مریم شکرانی

«آقای قالیباف این مرغداری مجهز را تحویل بگیرید و برای شب عید مردم مرغ کیلویی 10 هزار تومان تولید کنید. اجاره هم نمی‌خواهیم!» این بخشی از متن نامه یک مرغدار جهرمی به محمدباقر قالیباف است. نامه‌ای که دست به دست در فضای مجازی و رسانه‌ها چرخید و در آن یک مرغدار از اهالی استان فارس رئیس مجلس را به چالش کشید.

قالیباف چند روز پیش در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر مرکز پژوهش‌های مجلس گفته بود که  تا ۲۷ مهر ماه ۴.۲ میلیارد دلار پول قطعی تحقق یافته به نهاده‌ها داده‌ایم و مرغ با احتساب همه گرانی‌ها می‌شود ۱.۵ دلار، یعنی باید کیلویی ۱۰ هزار تومان باشد. چرا مرغ ۲۵ هزار تومانی دست مردم می‌دهیم؟

این برآورد قیمت درحالی است که دیروز قیمت مرغ در بازار میوه و تره‌بار به 20هزار و 400 و در سطح شهر به 23تا24  هزار تومان رسید.

آیا قالیباف از تخلفات توزیع خوراک مرغ بی‌خبر است؟!

ادعای 10 هزار تومانی بودن قیمت مرغ در شرایطی از سوی رئیس مجلس ایران مطرح می‌شود که کمیسیون اصل 90 مجلس گزارشی از تخلفات بزرگ برخی نهادهای دولتی در توزیع خوراک دام و طیور منتشر کرده است و البته به نظر نمی‌رسد که رئیس مجلس از وضعیت تحریم و سقوط فروش نفت بی‌اطلاع باشد. نفتی که تا پیش از این عمده درآمد کشور به حساب می‌آمد و حالا با غیاب ایران در بازار نفت، دولت با کسری سنگین بودجه مواجه شده است.

رقم بزرگی که برای تامین آن معمولا به چاپ پول روی آورده است و گزارش‌های رسمی هم که حتما رئیس مجلس از آن بی‌خبر نیست از رشد خیره‌کننده نقدینگی خبر می‌دهد.

احتمالا رئیس مجلس مانند بسیاری از شهروندان ایرانی می‌داند که چاپ پول موجب تورم سنگین می‌شود. تورمی که تولیدکننده هم از آن مصون نمانده است.

محمدباقر قالیباف در شرایطی مرغ کیلویی 10 هزار تومانی را مطرح کرده است که جلال محمودزاده، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفته است نهاده‌های دامی به اندازه و به موقع به دست تولیدکننده نمی‌رسد و بیش از ۵۰ تا۶۰ درصد مرغداری‌ها خالی از محصول هستند و جوجه‌ریزی نکردند

آیا قالیباف از تعطیلی 60 درصدی مرغداری‌ها بی‌خبر است؟

محمدباقر قالیباف در شرایطی مرغ کیلویی 10 هزار تومانی را مطرح کرده است که جلال محمودزاده، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس به شفقنا گفته است نهاده‌های دامی به اندازه و به موقع به دست تولیدکننده نمی‌رسد و به همین دلیل بیش از ۵۰ تا۶۰ درصد مرغداری‌ها خالی از محصول هستند و جوجه‌ریزی نکردند.

ماجرایی که منجر به کمبود مرغ برای شب عید و جهش دوباره قیمت‌ها می‌شود.  نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین توضیح داده است: در کمیسیون کشاورزی جلسه‌ای برگزار کردیم و از وزرای صمت و جهاد کشاورزی خواستیم صورت جلسه‌ای را تنظیم و این وظایف را به وزارت کشاورزی برگردانند که تصمیم‌گیری‌ها یکی شود و هر دو وزیر موافقت کردند؛ اما رئیس جمهور این مساله را هنوز نپذیرفته است و درحال حاضر وزارت جهاد کشاورزی متولی تولید است، ولی متولی تنظیم بازار و واردات و صادرات محصولات کشاورزی، وزارت صمت است؛ بنابراین وزارت جهاد کشاورزی از نحوه واردات نهاده‌های کشاورزی، ثبت سفارش و میزان واردات مورد نیاز اطلاع دقیقی ندارد و همین باعث شده که در حال حاضر ذخایر استراتژیک ما در نهادهای دامی و کالاهای اساسی، مطابق با دستورالعمل نباشد.

او تاکید کرده است: ما در حال حاضر برای ۱۵ تا ۲۵ روز ذخیره استراتژیک نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی داریم؛ بنابراین این ماجرا باعث شده است که  نگرانی‌هایی در خصوص کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی در تولیدکننده ایجاد شود و مرغدار زمانی اقدام به جوجه‌ریزی می‌کند که نهاده در انبارش وجود داشته باشد. محمودزاده همچنین از شرایط دشوار تولیدکنندگان کشاورزی گفته و توضیح داده است: در حال حاضر بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد مرغداری‌ها خالی از محصول هستند و جوجه‌ریزی نکردند؛ بنابراین عرضه و تقاضا به‌هم خورده و نیاز داخل افزایش پیدا می‌کند و نهایتا مجبور می‌شوند واردات را افزایش دهند و قیمت داخل هم افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر وزارت جهاد کشاورزی و صمت، برای کنترل قیمت‌ها به جای اینکه صورت مساله را اصلاح کنند، به برخوردهای چکشی با تولیدکننده روی می‌آورند و از طریق تعزیرات حکومتی، تولیدکننده را تحت فشار قرار می‌دهند تا قیمت را پایین نگه دارند؛ در صورتی که اقتصاد به زور قابل تنظیم نیست و باید با شیوه‌های اقتصادی با این مسایل برخورد شود.

زمانی که مرغدار، تحت فشار مجبور می‌شود از ترس برخورد تعزیرات و جریمه، محصولش را با قیمت پایین‌تر از قیمت تمام شده به بازار عرضه کند، بنابراین تولید را تعطیل می‌کند و به شغل دیگری روی می‌آورد؛ لذا راه حل این است که نهاده به موقع و با قیمت مناسب در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد.

آیا قالیباف خبر شیوع آنفلوآنزای مرغی به گوشش نرسیده است؟

همزمان با این اتفاق بخشی از مرغداران ایران در حال حاضر با شیوع آنفلوآنزای مرغی دست و پنجه نرم می‌کنند و به واحدهای تولیدی‌شان خسارت سنگینی وارد شده است.  حالا خراسان به عنوان یکی از قطب‌های مهم تولید گوشت و مرغ درگیر شیوع آنفولانزا شده است.  حسین خیریه، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند در این زمینه به مهر توضیح داده است که در هفته‌های گذشته بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان واحدهای مرغ تخم‌گذار، بوقلمون و حتی واحدهای مرغ گوشتی خراسان‌جنوبی را درگیر کرده است و آمار بالایی از تلفات داشته‌ایم. او گفته است که در سه سال گذشته در استان‌های شمالی و غربی کشور مشکل شیوع آنفلوانزای پرندگان را داشتیم و ۱۷، ۲۶ و ۲۰ میلیون پرنده در این سه سال معدوم شدند اما علی رغم درخواست دامپزشکی استان واکسن آنفلوانزای پرندگان به استان اختصاص پیدا نکرد.

آیا قالیباف از قطع برق مرغداری‌ها چیزی نمی‌داند؟

این البته فقط بخش کوچکی از مشکلات بزرگ مرغداران برای تولید است. بنا به گفته مرغداران چیزی حدود 70 درصد هزینه تمام شده مرغ مربوط به قیمت خوراک دام است و آنها حداقل بین 30 تا 40 درصد خوراک مورد نیازشان را از بازار آزاد تامین می‌کنند. بازاری که امسال قیمت‌هایش 3 تا 4 برابر سال گذشته شده است. از ماجرای خوراک دام و طیور که بگذریم آنها برای تامین سایر هزینه‌های تولید مانند واکسن و دارو، اجاره فارم، دستمزد کارگر و هزینه حمل و نقل و ... متحمل هزینه های سنگین‌تری شده‌اند و شاید کمترین گرفتاری مرغداران در سال دشوار تحریم و کرونا قطع برق این روزهای واحدهای صنعتی است.  مسایلی که به نظر می‌رسد رئیس مجلس ایران نمی‌تواند از آنها آگاهی نداشته باشد اما با این وجود چرا محمدباقر قالیباف از معجزه یک سوم کردن قیمت مرغ می‌گوید؟ بسیاری معتقدند نزدیکی انتخابات ریاست جموری پای مرغ را به وادی سیاست باز کرده است و فعلا مرغ سیاسی در سفره مقامات تصمیم‌گیر جا خوش کرده است.