به دنبال حواشی اخیر بوجود آمده میان یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران و چین و بانک مرکزی، وی توضیحاتی در این باره ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، اسدالله عسگراولادی صبح دیروز (شنبه) در نشست خبری ائتلاف پیشگامان تحول در اتاق بازرگانی، گفت: در شرایطی که در کشور برای کسانی که اختلاس و جرم‌های اقتصادی‌شان ثابت شده، همچنان بیانیه‌هایی با اسم‌هایی مخفف صادر می‌شود، بانک مرکزی تصمیم می‌گیرد علیه یک صادرکننده، بیانیه‌ای رسمی ارائه کند و این مساله برای من بسیار عجیب است. به گفته وی، پس از سال‌ها سکوت در آستانه برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی، مطرح شدن چنین بیانیه‌ای آن هم در شرایطی که رئیس کل بانک مرکزی در حال سفر به چین بود، بسیار عجیب است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان این‌که در طول شش ماه گذشته، حتی یک میلیون یورو نیز صادرات نداشته است، بیان کرد: این در حالی است که بانک مرکزی می‌گوید که من در این مدت ۱۶ میلیون یورو صادرات کرده‌ام. مدارک مربوط به شرکت من، مشخص و شفاف است و آمادگی آن را دارم که به یک دستگاه یا مقام صالح تمام مدارک موجود در این حوزه را ارائه کنم.

عسگراولادی با اشاره به مشکلاتی که سامانه نیما برای صادرکنندگان به وجود آورده است، تصریح کرد: در ماه‌های گذشته وقتی با طرف خارجی معامله اقتصادی داشتیم، آن‌ها از ما یک حساب بانکی می‌خواستند و ما به آن‌ها سامانه نیما را معرفی می‌کردیم. این در حالی است که طرف‌های خارجی هیچ شناختی از این سامانه ندارند و برایشان مشخص نیست که نیما یک صرافی است یا بانک یا یک شبکه دولتی.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین خاطر نشان کرد: در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت که صادرات روال عادی خود را پی بگیرد. من تمام ارز حاصل از صادرات خود را به واردکنندگان ارائه کردم و رقمی بیش‌تر وجود نداشته تا نیاز به انتقال به سامانه داشته باشد.