فائزه ناصح، دکترای روانشناسی عمومی

با آخرین نفس‌های شهریور بوی ماه مهر، اولین ماهِ پادشاه فصل‌ها به مشام می‌رسید. پایان تعطیلات خوشِ فصلِ تابستان، فرا رسیدن مهرماه و شروع سال تحصیلی جدید را نوید می‌دهد. با شروع پاییز و  بازگشایی مدارس شاهد ولوله‌ای درمیان خانواده‌ها هستیم و می‌بینیم که والدین چطور در تب و تاب تهیه وسایل مدرسه فرزندان خود همچون کتاب‌های درسی، کفش، لباس‌های فرم مدرسه، لوازم التحریر، کوله‌پشتی‌های رنگی به سر می‌برند. همه ساله با شروع ماه مهر و آغاز مدرسه‌ها معابر، کوچه‌ها و خیابان ها رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرند و شور و شوق خرید لوازم مدرسه و پوشیدن‌های یونیفر‌م‌های شاد و خوش‌رنگِ دانش‌آموزان جلوه زیبایی به شهر می‌بخشد.

آخرین نفس‌های شهریور به شماره افتاده است و ماه مهربانی در آستانه در ایستاده است؛ دراین ایام اغلب خا‌نواده‌های ایرانی با هر طبقه اجتماعی و با هر بودجه‌ای در تکاپوی آماده کردن وسایل مورد نیاز فرزندانشان هستند. در این میان بعضی از پسران و دختران از زود گذشتن سه ماه تعطیلات تابستانی زانوی غم بغل کرده‌اند و بعد از چند ماه استراحت حسابی تنبل شده‌اند؛ البته بعضی دیگر از آنها هم به شدت دلشان برای درس و مشق و همکلاس‌هایشان تنگ شده و هر شب به امید آنکه یک شب دیگر به اول مهر و بازگشایی مدارس نزدیک‌تر می‌شود، سر به بالین می‌گذارند و ذوق رفتن به مدرسه و دیدن همشاگردی‌های قدیم و جدیدشان، خواب را از چشمانشان می‌رباید. نکته مهم آن است که والدین در هیاهوی آمادگی و تهیه اقلام مورد نیاز مدرسهِ شکوفه‌های زندگیشان، باید مقدمات دیگری را نیز برای آغاز سال تحصیلی جدید در نظر بگیرند! فرزندان ارزشمند‌ترین سرمایه‌های خانواده‌ها و جامعه هستند؛ آنها امید‌های فردای پدر و مادرشان و سرمایه‌های اجتماعی مملکت تلقی می‌شوند؛ از اینرو تربیت و پرورش آنان و تحویل انسانی سالم و با فرهنگ به جامعه از وظایف مهمی است که بر دوش والدین است و اصلا در انجام این وظیفه خطیر نباید کوتاهی یا سهل‌انگاری کنند؛ پس نهاد خانواده به عنوان اولین بستر باید زمینه رشد و شکوفایی استعداد‌ها و توانمندی‌های کودکان و نوجوانان را فراهم سازد؛ با توجه به مطالب ذکر شده روانشناسان و مشاوران معتقدند آغاز سال تحصیلی علاوه بر دغدغه فراهم آوردن نوشت‌افزار، کتاب، لباس و کفش و... بیشتر نیازمند آن است که والدین و فرزندان در کنار هم به یک آمادگی ذهنی در زمینه های عاطفی، اجتماعی و روانی نایل شوند و این امر نیز فقط با تدوین برنامه‌ای مدون و فرآیند مدار میسر می‌شود تا خانواده‌ها بتوانند سال تحصیلی را با قدرت هر‌چه تمام‌تر آغاز کنند و از بیشترین میزان سازگاری با شرایط جدید برخوردار شوند.

روانشناسان معتقدند باتوجه به آنکه فرزندان سه ماه تمام مشغول بازی، تفریح و سرگرمی بوده‌اند، عملا برای انجام وظایف مجدد مدرسه نیازمند یک آمادگی ذهنی و جسمانی هستند تا بتوانند خود را با شرایط جدید سال تحصیلی وفق دهند. از اینرو فرزندان باید از شب بیداری‌ها و تا ظهر خوابیدن‌های خود دست بشویند و به روال جدید زندگی محصلی سازگار شوند. به همین دلیل مشاوران به والدین تاکید می‌کنند صرف نظر از مقطع تحصیلی با فرزاندانشان قبل از شروع مدرسه به گفتگو بنشینند و آنها را برای پذیرش شرایط جدید آماده سازند تا فصل آموزش و یادگیری به نحو‌احسن آغاز شود و با جدیت و اشتیاق بیشتر ادامه پیدا کند. تحقیقات نشان میدهد رفتار خوب و پسندیده از خانه و خانواده شروع می‌شود و از این رو ضروری است، والدین احترام گذاشتن به معلمان و همکلاسی‌ها را برای داشتن تجربه مثبت از دوران مدرسه به فرزندانشان آموزش دهند؛ رعایت نظافت و بهداشت، آماده کردن کوله‌پشتی از شب قبل از مدرسه، چگونگی رفتار در کلاس و احترام گذاشتن به بچه‌های دیگر را باید یاد بگیرند؛ خانواده‌ها باید به فرزندانشان متذکر شوند تفاوت‌های زیادی ممکن است از لحاظ شرایط زندگی، مذهب، نژاد و... میان او و همکلاس‌هایشان باشد و حتی ممکن است یکی از دوستانشان دچار نقص عضو باشد و آنها حتما باید از وجود چنین تفاوت‌های محتملی آگاه شوند؛ اخلاق جوانمردانه داشتن و همکاری در فعالیت‌های تیمی و گروهی را نیز باید فرا‌گیرند؛ بطور کلی می‌توان گفت اگر می‌خواهید فرزندانتان انسانهایی با رفتار و اعمال سالم و بهنجار بار آیند، باید سعی کنید خودتان الگوی مناسب و مطلوبی برای آنها قلمداد شوید. به عنوان نکته آخر توصیه می‌شود والدین با علاقه و اشتیاق زیاد درباره آنچه قرار است فرزندانشان در مدرسه بیاموزند با آنها به صحبت بپردازند و همچنین برای دستیابی به نتیجه بهتر می‌توانند از کمک و مساعدت‌های کارشناسان روانشناس و متخصصین امور تربیتی نیز بهره ببرند.