رییس هیات مدیره اتحادیه دامداران کشور از واردات یونجه از کشور روسیه با ارز نیمایی در هفته جاری برای تامین علوفه دامی در خشکسالی خبر داد.

فرهاد اکبری در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به تشدید مشکلات دامداران در تامین علوفه دامی در سال خشک جاری، اظهار کرد: اتحادیه دامداران با مشارکت صندوق حمایت از توسعه دامپروری و‌ تولیدات دامی کشور اقدام به ثبت سفارش واردات علوفه از روسیه کرده است.  وی ادامه داد: علوفه‌ای که از روسیه ثبت سفارش کردیم یونجه است که هم اکنون منتظر صدور مجوز برای ورود آن هستیم.

اکبری با تاکید بر اینکه تغییر در دولت و قوانین موجب به تاخیر افتادن واردات علوفه شده است، افزود: قبل از تغییر دولت ما مجوز از سازمان دامپزشکی گرفته بودیم و قرار بر این بود که سازمان حفظ نباتات نیز مجوزهای لازم را صادر کند، اما با تغییر دولت و اجرای قانون انتزاع، مجوز دامپزشکی نیاز به صدور مجدد دارد و حفظ نباتات نیز هنوز اقدامی نکرده است.

وی تصریح کرد: بر اساس قانون انتزاع بار دیگر وظایف بازرگانی به وزارت جهاد کشاورزی بازگشته است و در این زمینه باید این وزارتخانه همکاری لازم برای صدور مجوزها را در سریعترین زمان داشته باشد. به گفته اکبری وزارت جهاد کشاورزی وعده داده است در هفته جاری بار دیگر مجوز دامپزشکی را صادر و از حفظ نباتات را نیز اجازه واردات را بدهد.

رییس هیات مدیره اتحادیه دامداران کشور میزان ثبت سفارش یونجه برای واردات از روسیه را  60 هزار تن اعلام کرد.

اکبری ادامه داد: در مرحله اول 30 هزار تن وارد و مابقی در مراحل بعدی به کشور وارد خواهد شد.

وی با بیان اینکه این واردات تا زمان رفع نیاز داخلی ادامه خواهد داشت، گفت: تا هر زمان که بازار تامین شود ما ثبت سفارش و واردات را از کشور روسیه ادامه خواهیم داد تا یونجه با قیمت مناسب در اختیار همه دامداران قرار گیرد.

اکبری اظهار کرد: بر اساس برآورد ما هر کیلوگرم یونجه روسی با قیمت 5200 تومان به دست دامداران خواهد رسید.رییس هیات مدیره اتحادیه دامداران کشور پیش بینی کرد با صدور مجوزها تا 12 روز دیگر اولین محموله یونجه وارد کشور شود.