رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: بهینه کردن مصرف انرژی با افزایش قیمت حامل‌های آن یک دروغ بزرگ است. از بعد از انقلاب ۳۰۰۰ برابر شده است اما بهینه‌سازی مصرف سوخت انجام نشده است. در سال ۹۸ افزایش قیمت بنزین بین ۵ تا ۸ درصد بود اما شاهد تورم ۶۸ درصدی بودیم که تاثیر خود را بر قیمت دلار هم گذاشت.

به گزارش ایلنا، آرش نجفی گفت: بدون برنامه‌ریزی و رصد نباید هیچ افزایش قیمتی رخ دهد و ما مخالف هستیم. افزایش قیمت انرژی باید به صورت پلکانی انجام می‌شد که در اثر صورت مشکلات کمتری ایجاد شده و حساسیت کمتر می‌شد اما متأسفانه جلوی آن گرفته شد.

وی اضافه کرد: سال ۹۸ فوب خلیج فارس بهانه‌ای برای افزایش قیمت بود که در آن زمان قیمت در ایران از فوب خلیج فارس هم بیشتر شد. بعد به علت افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی قیمت آن به زیر ۲۰ سنت رسید و الان هم کمتر از ۱۰ سنت است و دوباره به زیر فوب خلیج فارس رسیده‌ایم. بنابراین افزایش قیمت تاثیری ندارد و ما مخالف آن هستیم.

وی گفت: یارانه‌ها باید هدفمند شود، اگر یارانه‌ها به درستی مدیریت می‌شد ما می‌توانستیم طی ۵ سال ۳۵ درصد از مصرف برق را کاهش دهیم. اگر یارانه‌ها به سمت شرکت‌های بهینه‌سازی انرژی می‌رفت ضمن ایجاد ۱ میلیون اشتغال، بعد از ۵ سال این سرمایه به سمت بهینه‌سازی مصرف انرژی ساختمان‌ها رفته و پول اولیه هم برمی‌گشت.

مسیر معکوس جهان را رفتیم

او در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: در سال ۸۹ یارانه با رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان علی رغم مخالفت‌های ما تعریف شد. همه جای دنیا مردم را تشویق می‌کنند تا پول‌های خرد را جمع کرده و به پول توانمند تبدیل کنند تا بتوان به وسیله آن کار پیش برد. با این وجود دولت ۴۲۰۰ میلیارد تومان را خرد و در جامعه توزیع کرد و منجر به افزایش نقدینگی شد.وی افزود: ایران به عنوان یکی از بزرگترین دارندگان منابع نفت و گاز نتوانسته است که از اعتبارات خود در دنیا استفاده کند و ما چند ظرفیت مهم را در این راستا از دست داده‌ایم، اولین آنها موضوع نبود سرمایه لازم و امکانات کافی برای استخراج و بهینه کردن چاه‌ها و مخازن نفتی است که یکی از مشکلات ما در این حوزه محسوب می‌شود. دلیل این موضوع نیز عدم بهره‌برداری از اعتبار بر اساس مخازن است که می‌توان از آن به عنوان ضمانت استفاده کرد.

وی افزود: همین فرایند غلط در مورد نحوه مذاکره و تعامل با سرمایه‌گذاران هم وجود دارد که باعث شده سرمایه‌گذاری مناسب برای صنعت نفت وجود نداشته باشد.