وقتی قطر با استفاده از تکنولوژی جدید از میادین مشترک با ایران برداشت داشته باشد به نسبت آن در تولید از میدان مشترک از ایران جلو می‌افتد.

به گزارش ایلنا، با گذشت کمتر از سه ماه از سرمایه‌گذاری قبلی توتال در میادین گازی قطر غول انرژی فرانسوی، حدود 1.5 میلیارد دلار دیگر سرمایه‌گذاری در پروژه توسعه عظیم میدان گازی قطر را اعلام کرد.

سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر، اعلام کرد شرکت توتال انرژیز حدود 9.375 درصد سهم در پروژه "نورت‌فیلدساوت" خواهد شد. این پروژه ظرفیت گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) قطر را به 126 میلیون تن در سال افزایش می دهد.قطر در بحبوحه افزایش تقاضای جهانی برای گاز طبیعی، در حال افزایش تولید گاز و ظرفیت مایع‌سازی گاز طبیعی است. محدودیت عرضه گاز که پیش از آغاز جنگ روسیه در اوکراین در فوریه هم وجود داشت، قیمت‌ها را به میزان سرسام‌آوری بالا برده است.

نرسی قربان در گفت‌وگو با ایلنا، درباره قرارداد گازی قطر با توتال و تبعات سرمایه‌گذاری‌های این کشور روی میدان گازی مشترک با ایران اظهار داشت:  قطر قراردادهایی با چند شرکت بزرگ بین‌المللی به امضا رسانده تا هم در توسعه و پالایش گاز و هم در تبدیل آن به گاز مایع فعالیت کنند و در این صورت در 3 تا 4 سال آینده دوباره قطر بزرگترین صادرکننده ال‌ان‌جی جهان خواهد بود. این در حالی است که ایران هنوز تاسیسات مایع‌سازی گاز را در اختیار ندارد، البته دنبال ال‌ان‌جی بوده اما هیچ‌وقت صاحب آن نشده است. وی ادامه داد: موضوع دیگر اینکه وقتی قطر با استفاده از تکنولوژی جدید از میادین مشترک با ایران برداشت داشته باشد به نسبت آن در تولید از میدان مشترک از ایران جلو می‌افتد.

وی درباره اینکه آیا ایران می‌تواند روی گازپروم برای توسعه تاسیسات ال‌ان‌جی حساب کنیم؟ گفت:  گازپروم خود تحریم است و در عین حال صادرکننده عمده گاز به اروپا بوده است، حال چرا این شرکت باید به ما کمک کند تا احتمالا گاز ما به اروپا برود، قطعا این منطقی نیست که در درازمدت این شرکت و روسیه بخواهند رقیب بزرگی در منطقه برای خود بتراشند.