اساسنامه بالاخره تصویب شد

بالاخره پس از گذشت یک سال و نیم اساسنامه کمیته ملی المپیک در هیات دولت تصویب شد اما این در حالی است که هنوز اصلاحات صورت‌گرفته از سوی دولت به کمیته المپیک ابلاغ نشده است. در جریان نشست روز یکشنبه اعضای هیات دولت که به ریاست حسن روحانی رییس جمهور برگزار شد، اساسنامه کمیته ملی المپیک با اصلاحاتی به تصویب رسید. بدین ترتیب از این پس اساسنامه اصلاحی و مصوب ملاک تمام تصمیم‌گیری‌ها در کمیته ملی المپیک خواهد بود. استارت اصلاح اساسنامه کمیته ملی المپیک از آبان سال 95 زده شد. زمانی که ابلاغ جدا شدن دو کمیته ملی المپیک و پارالمپیک از یکدیگر در دستور کار قرار گرفت. طبق این قانون، کمیته ملی المپیک موظف به اعمال اصلاحات لازم در اساسنامه خود، ظرف «حداکثر سه ماه» بود اما این کار تا به امروز به تاخیر افتاده است. در آن سو اما کمیته ملی پارالمپیک در زمان مشابه سه ماه اساسنامه خود را تهیه کرد و شهریور سال گذشته هم مصوبه اساسنامه خود را از دولت گرفت. اما حالا که این اساسنامه به تایید هیات دولت رسید، تغییرات آن مورد توجه است. با آغاز به کار  دوره فعلی مدیریت کمیته ملی المپیک، پیگیری تصویب اساسنامه اصلاحی با اعمال برخی تغییرات در دستور کار قرار گرفت. این اساسنامه بهمن سال گذشته به منظور بررسی و اخذ مصوبه در اختیار کمیته بین‌المللی المپیک قرار داده شد و مصوبه لازم از سوی این نهاد بین‌المللی را گرفت. اما شاید مهم‌ترین نکته در اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی درباره باز شدن راه روی بازنشسته‌ها و حضور دوباره‌شان در فدراسیون‌ها باشد. پروژه برکناری روسای بازنشسته فدراسیون‌های ورزشی از مدت‌ها پیش کلید خورد و خیلی‌ها جای خود را به جوان‌ترها دادند اما حالا گویا در ماده ۳۰ اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی هیچ اشاره‌ای مبنی بر اینکه بازنشسته‌ها نمی‌توانند کاندیدا شوند نیامده است.

    

وزیر به مجلس می‌رود؟

ثبت‌نام محمدرضا داورزنی، معاون وزیر ورزش در انتخابات فدراسیون والیبال موجب شده تا ارگان‌های مختلف نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند. شنیده شده کمیسیون اصل 90 در پی شکایت‌های متعدد به شرایط داورزنی، به این موضوع ورود کرده است. گفته می‌شود مجلس قرار است پس از گرفتن استعلام از چند وزارتخانه‌ ذیربط، در مورد حضور داورزنی در انتخابات فدراسیون والیبال، عملکردش و بحث بازنشستگی‌اش، از مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان طرح سوال کند.

    

مسکو، زیر پای کاراته‌ ایران

تیم ملی کاراته ایران با کسب سه طلا، یک نقره و یک برنز عنوان قهرمانی ششمین مرحله لیگ برتر کاراته‌وان 2019 در مسکو را به دست آورد. پس از ایران اسپانیا با دو طلا، یک نقره و دو برنز در رده دوم ایستاد و آذربایجان با دو طلا و یک برنز رده سوم را از آن خود کرد. در این دوره از رقابت‌ها سارا بهمنیار، رزیتا علیپور و ذبیح‌ا... پورشیب طلایی‌های ایران بودند. همچنین سجاد گنج‌زاده و بهمن عسگری نیز به مدال نقره و برنز دست یافتند تا ایران با پنج مدال در مجموع مردان و زنان عنوان قهرمانی را به دست آورد. این بهترین عملکرد کاراته ایران در 6 مرحله لیگ برتر کاراته‌وان سال 2019 است. همچنین سایت رسمی فدراسیون جهانی کاراته نوشت:«کاراته‌کاهای ایران به عنوان نمایندگان ملتی پرقدرت با کسب سه مدال طلا به کار خود پایان دادند و خوش درخشیدند.» کاراته یکی از امیدهای ایران در المپیک 2020 توکیو است.

    

قهرمانی نخستین لژیونر دارت

مژگان رحمانی نخستین لژیونر دارت ایران که عضویت باشگاه دوری مالزی را دارد، در مسابقات آزاد جهانی به مقام قهرمانی رسید. مسابقات آزاد جهانی 2019 مالزی با حضور 105 خانم از بیش از 15 کشور و همچنین بازیکنانی از انگلیس و آمریکا برگزار می‌شود که مژگان رحمانی از باشگاه دارت حرفه‌ای ایرانیان پیشرو (PDC.IR) با نتیجه سه بر یک بازیکن انگلیس را شکست داد و به فینال رسید و در فینال نیز بازیکن قدرتمند فیلیپینی که عنوان قهرمانی ادوارگذشته را دارا بود را در یک بازی برتر و با نتیجه سه بر صفر در مدت 15 دقیقه و با اسکور بالا مغلوب کرد تا جام قهرمانی این رقابت‌ها را کسب کند.