مشاور اقتصادی در اتحادیه اروپا گفت: عمده سپرده‌های ایران در روسیه است که در زمان آقای بهمنی، معاون بانک مرکزی روسیه به تهران آمد، و ایران بیش از ۳۱ میلیارد دلار از سپرده‌های خود را به روسیه منتقل و در ازای آن روبل دریافت کرد که حرکت عجیبی بود و تنها با این کار ۴۰ درصد از ارزش سپرده‌ها کاهش یافت.

مهرداد عمادی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد روند مذاکرات ایران و کشورهای غربی و تاثیر اقتصادی آن اظهار داشت: براساس صحبت‌هایی که با اعضای دو تیم حاضر در وین داشتیم، پیشرفت خوب و مثبت وجود دارد بطوری که بر سر ۴ مورد از ۶ موضوع مورد بحث توافق شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر شکاف اصلی بر سر این موضوع است که ایران می‌خواهد این گفت‌وگوها در یک پکیج باشد اما در آن سو صحبت از بازگشت به ۲۰۱۶ است تا ایران به تعهدات خود در مورد غنی‌سازی بازگردد و تحریم‌ها برداشته شود. همچنین برخی از تحریم‌های اعمال شده در زمان آقای ترامپ چون پیشنهاد کنگره بود برداشتن آنها با دستور رییس جمهور از نظر حقوقی با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

ضرورت پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف

وی گفت: در مورد تحریم‌های بانکی هم خزانه‌داری آمریکا مراحل آماده سازی برای پایان تحریم‌ها را به پایان رسانده است. البته این به معنای بازگشت سیستم بانکی ایران به سیستم جهانی نیست چون هم سوئیفت و هم اروپای 3 تاکید دارند که تا ایران به FATF نپیوندد، نمی‌تواند از خدمات بانکی بدون محدودیت استفاده کند. در نتیجه، در این موضوع شکاف وجود دارد اما فضا و سرعت پیشرفت حکایت از خواست دو طرف برای توافق دارد. این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: تلاش تیم ایران باید متمرکز بر برداشتن تحریم‌ها از سه بخش انرژی، سیستم بانکی و حمل و نقل ایران باشد. البته ایران اولویت‌هایی را اضافه کرده که بیشتر مربوط به برداشتن تحریم‌ نهادهای امنیتی است تا در گفت‌وگوی یک مرحله‌ای از تحریم خارج شوند و از نظر من مهمترین ترمز توافق نیز همین موضوع است.

وی ادامه داد: شاید تاثیر این اتفاقات در 15 ماه آینده بر زندگی مردم در کاهش تورم و در دو سال آینده بر کاهش بیکاری قابل مشاهده باشد.

هشدار درباره انتفاع دلالان

عمادی گفت: اگر قرار باشد، تنها پول‌ها آزاد شوند و ایران بتواند نفت بفروشد اما این انحصارگرایی‌ها همچنان ادامه داشته باشد، در آن صورت باعث افزایش واردات کالاهای مصرفی می‌شود چون این پول‌ها بجای سرمایه‌گذاری در بخش صنعتی صرف خریدهای عجیب و غریب شده و دلال‌ها از این راه منتفع می‌شوند. در این راستا برداشتن تحریم شاید کمبود کالاها را جبران کند اما اقدام زیرپایه‌ای نیست.

مشاور اقتصادی در اتحادیه اروپا در مورد احتمال آزادش شدن دارایی‌های ایران گفت: در حال حاضر  رقم دقیق پول‌های بلوک شده ایران را نمی‌دانیم اما براساس پرونده‌ای که در سال 2019 وجود داشت، ایران در 21 کشور سپرده‌های بیش از نیم میلیارد دلاری داشت.

تصمیم عجیب برای ذخایر ارزی در دوره احمدی‌نژاد

وی مدعی شد: عمده سپرده‌های ایران در روسیه است که در زمان آقای بهمنی، معاون بانک مرکزی روسیه به تهران آمد و ایران بیش از 31 میلیارد دلار از سپرده‌های خود را به روسیه منتقل و در ازای آن روبل دریافت کرد که حرکت عجیبی بود و تنها با این کار 40 درصد از ارزش سپرده‌ها کاهش یافت.