یک فعال اقتصادی گفت: دولت در حالی ورود سرمایه‌های خارجی به کشور را دستاورد می‌داند که برآوردها نشان از خروج سالانه 10 میلیارد دلار ارز از ایران دارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در گفتگو با قرن‌نو تاکید کرد: بر اساس آمارهای غیر رسمی سالانه حدود 10 میلیارد دلار از سرمایه‌های کشور خارج می‌شود و ما به طور متوسط سالانه کمتر از 2 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب می‌کنیم .

 مسعود دانشمند گفت: آمار ورود سرمایه‌های خارجی در حالی به عنوان دستاورد مطرح می‌شود که اگر با اتخاذ سیاست‌هایی بتوانیم سرمایه‌های داخلی را حفظ کنیم، وضعیت اقتصادی کشور بسیار بهتر خواهد شد.  وی با اشاره به اینکه متاسفانه دولت بدون هیچ برنامه‌ای تنها به تکرار سیاست‌های اشتباه و تشدید اقدامات عجیب دست می‌زند، گفت: کمترین کار این است که باید برای پیشگیری از خروج سرمایه برنامه‌ریزی انجام دهد تا فضای اقتصادی کشور امیدوارکننده باشد و صاحبان سرمایه و تخصص در کشور بمانند.

تاثیر مهاجرت نخبگان بر آی‌کیوی ایرانی‌ها

دانشمند در بخش دیگری از سخنانش به تاثیر منفی مهاجرت نخبگان بر ژن ایرانی و تخلیه بانک ژنتیکی اشاره کرد و گفت: بر اساس آخرین آمارهای جهانی کسانی که اکنون در کشور زندگی می‌کنند دارای آی‌کیو متوسط هستند و عدد آی‌کیوی افراد داخل کشور حدود 84 است

وی در توضیح این مطلب افزود: متاسفانه در میان 190 کشور، ایران در جایگاه 119 از نظر بد بودن رتبه آی کیو قرار گرفته است. دلیل این امر نیز مهاجرت گسترده‌ی تمام متخصصان و نخبگان ایرانی از کشور است در حالی‌که دولت باید هر چه بیشتر به این آمارها توجه کرده و برای بهبود وضعیت چاره‌اندیشی کند.

وی اضافه کرد: این موارد نشان می‌دهد نخبگان و افراد باهوش در حال مهاجرت از کشور هستند و در نتیجه کسانی که در کشور باقی می‌مانند که دارای آی کیوی متوسط هستند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه اکثر کسانی که در المپیادهای علمی شرکت کرده و رتبه آورده‌اند یا دارندگان ‌رتبه‌های نخست کنکور و ... از کشور خارج شده‌اند و می‌شوند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تاکید کرد: با ادامه این روند شاهد مهاجرت صاحبان صنایع و تولیدکنندگان ایرانی خواهیم بود. تجار و بازرگانان در همه جای دنیا می‌توانند با پول خود کار تجارت را انجام دهند و مشکلات عدیده‌ی ایران را نداشته باشند این در حالی است که صاحبان صنایع در یاران با مشکلات جدی مواجهند و ممکن است با ادامه این شرایط ناچار به مهاجرت شوند.