سفیر پیشین ایران در مالزی و یونان خاطرنشان کرد:‌ دولت که تصمیم‌گیر اصلی نیست، باید در سطحی بالاتر تصمیم‌گیری شود. یک تصمیم کلی در این خصوص، به ویژه در مورد سیاست ایران در قبال خاورمیانه ضروری است. سیاست گذشته دیگر کارآمد نیست و با توجه به وضعیت کنونی، باید راهی برای خروج از سایه این جنگ پیدا کرد. در مورد آمریکا هم سیاست کنونی به درگیری نظامی رسیده و دیگر کارآمد نیست. این شرایط نشان داد باید یک بازنگری متناسب با شرایط و میزان خسارات وارد شده، صورت گیرد و منافع و امنیت، تمامیت ارضی و استقلال کشور سرلوحه سیاست‌ها باشد نه مسائلی که زیر مجموعه آن‌ها تلقی می‌شود.

قاسم محبعلی در گفت‌وگو با ایلنا، در رابطه با ارزیابی خود از مذاکرات استانبول و ادعای پیشنهاد اروپایی‌ها مبنی بر تمدید زمان مکانیسم ماشه به شرط از سرگیری مذاکرات ایران و آمریکا گفت: با توجه به اینکه ما به طور دقیق اطلاعی نداریم که آن‌ها چه شروطی را برای تمدید قرار داده‌اند، نمی‌توانیم ارزیابی دقیقی داشته باشیم.  سوالاتی مطرح است مثل  اینکه آژانس باید چه اقداماتی انجام دهد که ایران همکاری کند؟ یا اینکه ایران چه توافقی با آمریکا باید داشته باشد؟ در خصوص مسأله حق غنی‌سازی و غنی‌سازی که به گفته مقامات ما در حال حاضر تعلیق است و ایران آن را حق خود می‌داند، آمادگی برای بحث وجود دارد؟ همه این موارد وجود دارد و به دلیل عدم وضوح هنوز نمی‌توان قضاوت دقیقی در این زمینه انجام داد.

تمدید زمان فعال‌سازی مکانیسم ماشه 

منوط به تایید شورای امنیت است 

وی با طرح این پرسش  که  آیا امکان تمدید قطعنامه ۲۲۳۱ وجود دارد، عنوان کرد:  این موضوع منوط به این است که همه پنج عضو دائمی شورای امنیت و اکثریت اعضای غیردائمی هم با آن موافقت کنند. آیا هماهنگی بین اروپا و آمریکا وجود دارد که در صورتی که اروپا با ایران به توافق برسد، آمریکا نیز قطعنامه‌ای را که احتمالاً در اکتبر به شورای امنیت ارائه شود، وتو نکند؟ این هم پرسشی است که قابل بحث است. به هر حال، فرصتی که وجود دارد باید مورد استفاده قرار گیرد؛ چراکه در صورت عدم توافق، جایگزین آن بازگشت به جنگ خواهد بود.

مذاکره با اروپا ابزاری؛ برای بازگشت ایران به مذاکره با آمریکا

این دیپلمات باسابقه کشورمان در رابطه  با تاثیری که مذاکره با اروپا بر مذاکرات ایران و آمریکا خواهد داشت، اظهار کرد:   این دو موضوع به طور طبیعی باید به صورت مجزا مورد بررسی قرار گیرند، اما در عین حال کاملاً هماهنگ هم هستند. به این معنا که ابزار اروپا به کار گرفته می‌شود تا ایران به مذاکرات با آمریکا بازگردد و در خصوص سیاست خود در مورد اسرائیل و مساله هسته‌ای با آمریکا مذاکره کند. اگر این مذاکرات موفق نشود، به طور طبیعی تا  پایان ماه اوت ممکن است که اروپایی‌ها به سمت فعال کردن مکانیسم ماشه بروند.

این تحلیل‌گر روابط بین‌الملل در خصوص ادعا‌های ایران مبنی بر غیرقانونی بودن فعال‌سازی مکانیسم ماشه توسط تروئیکای اروپا، تشریح کرد: این ادعا دقیق نیست. زیرا به طور طبیعی شورای امنیت باید در  ماه اکتبر تصمیم‌گیری کند که آیا توافق برجام اجرا شود یا خیر و اگر کشوری معترض باشد که توافق اجرا نشده، برای ادامه لغو قطعنامه گذشته نیازمند قطعنامه جدید هستیم و چون قطعنامه جدید ممکن است توسط کشور معترض، آمریکا، انگلیس یا فرانسه، وتو شود، در این صورت قطعنامه گذشته به حالت اجرایی خود بازمی‌گردد. بنابراین، این ادعا  چندان دقیق نیست و کسانی که این ادعا را مطرح می‌کنند، منشأ روشنی برای این ادعا ندارند. در شورای امنیت، مکانیزمی وجود ندارد که مانع از آن شود که این سه کشور قطعنامه را به شورای امنیت نبرند.

بعید است روس‌ها و چینی‌ها در مقابل اروپا و آمریکا  قرار بگیرند

این کارشناس ارشد سیاست خارجی ایران با بیان اینکه ادامه قطعنامه ۲۲۳۱ موجود به نفع روسیه و چین  است، در خصوص نقش این دو کشور در پرونده هسته‌ای ایران گفت:   روسیه و چین ممکن است به نفع قطعنامه جدید که زمان را بیشتر می‌کند،  رأی دهند، اما کافی است یکی از سه کشور دیگر یعنی آمریکا، انگلیس یا فرانسه آن را وتو کنند. عملا هر قطعنامه‌ای که روس‌ها و چینی‌ها بدهند، وتو می‌شود، علاوه بر این بعید است روس‌ها و چینی‌ها بخواهند در مورد موضوع هسته‌ای ایران اقدامی کنند که در مقابل اروپا و آمریکا قرار بگیرند.