عضو ‌هیأت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه گفت:  بالغ بر 80 درصد از صادرات ما به روسیه محصولات غذایی و کشاورزی است که عمده آنها از مرز آستارا عبور می‌کنند. در این راستا با توجه به اتفاقات شمال غرب با یک سری از کارشکنی‌ها و عدم همکاری دولت آذربایجان هم مواجه هستیم.

سید جلیل جلالی‌فر در گفت‌وگو با ایلنا در مورد آخرین وضعیت تجارت ایران و روسیه گفت: واردات ما از روسیه در حوزه نهاده‌های دامی به دو دلیل کاهش پیدا کرده است. روسیه برای صادرات نهاده‌های دامی و چوب عوارض دریافت می‌کند که علت آن کمبود در روسیه و امنیت غذایی بوده که این اتفاق قیمت تمام شده ما را افزایش داده است. دلیل دوم تفاوت نرخ ارزش اظهار کالا برای ثبت سفارش گمرکی است به طور مثال اگر نرخ آن برای واردات نهاده‌های دامی از روسیه 250 دلار یا 280 باشد از جنوب کشور تا 40 دلار متفاوت است. این موضوع فضای مبادله تجاری را با چالش مواجه می‌کند و نشان می‌دهد که واردکنندگان نهاده‌های دامی، گروه‌های مافیایی و دارای رانت دخیل هستند.

وی افزود: الان در روسیه نهاده‌های دامی وجود دارد اما کشتی نیست که آنها را بیاورد. یکی از صادرکنندگان 3 هزار تن نهاده‌های دامی دارد که ارز آن را هم دریافت کرده؛ اما دو ماه است که به دنبال کشتی برای انتقال آن به ایران است ولی کشتیرانی می‌گوید کشتی ندارد.

صف 10 کیلومتری کامیون‌ها در آستارا

وی در مورد کارشکنی‌های صورت گرفته بیان کرد: آذربایجان نمی‌تواند مستقیما بگوید که این خط کشتی‌رانی را بسته‌ام چراکه یک خط ترانزیتی وجود دارد و پای کشور روسیه در میان است. هر روز بهانه‌ای می‌آورد و کارهای مرزی را انجام نمی‌دهد. یک روز می‌گوید برق قطع است، روز دیگر دستگاه ایکس ری کار نمی‌کند، یک روز می‌گوید سگ موادیاب نیست. به همین علت دیده می‌شود که تعداد زیادی کامیون صف بسته‌اند و حتی با صف‌های 10 کیلومتری در آستارا مواجه می‌شویم.

عضو ‌هیأت مدیره اتاق بازرگانی ایران و روسیه در ادامه اضافه کرد: باید با هرکشوری به خصوص کشورهای همسایه یک مدل از دیپلماسی را داشته باشیم، اخیرا خبری منتشر شد که مسیر ترانزیت ارمنستان جایگزین آذربایجان می‌شود. این موارد را نباید در این شرایط رسانه‌ای شود. آذری‌ها با ارمنی‌ها درگیر هستند و هر میزان که این اخبار رسانه‌ای شود، کارشکنی رخ می‌دهد. الان تنها راه آن دیپلماسی است تا این مسیر باز شود.

در بازار روسیه کار نکردیم

جلالی‌فر با انتقاد از سبد صادراتی ایران به روسیه گفت: دلیل آن که میزان صادرات ما به بازار روسیه که 243 میلیارد دلار واردات دارد، در طول 11 سال هنوز 600 تا 700 میلیون دلار بوده، آن است که ما روی تنوع بازار روسیه کار نکرده‌ایم. ما تنها گوجه و خیار و هندوانه و کالاهای مشابه که همه از سوبسید استفاده می‌کنند صادر کرده و فکر می‌کنیم که در حال صادرات هستیم در حالی که ما سوبسید خود را با دیگر کشورها شریک می‌شویم. ما باید به دنبال صادرات کالاهایی که کمتر از سوبسید استفاده کنند نیز باشیم. وی افزود: صادرات یک کامیون محصول دانش‌بنیان معادل 20 کامیون محصول کیوی است و ارزش افزوده بیشتری دارد. یا باید روی حوزه‌های مانند پوشاک کار کنیم که اشتغال بیشتری ایجاد می‌کنند. دارو یا تجهیزات هم می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند. در کشور ما روی تنوع بازار به خوبی و به صورت سیستماتیک کار نشده است.