صادرات نفت ایران این روزها افزایش یافته است. این نکته در گزارش‌های ارائه‌شده از سوی اوپک نیز مورد تأیید قرار می‌گیرد.

به گزارش قرن‌نو، مقامات دولت سیزدهم با اذعان به افزایش صادرات نفت، معتقدند ایران به نقطه مهمی در بازارهای جهانی نفت رسیده و تحریم بی‎تاثیر شده است اما آنچه اهمیت دارد این است که تحریم‌های نفتی مشتریان عادی ایران را از دسترس خارج کرده است.

 حال اما در میان ابهام و تردید و موج اخباری مثبت و منفی که از وین منتشر می شود، برخی می‌پرسند عدم احیای برجام می‌تواند ماندگاری این بازار را تضمین کند؟سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک در جدیدترین گزارش خود به نقل از منابع ثانویه اعلام کرد: تولید نفت ایران در ماه فوریه 2022 برابر با بهمن ماه ۱۴۰۰ به ۲ میلیون و ۵۴۶ هزار بشکه در روز رسیده که نسبت به ماه پیش از آن ۴۴ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

ایران در ماه ژانویه (دی ماه) ۲ میلیون و ۵۰۲ هزار بشکه نفت در روز تولید کرده بود.

ایران در ماه آوریل یا فروردین ماه ۱۴۰۰ جایگاه چهارمین تولیدکننده نفت اوپک را پس و از کویت پیشی گرفت و از آن زمان تا مهر ماه ۱۴۰۰ (اکتبر ۲۰۲۱) این جایگاه را حفظ کرده بود اما در ماه نوامبر یعنی آبان ماه، بار دیگر تولید نفت کویت از ایران پیشی گرفت و در جایگاه چهارم نشست و ایران به رتبه ۵ بازگشت.

هر چند به واسطه تحریم‌های نفتی، وضعیت دقیق مشتریان ایران روشن نیست اما براوردها نشان می‌دهد چین یکی از مهمترین مشتریان نفتی ایران تلقی می‌شود.

 سید حمید حسینی، فعال اقتصادی در بازار انرژی معتقد است همین نکته می‌تواند پاشنه آشیل ایران در بازارهای جهانی نفت باشد.  وی در پاسخ به این سئوال که آیا وضعیت فعلی بازار نفت ایران قابل اتکاست و می‌توان به تداوم آن امیدوار بود یا خیر؟ گفت: نکته مهم این است که ریسک تداوم شرایط فعلی در صورت ماندگاری تحریم‌ها بالاست چرا که روسیه در بازارهای جهانی درگیر بحران شده و حمله روسیه به اوکراین ریسک اقتصادی این کشور را افزایش داده است .

 وی با تاکید بر اینکه این روزها بارها درباره شکننده بودن شرایط ایران در بازارهای نفتی هشدار داده است، گفت: ایجاد هر مشکلی برای روسیه سبب می‌شود این کشور به بازار چین متمایل شود و در نتیجه مهمترین بازار ایران در دوره تحریم نفتی ، رقیب قدرتمندی را پیدا می‌کند.

وی البته در خصوص احتمال احیای برجام گفت: به نظر می‌رسد این اتفاق دیر یا زود رخ دهد چرا که از نظر استراتژیک این اتفاق بسیار به نفع ماست و می‌توانیم به سرعت بازارهای اروپا را احیا کنیم.