رویایی مثل ویلموتس

دیدار با کامبوج، چهارمین حضور رسمی مارک ویلموتس روی نیمکت تیم ملی بود. تیم ملی ایران حالا از دو بازی دوستانه و دو بازی در چارچوب مرحله مقدماتی جام‌جهانی با این مربی، صاحب سه ‌برد و یک ‌تساوی شده است. تیم ملی ویلموتس در این چهار ‌بازی، رکورد رویایی 22‌ گل زده را ثبت کرده؛ آماری که نشان می‌دهد تیم ملی با مربی جدیدش در هر بازی به طور میانگین 5.5‌ گل وارد دروازه حریفان کرده و خط حمله‌ای قدرتمند را تشکیل داده است. این در حالی است که دروازه تیم ملی با ویلموتس تنها یک‌ بار باز شده است. تیم ملی در همین مدت کوتاه با نتیجه پنج بر صفر سوریه را شکست داده، مقابل کره‌جنوبی به تساوی یک-‌یک رضایت داده، مقابل هنگ‌کنگ با نتیجه دو بر صفر پیروز شده و در آخرین بازی هم کامبوج را با نتیجه 14 بر صفر گلباران کرده است.

 

کی‌روش عقب افتاد

شروع رویایی ویلموتس با تیم ملی، بهانه‌ای شد تا نگاهی هم به شروع کی‌روش با تیم ملی ایران داشته باشیم. کی‌روش برای اولین ‌بار در دیدار دوستانه مقابل ماداگاسکار روی نیمکت تیم ملی نشست و پس از آن در مقدماتی جام‌ جهانی رفت و برگشت مقابل مالدیو و سپس مقابل اندونزی قرار گرفت. تیم کی‌روش هر چهار ‌بازی را با برد پشت سر گذاشت و توانست 9‌ گل وارد دروازه حریفان کند، آماری که نشان می‌دهد تیم ملی در هر بازی به طور میانگین، 2.25‌ گل زده است. تیم ملی با مربی پرتغالی‌اش در چهار ‌بازی اول هیچ گلی نخورد و دروازه را بسته نگه داشت. بهترین برد تیم ملی در چهار ‌بازی ابتدایی با کی‌روش، پیروزی چهار بر صفر مقابل مالدیو در تهران بود. تیم کی‌روش در بازی برگشت مالدیو را یک بر صفر شکست داد و پس از آن هم با نتیجه سه بر صفر از سد اندونزی گذشت.

 

پرگل‌های کی‌روش

تیم ویلموتس در بازی چهارم به رکورد 22‌ گل زده رسیده و این در حالی است که کی‌روش در هفتمین بازی‌اش به این رکورد دست پیدا کرد. تیم ملی ایران در ششمین حضور کی‌روش روی نیمکت، با نتیجه هفت بر صفر فلسطین را در دیداری دوستانه شکست داد و درست در بازی هفتم با نتیجه 6 بر صفر از سد بحرین گذشت. تیم کی‌روش در هفت ‌بازی ابتدایی، روی هم رفته 23 ‌گل وارد دروازه حریفان کرد و میانگین گل‌زنی‌اش در هر بازی را به 3.28 رساند. همین آمار نشان می‌دهد تیم کی‌روش هم در بازی‌های ابتدایی با این مربی، در فاز هجومی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته است. به این نکته هم باید اشاره داشت که تیم کی‌روش در پنجمین بازی‌اش یک ‌گل خورد و این در حالی است که تیم ویلموتس در بازی دوم چنین اتفاقی را تجربه کرده است.

 

گلباران از مالدیو تا کامبوج

تیم ملی ایران پس از 18‌ سال و 10‌ ماه و 16‌ روز موفق به دو رقمی کردن گل‌هایش در یک ‌بازی رسمی شد. این اتفاق آخرین ‌بار در چهارم آذرماه 1379 و در بازی ایران و گوام رخ داد، جایی که تیم جلال طالبی با نتیجه 19 بر صفر و در تبریز حریفش را گلباران کرد. بد نیست بدانید ایران در مقدماتی جام‌جهانی 2002، گوام را با 19‌ گل شکست داد و مهم‌تر اینکه نتوانست در پایان جواز حضور در مرحله نهایی این تورنمنت را کسب کند. ایران پیش از دیدار با گوام هم مقابل مالدیو گل‌هایش را دو رقمی کرده بود. تیم ملی ایران 22‌ سال و چهار ‌ماه و 9‌ روز پیش در چارچوب مقدماتی جام‌ جهانی 1998 فرانسه، با نتیجه 17 بر صفر مالدیو را شکست داد. در این بازی محمد مایلی‌کهن هدایت تیم ملی ایران را بر عهده داشت، تیمی که در نهایت با ویرا به جام ‌جهانی صعود کرد.