نشریه انگلیسی «فایننشال تایمز» از تجارت پررونق فروش نفت روسی از سوی نفتکش‌های «ناوگان ارواح» ایران خبر داده است.

بر اساس این گزارش: نفتکش‌های «ناوگان ارواح» ایران از زمانی که محدودیت‌های تحریمی غرب بر فروش نفت روسیه در دسامبر گذشته تشدید شد و کرملین به اجرای تکنیک‌های ایران برای دور زدن تحریم‌ها روی آورد، به حمل نفت روسیه علاقه نشان می‌دهند. طبق تحقیقات فایننشال تایمز، حداقل ۱۶ کشتی که بخشی از شبکه «ناوگان ارواح» هستند که به ایران اجازه می‌دهد تحریم‌های ایالات متحده را دور بزند، در ۲ ماه گذشته شروع به حمل نفت خام روسیه کرده اند. قبل از افزایش این موج ۲ ماهه جدید، تنها ۹ نفتکش ایرانی در طول ۹ ماه از آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، در این مسیر مشغول بوده اند که حالا تعداد آن‌ها به ۱۶ نفتکش رسیده است.

دلالان و تحلیلگران کشتی گفتند که روسیه مالکان و اپراتور‌های نفتکش را با نرخ‌های ممتاز جذب می‌کند، زیرا به دنبال حفظ منبع اصلی درآمد‌های صادراتی خود در برابر تحریم‌های غرب مانند تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه از سوی گروه هفت کشور صنعتی و اتحادیه اروپاست. درآمد تخمینی صادرات نفت روسیه به میزان قابل توجهی نسبت به سطح قبل از جنگ اوکراین کاهش یافته است.

«سوتلانا لوباچیووا» تحلیلگر شرکت کارگزار کشتی «گیبسون» در لندن، گفت: «ما تعدادی کشتی درگیر در تجارت نفت روسیه دیده‌ایم که پیشتر بشکه‌های نفت ایران را جابجا می‌کردند.»

حق بیمه برای تجارت نفت روسیه حداقل ۵۰ درصد بالاتر از نرخ‌های عادی بازار است و در برخی موارد حتی می‌تواند بیش از ۱۰۰ درصد باشد، که باعث می‌شود جابجایی نفت روسیه برای نفتکش‌های شبکه ارواح ایران حتی از جابجایی نفت ایران هم جذاب‌تر و پرسودتر باشد. ایران در ماه‌های اخیر توانسته صادرات نفت خام خود را حفظ یا حتی افزایش دهد. تهران در زمینه سیاست نفتی با مسکو از طریق گروه اوپک پلاس همکاری می‌کند.

این رقابت بر سر کشتی‌ها می‌تواند منبع احتمالی تنش هم باشد، با این حال «متیو رایت» تحلیلگر شرکت «کپلر» گفت: «به نظر می‌رسد افزایش تعداد کشتی‌ها در ناوگان ارواح متعلق به نهاد‌های مخفی فراساحلی، که امکان فرار از تحریم‌ها را فراهم می‌کند، به جلوگیری از بسیاری از مشکلات کمک کرده است.»