مهرنوش حیدری

 یک کارشناس خودرو معتقد است سیاست دولت در وضعیت کنونی نوعی تناقض را به نمایش می‎گذارد، ازیک سو می‎گویند حمایت ارزی را حذف می‌کنند و از سوی دیگر واردات خودرو را تصویب می‌کنند، معلوم نیست اگر ارز در این کشور وجود دارد چرا باید صرف واردات خودرو شود نه نیازهای اساسی در وضعیت تنگنای اقتصادی موجود.  

به گزارش «توسعه ایرانی»، امیر حسن کاکایی می‌گوید با رنج قیمتی تعیین شده ، واردات خودرو هیچ تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی به جا نمی‌گذارد. بنابراین گزارش،‌ ماجرای رسمی عدم واردات خودرو سرانجام به ایستگاه آخر رسید و احتمالا در شهریورماه نخستین خودروهای وارداتی به کشور وارد می‎شوند.

در سال‌های اخیر و با بروز مشکلات کمبود ارز ناشی از تحریم‌های گسترده، واردات خودرو با ممنوعیت و محدودیت‌هایی مواجه شد و سرانجام قفل این ماجرا در دولت سیزدهم شکسته شد و چهارشنبه شب 21 اردیبهشت 1401 سخنگوی دولت اعلام کرد که واردات خودرو آزاد شده است.بر اساس اعلام سخنگوی دولت سیزدهم، یکی دیگر از بندهای هشت فرمان رئیس‌جمهور برای تحول در صنعت خودرو محقق شد و با تصویب هیئت دولت، ‎واردات خودرو آزاد شد.

علی بهادری جهرمی اعلام کرد: این اقدام به منظور افزایش رقابت پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار، صورت گرفت.

این در حالی است که تاکید دولت در این زمینه واردات خودروهای اقتصادی و ارزان‌قیمت به کشور است. محصولاتی که به گفته رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت باید برای تمامی شهروندان قابل‌استفاده باشند و تنها قشر خاصی از آن‌ها استفاده نکنند.

در زمینه میانگین قیمتی خودروهای وارداتی دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار کرده است؛ میانگین قیمت خودروهای وارداتی بین 700 تا یک میلیارد و 500 خواهد بود. یعنی عملا این خودروها رقیب خودروهای چینی در بازار می‌شوند. ولی آن طور که گفته شده خودروهای شاسی هیچ کدام وارد نخواهند شد.

مهدی دادفر تصریح کرده است؛ این طور که ما از زبان نمایندگان مجلس شنیده‌ایم، سقف محدویت قیمتی برای واردات خودرو 20 هزار دلار است و محدودیت تعداد وجود ندارد. علاوه بر اینکه باید به ازای صادرات خودرو، قطعات و خدمات یا دیگر کالاهای صادراتی به تشخیص وزارت صمت باشد. به هر حال با واردات خودرو پاسخ به تقاضای بازار از نظر تعداد خودرو داده می‌شود ولی از نظر قیمتی اتفاقی نخواهد افتاد.

واردات خودرو؛ طرحی  از جنس «گفتار درمانی»

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو و عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران درباره تاثیر واردات خودرو بر قیمت بازار داخلی به «توسعه ایرانی» گفت: واردات خودرو در این شرایط در اصل از جنس «گفتار درمانی» است یعنی اینکه تا زمانی که دولت ارز در اختیار نداشته باشد، نمی‌توانید واردات به اندازه‌ای انجام دهید که در کشور رقابت ایجاد شود. وی تصریح کرد: واردات خودرو زمان‌بر است و همچنین اگر این اتفاق رخ دهد در میزان محدودی خواهد بود و نیز احتمال زیاد واردات به صورت بسیار انحصاری انجام خواهد شد و حداقل در محدوده قیمتی بین 20 تا 25 هزار دلار خواهد بود که اگر این هزینه را ضرب در تعرفه‌ها و سودی که افراد از واردات خودرو می‌برند، کنیم هر خودرو حداقل بین 40 تا 55 هزاری وارد کشور خواهد شد؛ بنابراین واردات اثر خود را بر روی خودروهای گرانقیمت می‌گذارد مانند سانتافه. وی ادامه داد: اثر واردات بر روی خودروهای میان‌ قیمت مانند خودروهای چینی با نرخ 800 تا یک و یا 1.5 میلیارد تومان، اکنون در کشور به وفور وجود دارند و شهرهای مختلف می‌توان تردد آنها را مشاهده کرد و اکنون واردات آنها در حال انجام است و به ویژه در تهران می‌توان خودروهای جدید چینی را مشاهده کرد بنابراین با وجود واردات قیمت‌ این‌گونه خودروها کاهش نیافته و بی‌اثر است.

واردات بر قیمت  خودروهای داخلی اثر ندارد

کاکایی خاطرنشان کرد: واردات هیچ‌گونه تاثیری بر روی قیمت خودروهای داخلی نخواهد داشت زیرا بودجه کشور، شرایط اقتصادی داخلی و همچنین وضعیت اقتصادی دنیا به گو‌نه‌ای است که قیمت‌ تمام شده تا پایان سال بین 30 تا 50درصد افزایش خواهد یافت در نتیجه اینکه انتظار داشته باشیم با واردات قیمت خودروهای داخلی کاهش یابد، امری بعید محسوب می‌شود. وی بیان کرد: البته واردات فقط می‌تواند منجر به وقوع یک اتفاق شود و اینکه مدتی رکود ایجاد کند زیرا مردم امیدوار می‌شوند، خرید کاهش می‌یابد اما قیمت خودرویی مانند دنا که نمی‌تواند کاهش یابد، زیرا قیمت تمام شده بالاست.

کارشناس خودرو در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»: واردات خودرو در این شرایط در اصل از جنس «گفتاردرمانی» است یعنی اینکه تا زمانی که دولت ارز در اختیار نداشته باشد، نمی‌توانید واردات به اندازه‌ای انجام دهید که در کشور رقابت ایجاد شود

اخذ عوارض و مالیات؛ روش‌های اصلی کسب درآمد دولت

کاکایی درباره تاکیدات مسئولان کشور نسبت به واردات خودرو برای استفاده عموم مردم و همچنین اظهارات واردکنندگان خودرو درباره اخذ تعرفه‌های بالا از واردات خودرو و تاثیر آن بر قیمت خودروهای خارجی در بازار داخلی و اینکه آیا باید تعرفه‌ها کاهش یابد؛ اظهار کرد: کلا در شرایط جنگ اقتصادی اصلا نبااید اجازه دهیم واردات انجام شود .اگر توصیه کنیم که عوارض کاهش یابد نتیجه‌ای جز افزایش مصرف در ایران نخواهد داشت و به عبارت دیگر به اسم مردم در اصل آنها را به زمین بزنیم؟ باید دقت شود هنگامی که واردات افزایش می‌یابد ارزش‌آفرینی در کشور نمی‌کنیم بلکه ارز مصرف می‌شود در نتیجه کمبود ارز ادامه می‌یابد پس ارزش ریال کاهش می‌یابد و در مجموع حتی اگر قیمت خودرو را پایین بیاورید بقیه کالاها افزایش می‌یابد. وی توضیح داد: اخذ عوارض و مالیات؛ روش‌های اصلی درآمدهای دولت در تمام دنیاست و اینکه بعضی‌ها فکر می‌کنند با کاهش عوارض مشکلات حل می‌شود، صحیح نیست و نباید فراموش کنیم که شاید یک مشکل حل شود اما به حتم 10 مشکل دیگر ایجاد خواهد کرد. مشکل اصلی ما این است که سخنانی که مطرح می‌شود، حرف‌های اشتباهی است .

وی خاطرنشان کرد: مگر قرار است در شرایط جنگ اقتصادی و با پول نفت، خودرو وارد کنیم در حالی که واجب‌تر تامین برق و گاز برای تمام کشور است و باید مشکلات این بخش‌ها حل شود. اگر ارز در اختیار دولت باشد، اولویت اصلی باید واردات خودرو باشد یا تامین انرژی و ... ؟ در ماه‌های اخیر شاهد افزایش ترافیک در کلانشهرها به ویژه تهران هستیم و علت اصلی این است که به حمل و نقل عمومی توجه نشده است و این کار بودجه نیاز دارد و مسئولان بودجه‌ای برای تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی در اختیار ندارند. وی ادامه داد: اکنون به جای اینکه مترو و ناوگان اتوبوسرانی گسترش داده شود، به افزایش میزان خودروهای وارداتی اندیشیده می‌‌شود و باید پرسید در این شرایط مشکلات بیشتر خواهد شد یا کمتر؟

واردات خودرو،  بزرگترین اشتباه دولت

این استاد دانشگاه گفت: در وضعیت فعلی، واردات خودرو بزرگترین اشتباه دولت بوده است. این کار اسم مردم بوده و مسئولان گفته بودند که قرار است خودروی ارزان 5 و 7 هزار دلاری وارد شود و پس از تکذیب‌های فراوان اکنون خبر از واردات خودرو‌های 20 تا 25 هزار دلار به گوش می‌رسد؛ باید توجه داشت واردات خودرو به صورت بسیار موقتی در بازار اثر کاهشی ایجاد می‌کند و پس از مدتی موجب ایجاد رکود می‌شود و در میان مدت وضعیت بازار بهم خواهد ریخت کاری‌که بارها در سایر بازارها انجام داده‌اند و اقدامات بی‌اثری بوده است. این کارشناس تاکید کرد: هیچ‌کس به سراغ حل مشکلات بخش تولید نرفته است و همه مسئولان در مورد معلول‌ها سخن می‌گویند و تا زمانی که علت‌ها سخن گفته نشود، روز به روز اوضاع بدتر خواهد شد و اگر وضعیت بهتر شود حتم بدانید بسیار موقت خواهد بود. این اتفاق به صورت دائمی در اقتصاد ما رخ می‌دهد و روز‌به روز اوضاع بدتر خواهد شد.