ایمان ربیعی

قیمت طلا در بازارهای جهانی حالا با ریزشی عجیب و غریب و ادامه‌دار مواجه شده است. در آخرین روز کاری بازارهای جهانی یعنی روز شنبه،  قیمت هر اونس طلا به ۱۶۹۹ دلار رسید تا تغییر کانالی دوباره در بازار طلا ثبت شود و تحلیلگران به این باور برسند که روند کنونی ادامه‌دار خواهد بود.

مرداد ماه وقتی هنوز خبرهای ضد و نقیضی در مورد کشف واکسن کرونا به گوش می‌رسید، قیمت هر اونس طلا حتی از کانال ۲۰۰۰ دلار نیز عبور کرد. هر اونس در بازارهای جهانی به قیمت ۲۰۶۱ دلار رسید. حالا اما در کمتر از شش ماه قیمت اونس طلا کاهشی ۳۶۲ دلاری را تجربه کرده است. تحلیلگران معتقدند با اتفاقات رخ داده در جهان این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت چراکه آغاز واکسیناسیون علیه پاندمی کرونا، چشم‌انداز اقتصاد جهانی را بهبود بخشیده است.

صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین برآورد خود از وضعیت اقتصاد جهان تا پایان سال ۲۰۲۱ اعلام کرده‌ است که تخمین زده می‌شود رشد اقتصادی جهان با مهار پاندمی کرونا به پنج و نیم درصد برسد. افزایش فعالیت اقتصادی پس از واکسیناسیون، احتمالاً به افزایش ۸ درصدی رشد در حجم تجارت جهانی در سال جاری میلادی منجر خواهد شد.

به نظر می‌رسد پیش‌بینی‌ها در خصوص کاهش قیمت طلا حالا در حال محقق شدن است و این اتفاق بازار جهانی، طلا در ایران را نیز به شدت تحت‌تاثیر قرار داده است. در یک هفته اخیر قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی کاهشی در محدوده یک میلیون تومان را تجربه کرده و حرکت آرامی را به سمت کانال ۹ میلیون تومان در پیش گرفته است

براساس اعلام  این نهاد بین‌المللی، رشد حجم تجاری برای سال ۲۰۲۲ نیز بالغ بر ۶ درصد خواهد بود. بررسی‎ها نشان می‌دهد تجارت خدمات نسبت به تجارت کالاها رشد آهسته‌تری خواهد داشت چراکه این بخش از اقتصاد زمان بیشتری برای احیای خود نیاز دارد. صنعت توریسم و کسب و کارهای سفرمحور تا کاهش محسوس شمار مبتلایان در جهان، روزگار کسادی را خواهند داشت. این وضعیت برای سایر شغل‌های خدماتی نیز وجود دارد؛ اما ماجرای طلا و آینده قیمت طلا در بازارهای جهانی چیست؟

بهبود تصویر اقتصاد جهانی

اخبار منتشر شده درخصوص حجم واکسیناسیون در کشورهای جهان سبب شده است که بار دیگر چشم‌انداز اقتصادی بهبود یابد. از این رو وضعیت بورس‌های مهم جهان، روند رو به رشدی را تجربه کرده‌اند. قیمت نفت نیز در روزهای اخیر با توجه به مثبت شدن پیش‌بینی‌ها رشد آهسته‌ای را شاهد بوده است. همه اینها سبب شده است که قیمت طلا در بازارهای جهانی روندی کاهشی را تجربه کند. بسیاری از فعالان بازارهای بین‌المللی معتقدند قیمت طلا در بازارهای جهانی حتی می‌تواند از کانال ۱۶۰۰ دلار در آینده‌ای نزدیک پایین‌تر بیاید اما برخی دیگر بر این باورند که حد کاهش قیمت فعلاً ۱۶۰۰ دلار خواهد بود. در دوره‌های بحرانی همواره قیمت‎ها در بازارهای سنتی نظیر طلا افزایش می‎یابد اما با کاهش ریسک‎های اقتصادی بازارهای نوظهور بار دیگر موقعیت برتر را می‌یابند. تاخت و تاز در بازار رمزارزها در یک ماهه اخیر نیز شاهدی دیگر بر کاهش ریسک و همچنین بهبود شرایط اقتصاد جهانی است.

۲۰۲۰ سالی عجیب با بحرانی ادامه‌دار

 ۲۰۲۰ سالی بسیار عجیب برای اقتصاد جهانی بود. در این سال قیمت طلا رشدی ۲۵ درصدی را تجربه کرد که بزرگترین رشد قیمت سالانه این فلز ارزشمند در یک دهه‌ی گذشته بود. هرچند طلا توانست عملکرد قیمتی درخشانی را به ثبت برساند و حتی رکورد بالای ۲۰۵۰ دلار در هر اونس را برای روزهای کوتاهی تجربه کند اما تحلیلگران معتقدند با عبور جهان از دوران کرونا فضا برای عرض‌اندام طلا کمی تنگ‌تر خواهد کرد و در نتیجه قیمت‌ها روندی کاهشی را تجربه می‌کند. فعالان بازار جهانی طلا اما اعتقاد دارند با آغاز رشد اقتصاد جهانی، طلا این شانس را دارد که بار دیگر به رکوردهای بالاتر در مدت زمان‌های طولانی‌تری دست یابد.

به نظر می‌رسد پیش‌بینی‌ها در خصوص کاهش قیمت طلا حالا در حال محقق شدن است و این اتفاق، بازار طلا در ایران را نیز به شدت تحت‌تاثیر قرار داده است. در یک هفته اخیر قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی کاهشی در محدوده یک میلیون تومان را تجربه کرده و حرکت آرامی را به سمت کانال ۹ میلیون تومان در پیش گرفته است. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در اولین روز هفته گذشته به ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌رسید اما دیروز در اولین روز هفته بهای سکه تا ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد و پیش‌بینی می‌شود این روند در روزهای آتی نیز ادامه پیدا کند برخی از فعالان بازار کف قیمتی سکه را هشت و نیم میلیون تومان در شرایط فعلی تخمین زده‌اند.

رئیس اتحادیه طلا و سکه در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی» درباره آینده قیمت سکه می‌گوید: «زودتر از مردم، دلالان متوجه کاهش قیمت‌ها در این بازار شده‌اند و نوسان‌گیران در قامت فروشنده تلاش کردند از حد زیان خود بکاهند.»

رئیس اتحادیه طلا و سکه در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی» درباره آینده قیمت سکه می‌گوید: «زودتر از مردم، دلالان متوجه کاهش قیمت‌ها در این بازار شده‌اند و نوسان‌گیران در قامت فروشنده تلاش کردند از حد زیان خود بکاهند.»

ابراهیم محمد ولی با اشاره به اینکه تحولات بازار جهانی نیز نشان می‌دهد قیمت‌ها روندی کاهشی را تجربه خواهند کرد، تاکید کرد: این بازار برای سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت بازار مناسبی نیست و بی‌تردید کسانی که به پول خود در کوتاه مدت نیاز دارند نباید ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار را بپذیرند.

وی با اشاره به تخلیه حباب سکه نیز گفت: کوچک شدن حباب سکه خود نشان می‌دهد که تقاضا در بازار کاهش یافته است.

آماده کاهش بیشتر قیمت‎ها باشید

 در چنین شرایطی، در حالیکه قیمت طلا در بازارهای جهانی روندی کاهشی را تجربه می کند، بسیاری از نهادها و بنگاه‌های پیشبینی‌کننده نیز نسبت به بازنگری تخمین‌های خود برای قیمت طلا در سال ۲۰۲۱ اقدام کرده‌اند و همین مسئله نشان می‌دهد روند ریزش قیمت طلا در بازارهای جهانی می‌تواند در آینده سرعت بگیرد. در محاسبات بین‌المللی تجدید روند صعودی دلار آمریکا، خوش‌بینی فزاینده سرمایه‌گذاران به رشد اقتصادی آمریکا نیز بر کاهش قیمت طلا تاثیرگذار تشخیص داده شده است. شاید یکی از مهمترین نظرسنجی‌های صورت گرفته را بتوان نظرسنجی کیتکو نیوز دانست .در نظرسنجی آنلاین کیتکو نیوز از سرمایه گذاران غیرحرفه‌ای، ۱۴۸۲ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۵۹۵ نفر یعنی ۴۰ درصد افزایش قیمت طلا و ۶۵۷ نفر یعنی ۴۴ درصد کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کردند. این در حالی است که ۲۳۰ نفر یعنی ۱۶ درصد نظر خود را داشتند. افزایش بدبینی به دورنمای کوتاه‌مدت قیمت طلا در پی سقوط قیمت به سطح حمایتی مهم در معاملات روز جمعه هفته جاری رخ داد؛ چرا که دولت آمریکا اعلام کرد اقتصاد این کشور در ماه فوریه ۳۷۹ هزار شغل ایجاد کرده است. به این ترتیب طلا محدوده حمایت ۱۶۸۰ دلار را نیز تست کرده و پیش‌بینی می‌شود با شکسته شدن این سطح حمایتی ریزش قیمت طلا سرعت بیشتری را تجربه کند.