سومین رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲، با هدف تحکیم امنیت و مبانی آن در منطقه؛ گسترش همکاری‌های چندجانبه، نشان دادن حسن نیت و توانایی میان سه کشور جمهوری اسلامی ایران، چین و روسیه در جهت حمایت مشترک از صلح جهانی، امنیت دریایی و ایجاد یک جامعه دریایی با آینده‌ای مشترک صبح دیروز در منطقه‌ای به وسعت ۱۷ هزار کیلومتر مربع در شمال اقیانوس هند برگزار شد.

به گزارش ایسنا ، امیر دریادار دوم مصطفی تاج‌الدینی سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ دراین‌باره اظهار کرد: برابر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته انواع تمرینات تاکتیکی ازجمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور ربوده‌شده و تیراندازی علیه اهداف مشخص دریایی در شب و روز ازجمله تمرینات تاکتیکی و عملیاتی پیش‌بینی‌شده جهت اجرا توسط یگان‌های سه کشور ایران، چین و روسیه در این رزمایش است. وی منطقه شمال اقیانوس هند را به دلیل وجود آبراه‌ها و تنگه‌های مهم باب‌المندب، مالاکا و هرمز بسیار حائز اهمیت برشمرد و گفت: از این سه تنگه به عنوان مثلث طلایی در منطقه یاد می‌شود و همچنین دریای عمان و شمال اقیانوس هند نیز ازجمله مناطق حیاتی تجارت جهانی است؛ لذا تلاش جمهوری اسلامی ایران و کشورهای چین و روسیه، تلاشی جمعی برای رسیدن به امنیت دریانوردی پایدار در این منطقه و آبراه‌های حیاتی آن است تا منافع سه کشور حفظ شود.

امیر دریادار دوم تاج‌الدینی با اشاره به برگزاری این رزمایش برای سومین سال متوالی افزود: پیام برگزاری این رزمایش، رسیدن هر سه کشور به سطح معنادار و قابل‌توجهی از روابط نظامی است و همچنین نشان می‌دهد که امروز جمهوری اسلامی ایران به سطحی از قدرت در عرصه دریا رسیده است که می‌تواند محوریت و فرماندهی رزمایش‌ها در کنار قدرت‌های بزرگ دریایی را عهده‌دار شود.

سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ گفت: شعار این رزمایش باهم برای صلح و امنیت است و مصداق بارزی است از اینکه جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان با ایجاد اتحادهای راهبردی متکی بر منافع و احترام متقابل، هیچ‌گاه منزوی نبوده و نخواهد ماند.

بیانیه وزارت دفاع روسیه درباره رزمایش مشترک

در همین حال وزارت دفاع روسیه روز جمعه درباره رزمایش مشترک با ایران و چین در شمال اقیانوس هند توضیحاتی ارائه کرد. به نوشته وب‌گاه خبری اینترفکس در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است، چهارده کشتی جنگی وامدادی روس از سه ناوگان مختلف در این رزمایش مشترک حضور دارنددر این بیانیه آمده بود، رزمناو موشکی واریاگ، کشتی جنگی ضد زیردریایی ادمیرال تریبیوتس و نفت‌کش بوریس باتوما از ناوگان اقیانوس آرام روسیه در این رزمایش حضور دارند. وزارت دفاع روسیه افزود، در این رزمایش که باهدف مقابله با دزدی دریایی و تمرین عملیات امداد و نجات دریایی در حال انجام است، کشتی‌های جنگی روسیه و نیرو‌های دریایی ایران و چین، حملات توپخانه‌ای علیه اهداف دریایی، مانور‌های تاکتیکی مشترک و عملیات جستجو و نجات را انجام دادند.

در ادامه این بیانیه آمده است، در رزمایش مشترک روسیه، ایران و چین، عملیات نجات و آزادسازی یک کشتی توقیف‌شده توسط دزدان دریایی نیز با موفقیت تمرین شد.

وزارت دفاع روسیه نوشت، پس از اتمام رزمایش، ناوگان اقیانوس آرام به فعالیت‌های خود ادامه خواهد داد که ورود به دریای مدیترانه را شامل می‌شود. این ناوگان در دریای مدیترانه، به ناوگان شمال و ناوگان بالتیک روسیه ملحق خواهد شد را رزمایش دیگری را برگزار کنند.

در همین حال امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش درباره این رزمایش گفت: رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ در ابعاد مختلف حائز اهمیت است که برقراری امنیت تجارت دریایی در شمال اقیانوس هند و هماهنگی بهتر و ارتباطات نزدیک‌تر بین نیرو‌های دریایی کشور‌های منطقه و فرا منطقه‌ای و البته تبادل تجربیات دریایی در امدادرسانی و کمک در حوادث و سوانح دریایی از آن جمله است.