در آستانه اجرای تحریم‌های نفتی اروپا علیه مسکو، درآمدهای صادرات نفت روسیه طی یک ماه گذشته به شدت سقوط کرده و به یک سوم میزان قبل از تهاجم نظامی به اوکراین رسیده است.

در حالی که حدود ۴۰ روز دیگر تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه مسکو به اجرا گذاشته می‌شود، درآمدهای صادرات نفت روسیه طی یک ماه گذشته به شدت سقوط کرده و به یک سوم میزان قبل از تهاجم نظامی به اوکراین رسیده است.

تازه‌ترین آمارهای سایت تخصصی «راسیا فسیل ترکرز» که درآمدهای روزانه صادرات انرژی روسیه را محاسبه و منتشر می‌کند، نشان می‌دهد درآمدهای روزانه صادرات نفت، محصولات نفتی، گاز و زغال‌سنگ روسیه از ۱.۱ میلیارد دلار در نیمه ماه مارس که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه اعمال شد، به حدود ۳۳۰ میلیون دلار در هفته گذشته سقوط کرده است.

شتاب افت درآمدهای صادرات انرژی روسیه طی دو هفته گذشته به شدت اوج گرفته و درآمدهایش طی همین مودت کوتاه تقریبا نصف شده است. در همین زمینه خبرگزاری بلومبرگ روز دوشنبه از قول منابع خود از افت حجم صادرات نفت روسیه طی ماه گذشته میلادی خبر داده بود.

آمارهای راسیا فسیل ترکرز نیز نشان می‌دهد طی یک هفته منتهی به ۲۰ اکتبر، هند و کره جنوبی واردات انرژی از روسیه را به صفر رسانده‌اند. درآمدهای صادرات انرژی روسیه به چین و ترکیه نیز طی این مدت نصف شده است.