مدیر پیشین سامانه هوشمند سوخت عنوان کرد: با شعارهای آبکی و غیرعلمی سامانه سوخت را به مرز نابودی کشاندند و دوباره بازگرداندند، امروز این سیستم را در اختیار داریم و بناست آن را اصلاح و از کارت بانکی استفاده کنیم.

محسن روحانی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره استفاده از کارت بانکی برای سوخت‌گیری اظهار داشت: در خصوص هر تغییری اگر به الزامات توجه نشود آنچه که باید؛ اتفاق نمی‌افتد، مانند سیستم سپهتن که چند سالی است دنبال این هستیم که بر مبنای پیمایش به خودروی دیزلی سوخت تخصیص دهیم، سیستم‌هایی تهیه شده برخی خودروها تجهیز شدند و تلاش شد مشکلات رفع شود، توقع داشتیم که این دستگاه بدون ایراد کار کند اما محقق نشده و هر سال نتیجه را به بعد موکول می‌کنند، جایگزینی کارت بانکی با کارت سوخت هم هنوز مشکلات زیادی دارد که تا برطرف نشود امکان استفاده از آن وجود ندارد.

او افزود: وقتی الزمات اجرایی کامل دیده نمی‌شود، در عمل جواب نمی‌گیرد و مجبورند سیستم فعلی که امتحان خود را پس داده؛ ادامه دهند، مشکل مجریان طرح این است که اکنون سوخت به خودرو تعلق دارد و کسی که خودرو ندارد سوختی تعلق نمی‌گیرد؛ گفته می‌شود که این رویه ناعادلانه است و باید انرژی و سوبسید انرژی به همه تعلق گیرد. در همین چارچوب عنوان شده که همه مردم کارت بانکی در اختیار دارند و به یک اندازه می‌توانند سوخت دریافت کنند.

مدیر پیشین سامانه هوشمند سوخت در ادامه تصریح کرد: از سال ۸۹ که هدفمندی یارانه‌ها مطرح شد دنبال این بودیم که دولت کوپن انرژی بدهد، هر کس بنا به نیاز و صلاحدید خود از آن برای تامین بنزین، گاز، نفت سفید یا هر نوع حامل انرژی استفاده کند اما این قدم بزرگ و با الزاماتی است که برخی الزامات هنوز محقق نشده است. شعار اولیه بدون توجه به الزامات این بود که به همه به یک اندازه کوپن انرژی تعلق گیرد و هر کسی به هر میزان تمایل دارد از آن استفاده کند، همان زمان هم عنوان کردیم این امکان وجود ندارد زیرا مثلا کنتور گاز و برق در بسیاری منازل به اسم کسی که در آن واحد زندگی می‌کند نیست، بنابراین ابتدا باید زیرساخت اطلاعاتی اصلاح شود و سپس بدنبال اجرای این پروژه‌ها باشیم. نبود اطلاعات کافی باعث می‌شود طرح اجرا نشود.

روحانی بیان کرد: در خصوص کارت‌های بانکی باید کارت ویژه‌ای باشد که با آن میزان مبلغی که شارژ می‌شود دارنده کارت بنزین تامین کند و در محل دیگری هزینه نشود در عین حال کسی که خودرو ندارد بنزین را بفروشد و یا در بورس عرضه کند نتیجه اینکه درواقع به دلالی کمک کرده‌ایم یعنی به کسانی که خودرو ندارند کوپن بنزین می‌دهیم که در بازار آزاد بفروشند، به عبارت دیگر با شعار عدالت این کار را کردیم و این اشاعه دلالی عادلانه است. ما همواره عنوان می‌کنیم که باید تولید را بالا ببریم اما وقتی کوپن بنزین به همه می‌دهیم که مردم مصرف بیشتری داشته باشند و یا در بازار آزاد بفروشند در ظاهر به نظر می‌رسد کار اقتصادی انجام می‌دهیم اما در عمل دلالی و روحیه مفت‌خوری را اشاعه می‌دهیم.

او خاطرنشان کرد: ما کوپن کاغذی زمان جنگ و کوپن الکترونیکی زمان حال را اجرا کردیم. زمانی اعلام شد که باید نرخ آزاد و کوپن‌های بعد از جنگ جمع‌آوری شود و سالی ۲۰ درصد انرژی را گران کنیم تا به نرخ جهانی برسیم اما هیچوقت این هدف محقق نشده است. یعنی این دو راهکار فوق‌الذکر پاسخگو نبوده است.

این کارشناس تاکید کرد: امروز این سیستم را در اختیار داریم و بناست آن را اصلاح و از کارت بانکی استفاده کنیم و کسی که نیازی به بنزین ندارد آن را در بازار بورس بفروشد، واقعیت اینکه این پروژه فعلا روی کاغذ است سامانه ایراداتی دارد که باید رفع شود. اگر برنامه داریم که پروژه جدیدی را راه بیندازیم نباید طرح قبلی را بدون اینکه بدانیم برنامه جدید به چه شکل اجرا و چه نتیجه‌ای خواهد داشت؛ خراب کنیم.