رئیس سازمان اوقاف:

امامزاده جدیدی ساخته نمی‌شود

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه درباره ممنوعیت ساخت بقعه امامزاده جدید در کشور گفت: اصولا بقعه‌ها سوابق تاریخی دارند و دارای اسناد نسَبِ خاص ائمه هستند و اگر خلاف این باشد باید رسیدگی شود. سیدمهدی خاموشی درخصوص این‌که آیا اقدامات خرافی در این زمینه وجود دارد؟ گفت: حتما با خرافات مبارزه می‌کنیم اصولا بقعه تعریف تاریخی و مذهبی در جغرافیای جمهوری اسلامی ایران دارد و ما نیز طبق تعریف تاریخی و مذهبی پیش می‌رویم. وی هم‌چنین درباره بحث‌هایی که پیرامون زمین‎های موقوفی در برخی استان‌ها مثل آذربایجان شرقی، اراک، یزد و ... مطرح است، گفت: کسی زمینی را نگرفته و آن‌هایی که در مورد این زمین‌ها بحثی دارند، باید رابطه با وقف را قانونا مدنظر قرار دهند و اگر این کار را انجام دهند، مشکلی دیگر وجود ندارد. 

     


3000 شهر در 40 کشور  «دوستدار کودک» هستند

نماینده یونیسف در ایران گفت: بیش از 3هزار شهر در حوزه شهرهای دوستداران کودک قرار دارند که حدود سی میلیون کودک را در چهل کشور در بر می‌گیرند و بر اساس تجربیات شهرداری‌ها، وزارت کشور از یونیسف درخواستی مبنی بر راه اندازی پروژه شهر دوستداران کودک در ایران داشت که مورد قبول واقع شد. ویل پارکس در آیین اختتامیه همایش شهر دوستدار کودک اظهار کرد:« شهرها چه کوچک و چه بزرگ در صورتی که از منابع مختلف برخوردار باشند و خلاقیت لازم را به کار گیرند به رشد کودکان و نوجوانان کمک خواهد کرد لذا رهبران شهرها در این اتفاق دخیل هستند و می‌توانند نقش موثری در این توسعه داشته باشند.»

وی با بیان معیارهای شهر دوستدار کودک گفت:«مهمترین معیارهای شهر دوستدار کودک این است که، برنامه ریزان کودکان را در قلب راه حل‌ها قرار دهند تا در مراحل تصمیم گیری دخیل  باشند.»

مهدی جمالی‌نژاد نیز دراین زمینه اظهار کرد: بزرگ‌ترین ثروت یک شهر نیروهای انسانی هستند و کودکان باید انسان‌هایی کارآمد تربیت شوند و دوستی با کودک تاملی دو طرفه میان شهر و کودک است که شهر به کودک و از طرفی کودکان نیز به شهر کمک خواهند کرد.»

    


وضعیت فعلی مدیریت پسماند شهر تهران وهن پایتخت است

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در ادامه بررسی لایحه برنامه سوم توسعه شهر تهران و در فرایند بررسی ماده ۶۰ این برنامه که مربوط به طرح جامع پسماند شهر تهران بود بر اهمیت اهتمام مدیریت شهری برای ساماندهی وضعیت نابسامان نحوه تفکیک، جمع‌آوری و مدیریت پسماند و زباله‌های شهر تهران مبتنی بر تسریع در تدوین و تهیه و اجرای طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران تاکید کرد.

محمد سالاری، ادامه داد: وضعیت فعلی مدیریت پسماند و زباله‌های شهر تهران وهن پایتخت است و به هیچ عنوان مورد قبول شهروندان تهران و شورای شهر نیست و ضرورت دارد تا مدیریت شهری دوره پنجم و شهرداری تهران در راستای اصلاح این وضعیت نابهنجار تصمیم اساسی و مبنایی اتخاذ کند.

سالاری هم‌چنین به نحوه انشای بندهای این ماده واحده انتقاد کرد و گفت: وقتی ما شهرداری را ملزم به تدوین طرح جامع توسط مشاورین ذیصلاح و مبتنی بر مطالعات امکان سنجی کامل می‌کنیم دیگر قید اعداد و ارقام و ورود به جزییات و تعیین تکالیف جزئی گسترده به مصلحت نیست و باید اجازه دهیم تا مطابق مطالعات، طرح مذکورتدوین شود.