ایمان ربیعی

«فشار حداکثری تا زمان توافق برای مذاکرات جامع»، این نکته‌ای است که پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا درباره تحریم‌های جدید اعمالی کشورش علیه ایران اعلام کرده است.

 ماجرای تحریم آمریکا علیه ایران؛ حالا به نقطه‌ای تازه رسیده است، تحریم‌هایی که آمریکایی‌ها از آن به عنوان تحریم‌های جدید و تحریم‌هایی که تاکنون آزموده نشده یاد کرده‌اند. ایران 40 سال است که با واژه تحریم آشناست، اما حالا تحریم‌هایی تازه که وضع‌کنندگانش آن را حداکثری می‌خوانند بی‌تردید فصلی جدید را در این عرصه می‌گشاید.

 سئوال بسیاری از منتقدان تحریم اما حالا این است؛ آیا آمریکا این بار دارو و غذای مردم ایران را نشانه رفته است؟

 هر چند آمریکایی‌ها همواره تلاش دارند از خود چهره‌ای بشردوست به نمایش بگذارند؛ اما تحریم مصداق بارز اعمال ضد حقوق بشری علیه کشوری 80 میلیون نفری است. مضیقه زندگی مردم نیز به روشنی نشان از مشکلاتی دارد که تحریم برای زندگی آنها ایجاد می‌کند.

اقدام واشنگتن ضدبشری است

رئیس‌جمهور این بار واکنشی صریح به تحریم‌ها نشان داد و تاکید کرد: تلاش‌های آمریکا برای ایجاد موانع جدی در نقل و انتقال ارزی برای تأمین دارو و غذا اقدامی تروریستی است و تحریم‌های جدید اهداف تبلیغاتی و سیاسی برای داخل آمریکا دارد.

حسن روحانی روز جمعه در پی گزارش رئیس کل بانک مرکزی از روند تأمین ارز کالاهای اساسی و دارو در چارچوب برنامه تدوینی دولت و تلاش‌های ضد ایرانی دولت آمریکا، ضمن قدردانی از تلاش‌های بانک مرکزی و بانک‌های فعال در تأمین نیازهای اساسی مردم گفت: اقدامات دولت آمریکا در چارچوب تلاش‌های تبلیغاتی-سیاسی با اهداف داخلی خودشان است.

رئیس‌جمهور، این حرکت‌ها و رفتارهای بی‌سرانجام آمریکا را در تداوم خطای راهبردی ترامپ در خروج از برجام دانست و گفت: دولت آمریکا در چارچوب تحلیلی غلط بر این باور بود که این تحریم‌ها مقاومت ایران را در هم می‌شکند و ما را دچار مشکل می‌کند؛ اما گذشت زمان نشان داد که این تحلیل به‌شدت با واقعیت فاصله دارد و ناکارآمد بوده است.

وی با اشاره به اینکه آمریکا هر بار با تکرار خطاهای راهبردی با شکست مواجه می‌شود که نمونه تازه آن، تلاش برای فعال کردن مکانیزم ماشه بود، گفت: همه کشورها می‌بینند این اقدامات آمریکا کاملاً خلاف قانون و مقررات بین‌المللی است و در شرایط کرونا نیز این اقدامات واشنگتن، کاملاً ضدبشری است و مدعیان حقوق بشر در عرصه جهانی باید آن را محکوم کنند.

 اصل داستان چیست؟

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا در اقدامی خصمانه ۱۸ بانک ایرانی را تحت تحریم‌های جدید قرار داد.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است که این وزارتخانه پس از رایزنی با وزارت خارجه این کشور نهادهای مالی ایران را برای قرار دادن در لیست تحریم‌ها شناسایی کرده است.

طبق اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا بانک‌های سامان، سرمایه، توسعه تعاون و گردشگری تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفتند. این وزارتخانه همچنین اعلام کرده است که بانک‌های کارآفرین، پاسارگاد و ایران زمین تحت‌تحریم‌های ثانویه قرار می‌گیرند.

بانک‌های حکمت و قرض‌الحسنه مهر ایران نیز با تحریم‌های ثانویه مواجه شدند. کما اینکه تمامی شعبه‌های بانک اسلامی همکاری منطقه‌ای در ایران و عراق تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفتند. این درحالی است که تمامی شعبه‌های بانک خاورمیانه در سراسر جهان تحریم شدند.

افزون براین، بانک‌های شهر، اقتصاد نوین و تأمین سرمایه امین با تحریم‌های ثانویه مواجه شدند. در همین حال، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که تمامی شعبه‌های بانک‌های کشاورزی، مسکن، رفاه کارگران و قرض‌الحسنه رسالت در سراسر جهان تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفتند.

به گفته مقامات آگاه، تحریم‌های جدید آن دسته از بانک‌های ایرانی را هدف قرار داده‌اند که تاکنون مشمول تحریم‌های ثانویه نبوده‌اند. طبق تحلیل کارشناسان، هدف از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران این است که کانال‌ های مورد استفاده تهران برای واردات اقلام بشردوستانه مانند غذا و دارو مسدود شوند.

همتی چه می‌گوید؟

رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به تسری تحریم‌های ثانویه به باقیمانده بانک‌های ایرانی گفت: تسری تحریم‌های ثانویه به باقیمانده بانک‌های ایرانی بیش از آنکه اثر اقتصادی داشته باشد، برای اهداف تبلیغاتی و سیاسی داخلی آمریکا انجام شده است و بانک‌های خارجی عملا معافیت‌ها و مجوزهای لازم را برای تأمین مالی مبادلات دارو و محصولات غذایی دریافت کرده‌اند.

عبدالناصر همتی تاکید کرد: تعدادی از این بانک‌ها وظیفه انتقال منابع برای خرید دارو و مواد غذایی را به عهده دارند و بانک‌های خارجی که با این بانک‌ها مبادلاتی داشتند، عملا معافیت‌ها و مجوزهای لازم را برای تأمین مالی مبادلات دارو و محصولات غذایی دریافت کرده‌اند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: هر چند درماه‌های گذشته برای تامین دارو و غذای مردم به خاطر فشار حداکثری به شدت در مضیقه بودیم، ولی تاکنون از مسیرها و روش‌هایی اجازه ندادیم هیچ‌گونه کمبودی در کشور ایجاد شود. از این پس نیز بانک مرکزی در کنار بخش خصوصی، تمام تلاش خود برای تأمین دارو و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم از روش‌های مختلف به کار خواهد بست و اجازه نخواهد داد از این ناحیه فشار بیشتری بر مردم وارد شود.

 همتی تأکید کرد: این اقدام آمریکا بیش از آنکه اثر اقتصادی داشته باشد، برای اهداف تبلیغاتی و سیاسی داخلی آمریکا انجام شده است و نشانگر دروغ و فریب بودن ادعای حقوق بشر و انسان‌دوستی سران این کشور است و قطعا چنین اقداماتی در حافظه ملت ایران ثبت خواهد شد.

 

مواضع شخصیت‌های سیاسی در قبال تحریم‌های جدید اعلام شده علیه ایران

ایلهان عمر، نماینده مسلمان کنگره آمریکا: این تحریم‌ها تهیه غذا و دارو را برای ایرانیان سخت‌تر و نزدیک‌تر متحدان ما را دورتر می‌کند و مطلقا هیچ چیزی به منافع آمریکا نمی‌افزاید. مثل همیشه ترامپ، پمپئو و آبرامز به شکل حیرت‌انگیزی بی‌رحم و از لحاظ راهبردی سردرگم هستند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران: در میانه همه‌گیری کرونا، رژیم ایالات متحده درصدد نابودکردن کانال‌های باقی‌مانده برای پرداخت‌ پول دارو و غذا است. ایرانیان این آخرین سبوعیت‌ها را نیز از سر خواهند گذراند. اما تبانی برای گرسنگی‌دادن یک ملت، جنایت علیه بشریت است. آمران و مجریان که پول‌های ما را بلوکه کنند به دست عدالت سپرده خواهند شد.

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس: آمریکا حتی مردم خود را قربانی سیاست‌های اشتباه خود کرده است. دولت آمریکا هجده نهاد بانکی و مالی ایران را به لیست تحریم‌ها اضافه نمود تا به افراطی‌ترین لابی‌های خشونت و نفرت اثبات کند که تا آخرین لحظات حکومت، سیاست تشدید جنگ اقتصادی خود با ایران را با قدرت تمام تعقیب کرده است. دولت آمریکا با این اقدام به روشنی ثابت کرد که ادعای مکرر تسهیل انتقال اقلام پزشکی به ایران برای مقابله با کرونا دروغی بیش نیست.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه : بی‌بی‌ اول‌ها (کسانی که منافع نتانیاهو را به منافع آمریکا ترجیح می‌دهند) سرخورده از شکست‌های حقارت‌بار و بی‌ثمر «فشار حداکثری»، ترامپ را برای تشدید سیاست غیرانسانی هدف قرار دادن مردم عادی ایران، ‌اغوا کرده‌اند .همین دار و دسته، در طول چهار سال گذشته نیز بدون ‌ملاحظه با منافع و اعتبار ایالات متحده قمار کرده‌اند.یک بار دیگر نیز شکست خواهند خورد.

مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد: سیاست فشار حداکثری ایالات متحده علیه ایران با هدف ایجاد ناآرامی‌های اجتماعی مطابق با سیاست فاسد آن برای تغییر نظام طراحی شده است.جمهوری اسلامی ایران، تروریسم را در هر شکل و ظاهری اعم از تروریسم دولتی و تروریسم اقتصادی و پزشکی را که از طریق اقدامات اجباری یکجانبه اعمال می‌کنند، به شدت محکوم می‌کند، افزود: برای ریشه کن کردن تروریسم یک بار و برای همیشه، چاره‌ای جز استفاده از قدرت و رویکرد چندجانبه و اطمینان از همکاری و هماهنگی نزدیک بین ذی‌نفعان مربوطه در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی وجود ندارد.