وزیر نیرو در جمع فعالان اقتصادی:

پیوستن به بازار اوراسیا کار بزرگی در شرایط تحریم است

وزیر نیرو گفت: در شرایط اعمال تحریم‌ها، پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا کار بزرگی است و این موضوع مستلزم همکاری مشترک با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی است. به گزارش ایرنا، رضا اردکانیان در نشست صبحانه کاری با بخش خصوصی فعال در صنعت آب و برق که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، افزود: حضور در بازارهای منطقه و کشورهای همسایه نیازمند داشتن برنامه و حرکتی جمعی و هدفمند است. وی ادامه داد: در این زمینه، مقدمات الحاق جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه اوراسیا انجام شده و یک فوریت لایحه دولت در مجلس به تصویب رسیده است که امیدواریم تا قبل از تصویب بودجه، این لایحه نیز به تصویب برسد. وزیر نیرو با تاکید بر اینکه بازار 180 تا 190 میلیونی روسیه و همچنین بازار سایر کشورهای عضو این اتحادیه فرصت مناسبی برای ایجاد اشتغال در کشور به شمار می‌رود، گفت: در روزهای پایانی خردادماه، اجلاسی در این زمینه در ایران برگزار خواهد شد که در آن جلسه، بحث همکاری با منطقه قفقاز شمالی در دستور کار قرار دارد.

    


فروش ۳۵ هزار بشکه نفت خام در بورس انرژی

در پنجمین عرضه نفت خام سبک در رینگ بین‌الملل بورس انرژی، یک محموله ۳۵ هزار بشکه‌ای خریداری شد. به گزارش ایسنا در این عرضه قیمت پایه ۵۶.۸۱ دلار بود، اما درنهایت این قیمت تعدیل و معامله در قیمت ۵۲.۲۵ دلار صورت گرفت. پیش پرداخت شش درصد و امکان تسویه ۱۰۰ درصد ریالی از ویژگی‌های این عرضه است. مدت تسویه حساب نیز از زمان بارگیری ۹۰ روز تعیین شده است. نفت خام سبک ایران تاکنون پنج بار در بورس انرژی عرضه شده است که در نوبت سوم و چهارم هیچ مشتری‌ برای خرید آن اعلام آمادگی نکرد.

    


فاقد توجیه اقتصادی ارزیابی شد

بدهی معوق شرکت‌های بزرگ به صنعت بیمه 

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: بدهی معوق شرکت‌های بزرگ به صنعت بیمه توجیه اقتصادی ندارد و شرکت‌های بیمه باید در ارائه نرخ و شرایط، حساسیت بیشتری از خود نشان بدهند. به گزارش بیمه مرکزی، غلامرضا سلیمانی که در شورای عمومی سندیکای بیمه‌گران ایران سخن می‌گفت، افزود: بیمه مرکزی مأموریت دارد تا از آسیب به شرکت‌های بیمه پیشگیری کند اما به هیچ عنوان به دنبال ورود به عرصه نرخ‌گذاری نیست. وی یادآور شد: ارائه برخی نرخ‌های غیرواقعی به بدنه صنعت بیمه آسیب وارد می‌کند و سرمایه‌های این صنعت را به خطر خواهد انداخت. سلیمانی با تاکید بر ضرورت تعامل نهاد ناظر و شرکت‌های بیمه در حوزه‌های نظارتی، گفت: توسعه صنعت بیمه در گرو تقویت توانگری مالی شرکت‌های بیمه است و با افزایش ضریب نفوذ بیمه در جامعه، سهم بیمه از اقتصاد کشور افزایش خواهد یافت. رئیس شورای عالی بیمه بهره‌گیری از سامانه سنهاب را از روش‌های شناسایی بدهکاران بیمه‌ای دانست و از مدیران عامل شرکت‌های بیمه خواست با به‌روزرسانی اطلاعات شرکت خود در این سامانه، ساماندهی بیشتری در ارائه خدمات بیمه‌ای داشته باشند.