عضو اتاق بازرگانی ایران:

دولت با پتروشیمی‌ها رودربایستی دارد

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: ما بارها پیشنهاد دادیم که دولت در هنگام آمار دادن و بررسی صادرات غیرنفتی بخش میعانات و پتروشیمی‌ها را از سایرین جدا کند. تا همه بدانند چه گروهی از آوردن ارز خودداری می‌کنند. علی شریعتی عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص اخطار بانک‌مرکزی به صادرکنندگانی که کمتر از 50 درصد از ارز صادراتی خود را به کشور برگردانده‌اند، گفت: صادرکنندگان دو دسته هستند یک دسته خرد که کمتر از یک میلیون دلار در سال فعالیت می‌کنند که دولت آنها را معاف کرده و دیگری کلان‌ها که مشکل اصلی دولت با آنها است ولی همه می‌دانند که این کلان‌ها منظور پتروشیمی‌ها هستند اما معلوم نیست چه مصلحت و رودربایستی وجود دارد که اسم آنها را به زبان نمی‌آورند و فقط می‌گویند بخش خصوصی.شریعتی تصریح کرد: در خصوص گروه اول ما هم موافق حمایت از صادرکنندگان کوچک هستیم اما در گروه دوم صادرکننده واقعی بخش خصوصی اگر ارز خود را به داخل کشور نیاورد نمی‌تواند سرمایه‌ در گردش خود را تامین کند. اکنون بیشترین صادرات ما در صنایع غذایی است یک صادرکننده باید پول خود را به داخل بیاورد تا قوطی، تتراپک یا وسایل بسته‌بندی بخرد که دوباره صادر کند. در واقع منظور تمام این تهدیدها پتروشیمی‌ها هستند!وی افزود: ما بارها پیشنهاد دادیم که دولت در هنگام آمار دادن و بررسی صادرات غیرنفتی، بخش میعانات و پتروشیمی‌ها را از سایرین جدا کند. تا همگی بدانند که چه گروهی از آوردن ارز خودداری می‌کنند صنایع غذایی و دیگر اقلام صادراتی رقم بالا در نهایت 10 میلیارد دلار را شامل شود و بقیه رقم‌ها متعلق به پتروشیمی‌ها است اما نمی‌دانم چرا دولت رودربایستی می‌کند و صریحا از آنها نام نمی‌برد.

    


مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خبر داد:

کسادی بازار CNG

مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گفت: اتومبیل‌ها دوگانه‌سوز نشده‌اند، تولید خودروهای دوگانه سوز هم متوقف شده و قیمت بنزین افزایش پیدا نکرده است، بنابراین برای مردم توجیه اقتصادی ندارد که از سی.ان.جی استفاده کنند. محمدرضا موسوی‌خواه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره بی‌رونقی و عدم توسعه جایگاه‌های عرضه سی.ان.جی اظهار داشت: ما برای احداث جایگاه سی.ان.جی محدودیتی نداریم، تنها مشکل ما هزینه بالای خرید تجهیزات است و سرمایه گذاران زیادی در این بخش نداریم، این تعداد جایگاهی که احداث شده به این دلیل است که در گذشته دولت مجوز ارائه تجهیزات رایگان را داده بود اما اکنون مصوبه‌ای برای تجهیزات رایگان نداریم. وی با بیان اینکه چند طرح تشویقی ارائه کردیم که امیدواریم در دولت مصوب شود، افزود: در حال حاضر 40 میلیون متر مکعب ظرفیت حداقلی جایگاه‌های سی.ان.جی را داریم  که فقط 20 میلیون متر مکعب استفاده می‌شود و 50 درصد ظرفیت مازاد داریم.

    


براساس طرح‌های جدید 

هزینه ساخت‌وساز متری ۳۰۰هزار تومان ارزان شد

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هزینه ساخت و ساز بر اساس طرح‌های جدید نسبت به سال گذشته در هر متر مربع ۳۰۰ هزار تومان کمتر شده است. به گزارش ایسنا، هوشنگ عشایری افزود: انتظار داریم مسئولان شهری و استانی به ویژه شهرداری تبریز موضوع بازآفرینی را باتوجه به پتانسیل‌های بالایی که در این استان وجود دارد، با جدیت تمام پیگیری کنند. وی با اشاره به این‌که برای تحقق کامل برنامه بازآفرینی شهر باید دولت، شهرداری، بخش خصوصی و مردم در کنار یکدیگر قرار گیرند، تاکید کرد: به عنوان دولت باید تلاش کنیم با تحقق وعده‌هایی که در گذشته داده شده اعتمادسازی لازم برای حضور بخش خصوصی در موضوع بازآفرینی شهری را فراهم کنیم.  عشایری هزینه ساخت و ساز را بر اساس طرح‌های جدید نسبت به سال گذشته در هر متر مربع ۳۰۰ هزار تومان کمتر دانست و گفت: در شرایط جدید می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد، ولی ابتدا باید دولت اعتماد فعالان حوزه مسکن را فراهم سازد تا پروژه‌ها به سرعت اجرا شود. وی با بیان این‌که حضور مردم در کنار بخش خصوصی و دولت اجرا شدن سریع پروژه‌ها را تضمین می‌کند، عنوان کرد: شهرداری‌ها یا دولت باید اعتماد لازم در مردم برای مشارکت و همکاری در موضوع احیای بافت ناکارآمد شهری را فراهم کنند.