تبادل ۳۲۰ اسیر روسی و اوکراینی با میانجیگری امارات
وزارت دفاع روسیه روز گذشته (جمعه) اعلام کرد که مسکو و کییف با میانجیگری امارات، دو گروه از اسرای جنگی را مبادله کردهاند که شامل ۱۶۰ نفر از هر طرف میشود. به نقل از اسپوتنیک، این وزارتخانه در بیانیهای اعلام کرد: «در ۲۶ ژوئن، ۱۶۰ نظامی روس از اراضی که تحت کنترل نظام کییف قرار دارد، بازگردانده شدند و در مقابل، ۱۶۰ اسیر جنگی از نیروهای مسلح اوکراین تحویل داده شدند». وزارت دفاع روسیه همچنین در بیانیه خود تأکید کرد که «امارات تلاشهای میانجیگرانهای با ماهیت انسانی برای تضمین بازگشت نظامیان روس از اسارت انجام داد». وزارت دفاع روسیه عنوان داشت که نظامیان روسِ بازگشته، در حال حاضر در بلاروس حضور دارند و یانا لانتراتوا، کمیسر حقوق بشر روسیه، بر روند رسیدگی به آنها نظارت دارد. این اقدام در ادامه تبادلهای پیشین انجام شده است. وزارت دفاع روسیه در ششم ژوئن جاری اعلام کرده بود که ۱۸۵ نظامی روس از مناطقی که تحت کنترل نظام کییف قرار دارد، آزاد شدهاند و در مقابل، در پنجم همان ماه، ۱۸۵ اسیر جنگی از نیروهای مسلح اوکراین تحویل داده شده بودند. این در حالیست که نیروهای مسلح اوکراین برای دومین روز متوالی تاسیسات نیروگاه هستهای زاپوریژیا را هدف حمله قرار دادهاند که در نتیجه آن، ساختمان کارگاه شبکه برق این نیروگاه آسیب دیده است. این نیروگاه در بیانیهای اعلام کرد: «نیروهای مسلح اوکراین برای دومین روز پیاپی، تاسیسات نیروگاه هستهای زاپوریژیا - که تحت مدیریت شرکت دولتی روسی روساتم قرار دارد - را هدف حمله قرار دادهاند. در نتیجه این حمله، ساختمان کارگاه شبکه برق واقع در منطقه صنعتی شهر انرهودار آسیب دیده است». در ادامه این بیانیه تاکید شده است که میزان خسارت واردشده بحرانی نیست و این حمله هیچ کشته یا زخمی بر جای نگذاشته است. همچنین کارشناسان در حال بررسی ابعاد خسارت هستند و پس از ارزیابی، عملیات لازم برای تعمیر و بازسازی بخشهای آسیبدیده را انجام خواهند داد. این در حالیست که همچنان تنش نظامی میان روسیه و اوکراین ادامه دارد و مشخص نیست که تا چه حد و تا چه زمانی این روند قرار است ادامه پیدا کند.
دیدگاه تان را بنویسید