رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه برای رفع مشکلات ارزهای مسدود شده تلاش می‌کنیم، گفت: بخشی از این منابع آزاد شده است و اکنون در حال استفاده از آن هستیم، بخش دیگر نیز به تدریج از طریق تحولاتی که در حال رخ دادن است تامین خواهد شد.

«عبدالناصر همتی» در حاشیه جلسه هیات دولت، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این موضوع صحت دارد که بخش عمده‌ای از این پول‌های مسدود شده برای بانک مرکزی است و به نظر می‌رسد که در صورت ورود به کشور جایگزین پول‌های چاپ شده می شوند؟ گفت: عمده این پول‌ها برای بانک مرکزی است، اما قدرت بازارسازی بانک مرکزی را افزایش می‌دهد و هر زمانی که اراده کنیم می توان از آنها استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: مشکلی در این زمینه وجود ندارد و به دلیل اینکه این ارزها به بانک مرکزی تعلق دارد زمینه افزایش بازارسازی بانک مرکزی را فراهم می‌کند. وی پیش تر در برنامه‌ای تلویزیونی نیز تاکید کرد: عراق و کره‌جنوبی اراده سیاسی برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران ندارند.

وی به بیان توضیحاتی درباره رایزنی ایران با مقامات عراق و کره جنوبی برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده کشورمان پرداخت و اظهار داشت: از 2 سال قبل رایزنی‌ها با کره جنوبی برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده آغاز شد ولی به‌نظر می‌رسد کره اراده سیاسی برای این کار را ندارد هرچند که در دیدار اخیر،‌ به ما قول دادند که با خبرهای خوب برگردند ولی تجربه مذاکرات قبلی نشان داد که اراده ندارند.

همتی بار دیگر به پیشنهاد پوچ طرف کره‌ای اشاره و تصریح کرد: به ما گفتند که شنیدیم «نیاز به آمبولانس و کیت کرونا دارید و حاضریم اینها را به شما بدهیم.»، ولی ما با جدیت گفتیم «خودمان صادرکننده آمبولانس و کیت هستیم و نیازی به اینها نداریم و باید 7 میلیارد دلارمان را به‌همراه خسارت مالی بدهید»؛ این پول قبل و بعد از آغاز مسئولیت من در آنجا بود.

وی با تأکید بر اینکه مشکل اصلی کره این است که حتماً باید برای تبدیل پول به‌سراغ بانک‌های آمریکایی بروند، افزود: قبلاً از کره کالا می‌آوردیم ولی وقتی تحریم شد دیگر نتوانستیم از کره کالا بیاوریم و همه آنها متوقف شد؛ به‌صورت کلی تجارت ما با کره با صادرات نفت و واردات کالا بود.

رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین درباره مذاکرات با عراق برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده در این کشور هم از نبود اراده سیاسی گفت و تأکید کرد که پشت همه اینها فشارهای آمریکاست و همین موضوع موجب شده است این کشورها اراده‌ای برای آزادسازی پول‌های ایران نداشته باشند.همتی ادامه داد: درآمدهای نفتی عراق بعد از حمله آمریکا به‌نحوی طراحی شد که اول باید برود واشنگتن و تأیید بگیرند و چون بانک مرکزی آنها تهدید می‌شود عملاً دستشان بسته است. ما به‌صورت سنتی برای کالاهای اساسی منابع را استفاده می‌کنیم و همه اینها که عراق هم نتوانست پشت قضیه آمریکا است و ما از همه ابزارها جلو رفتیم ولی کاملاً بسته بودند.

اگر اقدامات بانک مرکزی نبود دلار 50 هزار تومان بود

همتی ابراز کرد: ظرف دو سال گذشته رقم درآمدهای ارزی ناشی از نفت بسیار کاهش یافت و در دو سال زیر 20 میلیارد شد در حالی که میانگین درآمد نفتی در سال‌های گذشته بالای 40 میلیارد بود. ما سالانه بیش از 40 میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم که همین هم دست عراق و کشورهای دیگر است که نتوانستیم وصول کنیم.

وی تأکید کرد: از وقتی که بنده آمدم سیاست ما این بود که ارزپاشی نکنیم و اجازه بدهیم که نرخ ارز در دست بازار باشد و برای ما تنها تأمین دارو و کالاهای اساسی اولویت اول باشد که آمریکایی‌ها می‌خواستند که این اولویت از دست ما خارج شود و ما ارزپاشی کنیم که با مدیریت بانک مرکزی این اتفاق نیفتاد.

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه «سال قبل 15 میلیارد دلار برای واردات دارو و مواد اولیه ارز اختصاص دادیم و در سال 99 نیز تا کنون نزدیک به هشت میلیارد دلار برای این موضوع تخصیص داده شده است»، افزود: توانستیم اقتصاد را بدون نفت اداره کنیم.

همتی با تأکید بر اینکه «می‌دانم فشار روی مردم زیاد است و طبقات پایین خیلی سختی می‌کشند، اما هدف ما جلوگیری از ابرتورم بالای 120 درصد بود که خوشبختانه محقق شد»، ادامه داد: در سال 97 که قیمت دلار 19 هزار تومان شده بود،‌ خیلی‌ها به ما می‌گفتند «حرص نخور، نمی‌توانی جلوی بازار را بگیری.» و پیش‌بینی دلار 40ـ50 هزار تومانی را در همان سال مطرح می‌کردند ولی ما جلوی آن را گرفتیم و در یک بازه طولانی دلار را نزدیک 11 هزار تومان متوقف کردیم.

وی اضافه کرد: اگر جلوی بسیاری از زیاده‌خواهی‌ها و پول‌پاشی‌ها را نمی‌گرفتیم تورم بسیار شدیدی را لمس می‌کردیم، به‌طوری که دلار بالای 50 هزار تومان و تورم فراتر از 120 تا 150 درصد پیش می‌رفت.