مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: ما پس از روسیه، آمریکا و چین بزرگترین مصرف کننده جهان هستیم به طوری که میزان مصرف گاز در ایران تقریبا با 12 کشور ثروتمند اروپا برابری می‌کند.

به گزارش ایلنا، مجید چگینی با بیان اینکه کشور ما سومین تولیدکننده گاز جهان و چهارمین مصرف کننده آن است اظهار داشت: ما پس از روسیه، آمریکا و چین بزرگترین مصرف کننده جهان هستیم به طوری که میزان مصرف گاز در ایران تقریبا با 12 کشور ثروتمند اروپا برابری می‌کند.

وی با بیان اینکه عوامل زیادی روی مصرف تاثیرگذار است افزود: در زمینه مکانیزم‌‌هایی که در تمام دنیا برای کاهش مصرف به کار گرفته می‌شود در کشور ما کم‌کاری شده و مردم به درستی توجیه نشده‌اند بنابراین نتیجه این شده که صادرات گاز و توسعه صنایع مهم وابسته به گاز باید متوقف شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با تااکید بر لزوم عزم ملی جهت فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف گاز گفت: در سال جاری نیز شرایط ما به لحاظ تولید و مصرف مطلوب نیست و برای پایداری شبکه مجبوریم محدودیت‌هایی را اعمال کنیم تابتوانیم از فصل سرد عبور کنیم.

وی ادامه داد: به رغم پیش بینی‌ها امسال فصل سرما زودتر از سال گذشته آغاز شد و همین باعث شد که میزان مصرف افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: امروز میزان مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری به 480 میلیون متر مکعب رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 90 میلیون متر مکعب افزایش یافته است و همین موضوع باعث شده که محدودیت‌هایی را در حوزه نیروگاهی اعمال کنیم و بخش نیروگاهی به سمت استفاده از سوخت دوم و مایع بروند و به این ترتیب با افزایش مصرف گازوییل میزان صادرات محدود می‌شود همچنین صادرات گاز به ترکیه و عراق نیز کاهش می یابد.وی با تاکید بر اینکه باید در زمینه مصرف بهینه گاز دقت کنیم تا بتوانیم از زمستان عبور کنیم خاطرنشان کرد: در حوزه مشترکین دولتی بخش‌نامه‌هایی  صادر شده که مشترکین نسبت به مصرف بهینه اقدام کرده و میزان مصرف گاز خود را کاهش دهند.

معاون وزیر نفت گفت: امیدواریم بتوانیم سوخت مورد نیاز صنایع عمده و نیروگاه‌ها را تامین کنیم چرا که عدم تامین سوخت این دو بخش تبعات دیگری نیز خواهد داشت هر قدر مصرف خانگی بهینه باشد به حوزه فعالیت صنایع کمک کرده‌ایم.

وی در ادامه گفت: ما در حال حاضر 25 میلیون مشترک گاز داریم که از این میزان 76 درصد از مشترکین در سه پله اول مصرف قرار دارند و 50 درصد گاز کشور را مصرف می‌کنند.

چگینی متوسط قیمت گاز سه پله اول مشترکین را هر متر مکعب حدودا 63 تومان عنوان کرد و افزود: هر مشترک در ماه حدود 500 متر مکعب مصرف دارد که با نرخ 63 تومان 35 هزار تومان در ماه پول گاز می‌پردازند اگر همین میزان گاز را صادر کنیم معادل ارزی آن به نرخ صادراتی برابر با سه میلیون و 700 هزار تومان خواهد بود در حالی که ما با رقم بسیار پایین آن را در منازل مصرف می کنیم.

وی در ادامه با اشاره به تعرفه‌ها گفت: به‌محض مشخص‌شدن جزئیات تغییر تعرفه مشترکان پرمصرف، اطلاع‌رسانی خواهد شد؛ اما برای زمستان پیشِ‌رو تعرفه مشترکان پرمصرف گاز افزایش خواهد یافت.