک نمایش درخشان برابر استقلال، دوباره نگاه‌ها را به طرف خودش برگرداند. این آخرین تلاش او برای حضور دوباره در ترکیب تیم ملی است.

در چند فصل گذشته، استقلال همیشه در سایه پرسپولیس برانکو قرار داشت اما حالا آبی‌ها هم انگار برانکوی خودشان را پیدا کرده‌اند و می‌خواهند یک عصر طلایی را تجربه کنند. دیدار با نساجی می‌تواند شروعی برای عبور آنها از پرسپولیس و ترک سایه رقیب سنتی باشد. این مسابقه برای استقلال خیلی بیشتر از «سه امتیاز» دارد. چراکه اگر آبی‌ها بازی را به سود خودشان تمام کنند، در جدول امتیازهایی بیشتر از پرسپولیس خواهند داشت و خواهند توانست بحران را برای رقیب قرمزپوش، رقم بزنند. استقلال در وطنی، تنها با پیروزی راضی خواهد شد. چراکه این نتیجه، آنها را به جمع سه تیم بالای جدول لیگ می‌رساند و جاه‌طلبی‌شان را برای رسیدن به یک موفقیت بزرگ، آشکار می‌کند.