معاون سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: در سال گذشته از مسیر کریدور شمال -جنوب ٨ میلیون تن بار ترانزیت شده که یک میلیون و ٨٠٠ هزار تن آن در مسیر هند- روسیه بوده‌است.

به گزارش ایلنا، جلیل اسلامی در نشست خبری دیروز با بیان اینکه از ابتدای امسال تا به امروز ٨٢ میلیون تن کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده و این عدد نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش پیدا کرده‌ است، اظهار داشت: صادرات غیرنفتی از بنادر کشور ۴٠ درصد رشد پیدا کرده و در بخش غیرنفتی شاهد افزایش ١٧ درصد رشد صادرات بوده‌ایم.   وی ادامه داد: میزان تخلیه و بارگیری کانتینر که شاخص بسیار مهمی در اقتصاد حمل و نقل است با رشد ۶ درصدی همراه بوده که یک آمار بسیار خوبی تلقی‌ می‌شود و به عدد یک میلیون تی‌ائی‌یو کانتینر رسیدیم. 

معاون سازمان بنادر و دریانوردی افزود: همچنین در این مدت ٣٢ هزار فروند کشتی از مسیر ایران تردد داشتند که رشد ١٠ درصدی داشته است.

اسلامی با بیان اینکه در دو سال گذشته ٢۶٠ میلیون تن کالا تخلیه و بارگیری شده که ۴٠ میلیون تن آن کالای اساسی بوده است، گفت: در این دوره ٣.۵ میلیون تی ئی یو کانتینر در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده که از ابتدای امسال تا به امروز این عدد یک میلیون تی ئی یو بوده که پیش بینی می شود تا پایان سال به ٣ میلیون تی ئی یو برسد و همچنین میزان ترانزیت در دوره دو ساله ١۵ میلیون تن بوده‌است. 

معاون سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه با توجه به اینکه دو کشور روسیه و هند طرف تفاهمنامه کریدور شمال -جنوب با ایران بوده میزان ترانزیت بار این دو کشور از مسیر ایران چقدر بوده و همچنین میزان انتقال کالا از کشور هند با توجه به اینکه اپراتور هندی در بندر چابهار حضور دارد، به این بندر چقدر بوده و همچنین اخیرا خط کشتیرانی فسکو روسیه اعلام کرده که ٩٠ هزار تی ئی یو کالا را از مسیر کانال سوئز و بدون عبور از ایران به سمت هند ارسال خواهد کرد، چرا با وجود توافقات متعدد با روسیه با ایران اما این خط را به ایران ترجیح دادند، گفت: وقتی از مسیرها و کریدورهای جدید حرف می‌زنیم قاعدتاً راه اندازی خط و مسیر جدید و حمل کالا از این مسیر کار پیچیده‌ای است اما مجموع تلاش‌های ١.۵ سال گذشته تقویت کریدور شمال -جنوب بوده و در این زمینه اقدامات زیادی انجام شده است و لیست بلندی اقداماتی که انجام شده و از ظرفیت‌های موجود و شناسایی ظرفیت‌ها در دست داریم . 

اسلامی ادامه داد: در این مسیر ظرفیت و توانایی حمل ١٠ میلیون تنی وجود دارد که البته در رقابت با مسیرهای سنتی جذب بار به این مسیر سخت است و باید پارامترهای قیمت و زمان در نظر گرفته شود و عبور کالا از این مسیر برای شرکت‌های بخش خصوصی کشورها صرف کند.