مهرنوش حیدری

 رئیس اتحادیه بنکداران می‌گوید هر چند قیمت اقلام اساسی در بازار کاهش یافته اما همزمان خرید مردم نیز کم شده است. این مولفه از سوی بسیاری از ناظران بازار تایید می‌شود. برخی معتقدند اتفاقا یکی از دلایل ریزش قیمت‌ها کاهش تقاضاست چرا که افت قدرت خرید، سبب شده است تقاضا کم شود و در نتیجه قیمت پایین‌تر از گذشته بایستد.

در روزهای گذشته اعلام شد که نرخ تورم سالانه مهر ماه ١٤٠١ برای خانوارهای کشور به ٤٢.٩ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل نشان‌دهنده افزایش ٠.٨ واحد درصد است.  بر اساس گزارش مرکز آمار، نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٤٢.٣ درصد و ٤٦.٢ درصد است که برای خانوارهای شهری ٠.٨ واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ٠.٩ واحد درصد افزایش داشته است.

نرخ تورم نقطه‌ای در مهر ماه امسال به عدد ٤٨.٦ درصد رسیده و در مقایسه با ماه قبل ١.١ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش ٤.٧ واحد درصدی به ٧٠.٧ درصد رسیده و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ٠.٧ واحد درصدی به ٣٦.١ درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٤٧.٧ درصد است که نسبت به ماه قبل ٠.٧ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٥٣.٢ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٣.١ واحد درصد کاهش داشته است.

تغییرات قیمت‌ها در مهر ماه

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «میوه و خشکبار» و گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» (مرغ ماشینی) است. در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، گروه «آموزش» (شهریه مدارس و دانشگاه‌ها) و اجاره بها بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

همچنین در ماه جاری گروه «روغن‌ها و چربی‌ها» (روغن نباتی جامد و روغن مایع) نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته است.

در ماه‌های گذشته قیمت خوراکی‌ها و مواد غذایی رکورددار نرخ‌ها در بازار بوده‌اند به طوری که در یک‌سال گذشته قیمت این اقلام بین 300 تا بیش از 400 درصد افزایش یافته است.

افزایش قیمت موادغذایی سبب شده تا بسیاری از مردم به ویژه اقشار ضعیف و متوسط جامعه در تامین مایحتاج خانواده دچار مشکلات فراوانی شوند و علیرغم وفور مواد‌غذایی در بازار قادر به خرید نباشند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد حداقل در 4 ماهه اخیر بازار مواد‌غذایی در رکود سنگینی فرو رود و این شرایط سبب شده تا عمده‌فروشان و بنکداران از نبود مشتری در بازار گلایه داشته باشند.

این شرایط در حالی رخ داده که در دهه‌های گذشته بسیاری از خانوارهای ایرانی ترجیح می‌دادند که در دو نوبت شش ماهه نسبت به خرید عمده مواد غذایی اقدام کنند اما تحت تاثیر افزایش قیمت‌ها در یک دهه گذشته و جهش نرخ‌ها در سال‌های اخیر این سنت ایرانیان تقریبا به دست فراموشی سپرده شده و کمتر کسی قادر است حتی برای خرید موادغذایی و مایحتاج 2 تا 3 ماهه خانواده اقدام کند.

همان‌طور که ذکر شد بازار عمده‌فروشان و بنکداران مواد‌غذایی وارد فاز خواب خرسی شده و بعید به‌نظر می‌رسد حتی با وجود ادعای کاهش 15 تا 20 درصدی نرخ‌ها، کسی رغبت و توانی برای خرید داشته باشد.

شیب ملایم کاهش مستمر قیمت‌ها در بازار بنکداران و عمده‌فروشان

رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»می‌گوید: هر چند 4 ماه گذشته قیمت مواد غذایی و کالاهای اساسی بین 10 تا 15 درصد کاهش یافته اما میزان فروش این اقلام نیز به دلیل کاهش شدید قدرت خرید مردم افت کرده است .

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»می‌گوید: هر چند 4 ماه گذشته قیمت مواد غذایی و کالاهای اساسی بین 10 تا 15 درصد کاهش یافته اما میزان فروش این اقلام نیز به دلیل کاهش شدید قدرت خرید مردم افت کرده است

تب برنج کمی کاهش یافت

وی درباره قیمت برنج گفت: در ماه‌های اخیر و با توجه به برداشت برنج و نزدیکی زمان برداشت برنج‌های کشت دوم، از قیمت این محصول در بازار کاسته شده است و نسبت به ماه‌های قبل از قیمت برنج کاسته شده است.

کنگری درباره قیمت انواع برنج ایرانی در بازار توضیح داد: هرکیلو برنج درجه یک و مرغوب ایرانی در 3-4 ماه اخیر با قیمتی بین 120 تا 145 هزار تومان به فروش می‌رسید اما اکنون با نرخ کیلویی 90 تا 110 و حداکثر 115 هزار تومان عرضه می‌شود و با توجه به عرضه برنج‌های کشت دوم قیمت‌ها روند نزولی دارند.

به گفته این مسئول، برنج ندا در بازار عمده فروشان به نرخ کیلویی 40 تا 45 هزار تومان و برنج فجر بین 61 تا 63 هزار تومان فروخته می‌شود و برنج درجه یک هاشمی به عنوان مرغوب‌ترین نوع برنج با قیمتی حداکثر کیلویی100 تا  110 هزار تومان قابل خریداری است. قیمت برنج‌های خارجی در ماه‌های گذشته تغییر نکرده است.

وی درباره قیمت روغن در 3 ماهه اخیر توضیح می‌دهد: قیمت روغن در 3 ماهه اخیر روند کاهشی طی کرده به طوری‌که تا پیش از این روغن 5 کیلویی به نرخ 400 هزار تومان عرضه می‌شد اما اکنون قیمت روغن به 295 هزار تومان کاهش یافته است. روغن‌های یک لیتری 65 تا 68هزار تومان بود که اکنون با نرخ 55 هزار تومان در عمده‌فروشی‌ها عرضه می‌شود.

بازار نسبت به سال قبل راکدتر شده است

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران تصریح کرد: بازار تاحدودی راکد است و در چند ماه گذشته قیمت کالاهای اساسی نزولی شده است و بین 10 تا 15 درصد از نرخ محصولاتی مانند روغن، برنج، رب و تن ماهی... کاسته شده است و حتی این روند ادامه دارد. اکنون به دلیل کاهش نرخ‌ها و وجود کالاهای ذخیره و دپو شده در انبارهای بنکداران و عمده‌فروشان موادغذایی، سبب شده تا شاهد رکود در این بازار باشیم.

وی ادامه داد: در مجموع 3 تا 4 ماه اخیر شاهد کاهش 15 تا 20درصدی قیمت انواع موادغذایی در بازار بوده‌ایم اما به دلیل عرضه فراوان کالاها و در مقابل کاهش تقاضا؛ شاهد رکود در بازار هستیم .

کنگری تاکید کرد: در بازار کالاهای اساسی به وفور یافت می‌شود؛ در حالی‌که قبلا و به دلیل کمبود کالا؛ مردم برای خرید به بازار هجوم می‌آوردند اما اکنون این مساله اصلا مشاهده نمی‌شود و با وجود عرضه فراوان کالا، بازار نسبت به سال قبل راکدتر شده است.

وی درباره تاثیر حذف ارز 4200 تومانی در این بازار بیان کرد:  با حذف ارز 4200 تومانی و تبدیل آن به ارز نیمایی و مابه‌التفاوت آن سبب افزایش طبیعی قیمت‌ها در بازار شد؛ با حذف ارز 4200 تومانی، بازار خود را با ارز نیمایی تطبیق داد و تنظیم کرد.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران گفت: در گذشته به دلیل اینکه قیمت‌ها روزانه افزایش می‌یافته خانواده‌ها برای مقابله با تورم ترجیح می‌دادند به صورت عمده خرید کنند اما اکنون چنین نیست و خریدهای عمده نداریم.

وی درباره تاکید دولتمردان نسبت به بازگشت نرخ‌ها به شهریور 1400 و این سوال که آیا می‌توان انتظار داشت تا پایان سال نرخ‌ها به آن دوره بازگردد یا خیر؛ تصریح کرد: نیازمند مدیریت در زمینه عرضه کالا هستیم و ادامه این روند منجر به کاهش قیمت‌ها خواهد شد.

کنگری در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان انتظار داشت وضعیت سبد معیشت و سفره مردم در ماه‌های آتی بهتر شود؛ عنوان کرد: شرایط تاحدودی سخت‌تر شده و حقوق و دستمزدها واقعا پاسخگو نیست و به اعتقاد بنده اگر عرضه کالا بیشتر شود؛ ثبات نرخ‌ها رخ می‌دهد و تحت‌تاثیر تثبیت نرخ‌ها افراد جامعه می‌توانند هزینه‌های خانوار را نسبت به درآمد مدیریت کنند.