یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: موضوع مهم، تحریم بودن روبل است و در صورت دریافت روبل، نمی‌توانیم آن را برای مبادله با سایر از کشورها استفاده کنیم در این شرایط به تهاتر کالا با روسیه محدود خواهیم شد و باید از کالاهای روسی استفاده کنیم.

احمد مجتهد در گفت‌وگو با ایلنا درباره اعلام بانک مرکزی مبنی بر امکان روابط تجاری و مالی ایران و روسیه بر پایه روبل و تومان گفت: در سال‌های گذشته هم با برخی از کشورها قرارداد مبادلات پایاپای داشتیم. لیستی از کالاهایی که دو کشور می‌توانند از یکدیگر تهیه با پول ملی خریداری کنند، تهیه می‌شود و در واقع این اقدام به یکدیگر اعتبار می‌دهند. برای مثال در همکاری با کشور روسیه، امکان خرید کالا تا سقف 30 میلیون روبل داده می‌شود و کشور طرف هم به همین اندازه به ایران اعتبار برای خرید با واحد تومان می‌دهد.

وی افزود: به عبارت دیگر در این مبادلات کشورهای دو طرف به یکدیگر اعتبارات پایاپا می‌دهند و در نتیجه، در این صورت چند قلم کالا بین آنها تهاتر می‌شود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در این قراردادها تمام کالاهایی که امکان صادرت آن با دلار وجود دارد، از این لیست جدا می‌کنیم. معمولا کالاهایی مشمول مبادلات پایاپا می‌شوند که احتمالا امکان صادرات آن با دلار به سایر کشورها وجود ندارد.

مجتهد با بیان اینکه یکی از جنبه‌های این اقدام بین کشورها،‌ محدودیت تجاری بین‌المللی است، گفت: این محدودیت معمولا در کشورهای سوسیالیستی که نظام سرمایه‌‌داری را کنار گذاشته‌اند، اجرایی می‌شود. بسیاری از کشورها از جمله ایران، فعالیت‌های بازار  را از طریق واحد پولی بین المللی قوی یعنی دلار،  یورو در سال‌های اخیر با توجه به افزایش اهمیت پول چین، با یوان انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: البته در حال حاضر برخی از کشورها از جمله هند در برخی از دادو ستذها از جمله فروش نفت، روپیه می‌دهند و در مقابل هم ایران با روپیه ریل و تجهیزات راه آهن و این دست از کالاها را از هند خریداری کرده‌است.

این کارشناس اقتصادی افزود: در واقع در شرایط تحریمی و محدودیت‌های تجاری که بین کشورها به وجود می‌آید این یک روش جایگزین ارتباطات مالی و تجاری است اما دو نکته را باید در نظر داشته باشیم. اول اینکه این اقدام با افزایش هزینه همراه است چراکه کشور را در چارچوب‌ محدودیت‌هایی قرار می‌دهیم و احتمالا امکان تهیه کالاهای مورد نیاز از آن کشورها موجود نباشد. نکته دیگر این است که احتمال محدود شدن حجم تجارت وجود دارد یا اینکه در برخی از موارد ممکن است کالاها گران‌تر خریداری شود.

مجتهد درباره برقراری مبادلات روبل و تومان با روسیه اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که چه کالاهایی را می‌توان ‌از روسیه خریداری کرد. روسیه تولیدکننده عمده گندم و دانه‌های روغنی محسوب می‌شود و ایران هم واردکننده این کالاها هستیم و لیست کالاهایی قابل مبادله با روبل و تومان می‌توان ارایه شود.