ایسنا- عراق به عنوان یکی از اصلی ترین مقاصد صادراتی ایران، شرایط اقتصادی خاص خود را داشته و نحوه مدیریت این بازار برای صادرکنندگان ایرانی اهمیت فراوانی دارد. نفت خام، روغن‌های نفتی، طلا، قیرنفت، خرما، انجیر و آناناس اصلی‌ترین کالاهای صادراتی اقتصاد عراق را شامل می‌شود. علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران و صادرکننده فعال در بازار عراق به ایسنا گفت: با توجه به همسایگی میان دو کشور و نزدیکی سیاسی که در سال‌های گذشته دیده شده، می‌توان به تداوم حضور جدی صادرکنندگان ایرانی در بازار عراق امیدوار بود؛ هرچند نحوه مدیریت این حضور و چشم انداز تعریف شده اهمیت فراوانی دارد. به گفته وی، برای حفظ بازار عراق باید دو رویکرد به شکل همزمان دنبال شود؛ نخست حفظ روابط کلان دو کشور و حفظ وجهه مثبت ایران در جامعه عراق و دوم تغییرات لازم در فضای اقتصادی و حرکت به سمت صادرات کالاهایی که می‌تواند برای اقتصاد ایران مزیت صادرات جدی به وجود آورد. در عرصه عمل نیز حمایت از صادرکنندگان، کاهش فشارهای ارزی و ثبات در قوانین اجرایی برای حفظ بازار ایران اهمیت فراوانی خواهد داشت.