عبور ایمن از تنگه هرمز فقط از مسیرهای اعلامی ایران ممکن است

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پی اعلام مسیری جدید برای تردد کشتی‌ها در تنگه هرمز بدون اطلاع و هماهنگی با جمهوری اسلامی ایران از طرف برخی مراجع، در اطلاعیه و اخطاریه ای تاکید کرد: تنها مسیر مجاز برای عبور از تنگه هرمز همان مسیر های اعلام شده از طرف جمهوری اسلامی ایران است. به گزارش سپاه نیوز، در این اطلاعیه آمده است: تردد شناورها در خارج از این مسیرها بسیار خطرناک و ممنوع بوده و اخطار می‌دهیم از هرگونه تردد در خارج از مسیر های ابلاغی جدا خودداری کنید. براساس این اطلاعیه، هماهنگی با نیروی دریایی سپاه برای عبور از تنگه هرمز از طریق کانال 16 الزامی است و با شناورهای متخلف برخورد خواهد شد. کاظم غریب‌آبادی، معاون وزیر امور خارجه نیز در این  راستا در شبکه ایکس ، نوشت: «عبور ایمن از تنگه هرمز بدون هماهنگی با ایران قابل تضمین نیست و هشدار داد که در صورت عدم هماهنگی، هر مسیر تعیین‌شده ممکن است به حالت تعلیق درآید.»